شناسه خبر : 11655

اختصاصی چابک‌آنلاین؛

قدرت وامدهی بانک‌ها به ساخت‌و‌ساز کاهش یافته است

قدرت وامدهی بانک‌ها به ساخت‌و‌ساز کاهش یافته است

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران اظهار داشت: در سال‌های گذشته بانک‌ها تاحدودی از امکان تسهیلات دهی در بخش ساخت و ساز برخوردار بودند؛ اما به دلیل اینکه بخش مسکن نیازمند سرمایه بسیار بالایی است در حال حاضر قدرت وامدهی آن‌ها درحدی نیست که قادر باشند در حوزه ساخت و ساز نقش چندانی بیافرینند.

چابک آنلاین، رژین میدانی، مرتضی اکبری در گفت و گو با چابک آنلاین تصریح کرد: قدرت وامدهی بانک ها، بستگی به عوامل مختلفی از جمله میزان معوقات ، نرخ سود سپرده ها، وضعیت اقتصادی (وضعیت رکود و میزان گردش پول ) و غیره دارد.

 وی افزود: اگر وضعیت اقتصاد بهتر شود و پایداری منابع نزد بانک ها تحت تاثیر  بازارهای موازی قرار نگیرد و بانکها بتوانند معوقات خود را وصول کنند، قدرت وامدهی آن ها به بخش های مختلف از جمله مسکن و ساخت و ساز بالا می رود.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران ادامه داد: از طرفی دیگر، اگر نرخ سود سپرده ها بالا باشد، بانک ها باید در بخش هایی سرمایه گذاری کنند تا بتوانند اصل و فرع پول را به سرعت جهت پوشش سود سپرده و سایر هزینه های سربار به دست آورده و با کسری مواجه نشوند.

اکبری اضافه کرد: در حالیکه سرمایه گذاری و وام دهی به بخش  ساخت مسکن، دراز مدت است و آنها را از نظر نقدینگی با مشکل مواجه می‌کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار چابک آنلاین در خصوص "ترجیح بانک ها به تجاری سازی نسبت به ساخت مسکن" اذعان داشت: اگر فرض را بر این بگیریم که ممکن است تعدادی از بانک ها به سمت تجاری سازی حرکت کرده باشند، به این دلیل می‌تواند باشد که از این راه می توانند در یک مدت زمان کوتاه تر میزان قابل قبولی سود و نقدینگی کسب کنند.

اکبری با تاکید بر این که "باید بررسی شود که آیا واقعا بانک ها وارد تجاری سازی شده اند یا خیر" گفت: مدیران بانکی غیر از اینکه باید پاسخگوی حاکمیت در قبال تکالیف باشند در عین حال باید از جهت سودآوری و مدیریت بهینه منابع سهامدار هم ، باید پاسخگو باشند.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران،‌تشریح کرد: به عبارت دیگر، یک مدیر بانکی همزمان باید هم به مسئولیت اجتماعی و حاکمیتی فکر کند و هم به سودآوری سهامداران بنابراین  اگر برخی بانکها وارد عرصه های تجاری می شوند به دلیل پاسخگویی به سهامداران است.

وی تصدیق کرد: با این حال، سرمایه گذاری بانک ها در بخش های مختلف به عوامل دیگری از جمله سیاست های دولت و بانک مرکزی نیز بستگی دارد.

اکبری افزود: بانک ها به دلیل اینکه باید بر طبق سیاست های دولت و حاکمیت حرکت کنند حتی ممکن است در برخی مواقع مجبور به اعطای وام به پروژه هایی شوند که بازده آنچنانی نداشته و تنها در بخش اشتغال زایی تاثیر مثبت می گذارد.

ارسال نظر