شناسه خبر : 10172

تولیدکنندگان تمایلی به دریافت تسهیلات از بانک‌ها ندارند

تولیدکنندگان تمایلی به دریافت تسهیلات از بانک‌ها ندارند

یک کارشناس بانکی اظهار داشت که دلیل اصلی عدم تمایل بنگاه‌های تولیدی برای گرفتن تسهیلات از بانک‌ها، بالا بودن نرخ تمام شده وام‌ها است.

چابک‌آنلاین، رژین میدانی، احمد مجتهد در گفتگو با چابک‌آنلاین بیان کرد: موسسات تولیدی به دنبال سودآوری برای خود هستند و استفاده از تسهیلات گران قیمت بانک ها برای آن ها به صرفه نیست. به گفته وی، از این رو، این خود موسسات تولیدی هستند که برای گرفتن وام به بانک ها مراجعه نمی کنند چرا که به دنبال گرفتن تسهیلات ارزان قیمت هستند.

این کارشناس بانکی وضعیت فعلی اقتصادی کشور را دلیل اصلی بالا بودن سود سپرده های دریافتی از مردم دانست و اضافه کرد: در حال حاضر بانک ها 24 درصد سود برای تسهیلات به تولیدکنندگان در نظر می گیرند که رقم بالایی است و تولیدکنندگان ترجیح می دهند که به سمت دریافت وام از بانک ها حرکت نکنند.

وی افزود: بانک ها تمایلی به بنگاهداری ندارند مگر این که قادر به سودآوری بیشتری باشند و علاوه بر این عملکرد بیشتر بانک ها نشان می دهد که در بنگاهداری موفق نبوده اند.

مجتهد تصریح کرد: بعضی بانک ها نیز به اجبار بنگاهداری می کنند چرا که مجبور هستند در قبال مطالبات خود، تعدادی از واحدهای تولیدی را قبول کنند. به طور مثال، بانک ملی بسیاری از کارخانه ها را به دلیل عدم توانایی وصول مطالبات آن ها به صورت نقدی،  این کارخانه ها را قبول کرده است.

وی با اشاره بر قانون رفع موانع تولید که در آن بانک ها را ملزم کرده  تا املاک و دارایی تملیکی خود را بفروشند و در غیر این صورت مشمول مالیات سنگین می شوند، گفت: عمده این املاک و دارایی ها توسط بانک های دولتی و به اجبار تملیک شده اند و در حال حاضر به دلیل فقدان خریدار، نمی توانند این دارایی ها را بفروشند مگر این که تن به فروش زیر قیمت آن ها بدهند.

مجتهد افزود: بنابراین، با در نظر گرفتن شرایط کلی،  این بنگاه ها تحت یک شرایط اجباری در تملیک بانک ها هستند چرا که دولت اجازه تعطیلی و یا کاهش تعداد کارکنان این مراکز را صادر نمی کند.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط اقتصادی فعلی، بیشتر این بنگا های تولیدی زیان ده هستند با این وجود برخی از بانک ها برای فرار از مشکلاتی نظیر تسهیلات تکلیفی و نرخ های تایید شده بانک مرکزی که برای آن ها سودآور نیست، اقدام به برخی فعالیت های جانبی می کنند.

مجتهد تصریح کرد:طبق مقررات موجود، بانک ها حق ندارند که به بنگاه های تولیدی زیان ده وام دهند. از طرفی دیگر بسیاری از این بنگاه ها بدهی های سنگینی به بانک ها دارند که این، خود عامل دیگری است که بانک ها از اعطای تسهیلات به آن ها سر باز می زنند.

ارسال نظر