شناسه خبر : 11114

طرح طراوت بانک صادرات موانع جریان نقدینگی را کاهش می‌دهد

طرح طراوت بانک صادرات موانع جریان نقدینگی را کاهش می‌دهد

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران عنوان کرد: طرح طراوت بانک صادرات ایران به عنوان یک ال سی ریالی موانع جریان نقدینگی میان عرضه کننده و مصرف کننده را کمتر و مسیر را هموارتر می کند. مزیت اصلی این طرح، تامین سرمایه در گردش است.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از اقتصادنامه فریال مستوفی افزود: وقتی تولیدکننده بتواند محصول خود را با امتیازی همچون پرداخت با تاخیر در اختیار خریدار قرار دهد، تقاضای بیشتری را به محصول خود جذب می کند. در واقع این طرح موانع جریان نقدینگی میان عرضه کننده و مصرف کننده را کمتر و مسیر را هموارتر می کند.

وی اظهار کرد: استفاده از ال‌سی داخلی و فرصت ۶ ماهه بازپرداخت وام، در شرایطی که تحریم و شیوع کرونا تولیدکننده داخلی را در فشار گذاشته است، تقاضا برای کالا و رونق اقتصادی به همراه خواهد داشت.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران اظهار کرد: طرح اعتباری طراوت در بانک صادرات ایران، پشتوانه‌ای برای واحدهای تولیدی به شمار می‌آید تا بتوانند محصولات خود را به صورت نسیه به خریداران بفروشند. جریانی که به گشایش در بازار می‌انجامد.

مستوفی اضافه کرد: این طرح تمام اشخاص حقیقی و حقوقی که در تولید دست دارند را دربر می‌گیرد. یک تولیدکننده برای پیشبرد جریان تولید نیاز به نقدینگی هر چه بیشتر دارد و تامین مالی همواره یکی از موانع پیش روی او به شمار آمده است. پس هر آنچه که به تامین مالی می‌انجامد، تسهیل کننده کار تولیدکننده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران ادامه داد: زمانی که همین تولیدکننده می‌خواهد محصول خود را بفروشد اگر خریدار مجبور باشد به صورت نقدی پرداخت کند، به یقین خرید کمتری می‌کند اما اگر همین خریدار تسهیلاتی در اختیار داشته باشد، همچون اینکه هزینه جنس خریداری شده را پس از گذشت مدت زمانی پرداخت کند، می تواند تقاضای بیشتری برای کالا داشته باشد. علاوه بر این تولیدکننده می‌تواند براساس این طرح مواد اولیه خود را با فرصت پرداخت ۶ ماهه بخرد.

مستوفی نتیجه گرفت: اینها همه به معنای رونق اقتصادی در شرایطی است که تحریم و شیوع کرونا تولیدکننده داخلی را در فشار گذاشته است.

همچنین یک فعال بخش خصوصی عامل موفقیت طرح طراوت بانک صادرات را چگونگی ارائه تسهیلات دانست.

پروا سلطانی با اشاره به اهمیت تامین منابع مالی در بخش تولید اظهار کرد: طرح طراوت بانک صادرات، میان فعالان بخش خصوصی با عنوان ال سی داخلی شناخته شده است. طرحی که شامل ١٠ درصد سپرده و یک فرصت ٦ ماهه پرداخت برای کسی می‌شود که از ال سی استفاده می کند .اما آنچه که عامل موفقیت طرح می‌شود، سازوکار درست آن است که در جریان اعطای این تسهیلات باید وجود داشته باشد.

سلطانی افزود: در یک اظهار نظر کلی می‌توان گفت ارائه این مدل از تسهیلات، اقدامی مثبت و جذاب است و من از نگاه یک فعال اقتصادی اجرای طرح را ارتقای توان تولیدکننده تعریف می‌کنم، فرصتی که به او امکان می‌دهد مواد اولیه مورد نیاز خود را با سرعت بیشتر تهیه کند و جریان تولید را با قدرت بیشتر پیش ببرد.

  • ناصر علی اصل

    خرید سهام دولتی

ارسال نظر