شناسه خبر : 42257

افزایش۱۵.۰۷ درصدی ارزش معاملات بازار سرمایه

افزایش۱۵.۰۷ درصدی ارزش معاملات بازار سرمایه

ارزش معاملات بازار سرمایه در پایان آبان ۱۴۰۲ حدود ۱۵,۹۷۴ هزار میلیارد ریال بوده که در مقایسه با ماه قبل ۱۵.۰۷درصد افزایش یافته است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران ،بر اساس گزارش ماهانه وضعیت بازار سرمایه کشور در آبان‌ماه، ارزش بازار حدود ۹۷,۴۲۰ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به ماه گذشته ۱.۱درصد کاهش داشته است. همچنین ارزش معاملات بازار در این ماه حدود ۱۵,۹۷۴ هزار میلیارد ریال بوده که در مقایسه با ماه قبل ۱۵.۰۷درصد افزایش یافته است.

افزون بر این، جذب و تجهیز منابع مالی از طریق بازار سرمایه از دو روش سرمایه‌ای و بدهی از ابتدای سال حدود ۳.۶۸۳ هزار میلیارد ریال است.

ارزش بـازار اوراق بهــادار

همچنین، در پایان معاملات آبان ماه ۱۴۰۲ ارزش بازار اوراق بهادار شامل ارزش‌ کل بورس تهران، فرابورس، بورس انرژی و بورس کالا به ۹۷.۴۲۰ هـزارمیلیـارد ریـال رسیـد که در مقایسه با ماه گذشته حدود ۱.۱۴درصد کاهش داشته‌است.

افزایش۱۵.۰۷ درصدی ارزش معاملات بازار سرمایه

شـاخـص‌هـای بـازار سـرمـایـه

بررسی شاخص‌های بازار سرمایه نشان می‌دهد در پایان معاملات آبان ماه، شاخص‌کل (وزنی ارزشی) بورس اوراق بهادار حدود ۰.۵۹درصد کاهش و شاخص‌کل (وزنی ارزشی) فرابورس ایران حدود ۰.۱۲درصد کاهش نسبت به پایان ماه قبل داشته‌اند. بیشترین و کمترین کمیت ثبت شده برای شاخص‌کل بورس اوراق بهادار تهران در آبان ماه سال جاری ۲.۰۵۵.۹۶۰ و ۱.۹۵۱.۲۱۷ واحد و برای شاخص کل فرابورس به ترتیب ۲۵.۱۳۱ و ۲۳.۹۰۳ واحد به ثبت رسیده‌است.

در عین حال، شاخص صکوک فرابورس نیز در پایان مهر ماه سال ۱۴۰۲، حدود ۷۲۶ واحد بوده‌ که در پایان معاملات آبان ماه با ۱.۲۴ درصد افزایش به حدود ۷۳۴.۵ واحد رسیده ‌است.

افزایش۱۵.۰۷ درصدی ارزش معاملات بازار سرمایه

ارزش معـاملات بـازار سرمـایـه

مجموع ارزش معاملات بورس‌ها بدون احتساب ارزش معامله اوراق بدهی در عملیات بازار باز (بورس تهران، فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی) در پایان آبان ماه ۱۴۰۲ به رقم ۴.۲۷۴ هزارمیلیارد ریال رسید که حدود ۹.۴۵ درصد افزایش نسبت به ماه قبل را نشان می‌دهد. کمیت مذکور در دوره ۱۳ ماهه اخیر به تفکیک بورس‌ها در نمودار زیر گزارش شده‌ است.

افزایش۱۵.۰۷ درصدی ارزش معاملات بازار سرمایه

جـذب و تجهـیـز منـابـع مالی از طریق بـازار سرمـایه

ارزش جذب و تجهیز منابع به تفکیک سرمایه‌ای و بدهی (بدون احتساب تغییرات ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری) از ابتدای سال تا پایان آبان ماه ۱۴۰۲ حدود ۳.۶۸۳ هـزارمیلیـارد ریـال بوده‌است.

این در حالی است که ارزش جذب و تجهیــز منابع در دوره مشابه سال ۱۴۰۱ حدود ۲.۸۱۸ هزارمیلیارد ریال بوده‌است.

افزایش۱۵.۰۷ درصدی ارزش معاملات بازار سرمایه

همچنین ارزش مانده اوراق بدهی منتشره در پایان آبان ماه سال جاری ۶.۵۰۳ هزارمیلیارد ریال بوده ‌است که از این مقدار، دولت ناشر ۷۴.۲۸درصد اوراق، سهم ناشران غیردولتی ۲۲.۸۰درصد و سهم شهرداری‌ها مجموعاً ۲.۹۲درصد است.

همچنین از منظر نوع اوراق، بیشترین ارزش مانده اوراق به ترتیب مربوط به اوراق مرابحه با ۵۱.۶درصد، اسناد خزانه با ۲۹.۳درصد، اوراق اجاره با ۱۲.۳درصد و اوراق سلف موازی استاندارد با ۲.۶درصد است.

ارسال نظر