شناسه خبر : 10037

بنگاهداری بانک‌ها ناشی از تصمیمات اشتباه کلان دولت‌ها است

بنگاهداری بانک‌ها ناشی از تصمیمات اشتباه کلان دولت‌ها است

یک استاد دانشگاه و کارشناس امور بانکی معتقد است که نرخ بازدهی حوزه تولید پایین است و به همین دلیل بانک‌ها ترجیح می‌دهند که پول و منابع خود را به بخش‌هایی که بازدهی بالاتری دارند، اختصاص دهند.

چابک‌آنلاین، رژین میدانی، عبدالحمید انصاری در گفتگو با چابک‌آنلاین بیان کرد:بانک ها هم در قانون بودجه و هم در سایر تخصیص ها ملزم به اختصاص دادن درصدی از تسهیلات خود به بخش تولید اعم از کشاورزی، صنعت و خدمات بوده اند.

انصاری تصریح کرد: با این حال مشکلاتی نیز در این حوزه وجود دارد که یکی از این مشکلات عدم تطبیق کارکرد حوزه های مختلف اقتصادی است و بعضی افراد که آشنایی تخصصی با بانکداری ندارند، این مسائل را به حساب قصور بانک می گذارند.

انصاری با بیان این که "حوزه تولید به دلایل تصمیمات برخی بخش ها فشل است" گفت: اگر بانک ها منابع خود را در اختیار تولیدکنندگان بگذارند، مطالبات معوق پیدا می کنند.

وی گفت: دولت باید تدبیرگرانه با مسئله برخورد کند و برای افزایش بازدهی تولید، جلوی قاچاق را بگیرد. چرا که ورود کالاهای خارجی قاچاق به کشور به تولید کنندگان آسیب می زند.

انصاری دلیل اصلی رویکرد بانک ها به بنگاهداری را به جای ارائه تسهیلات به بخش تولیدی، درآمدزایی دانست و افزود: مشکل اصلی این است که بانک ها به لحاظ قانونی در بودجه و منابع تخصیصی مجبور می شوند پایین تر از نرخ اصلی خود سود دریافت دریافت کنند.

وی نتیجه گرفت که دلیل اصلی بنگاهداری بانک ها تصمیمات اشتباه کلان دولت ها است و توضیح داد: متاسفانه دولت های مختلف در این زمینه عملکرد اشتباهی داشته اند و بانک ها را نیز وادار به اخذ تصمیمات اشتباه کرده اند.

ارسال نظر