شناسه خبر : 38587

اختصاصی چابک آنلاین؛

نیمه اول سال به نفع ریسک گریزها به پایان رسید

نیمه اول سال به نفع ریسک گریزها به پایان رسید

اتمام معاملات در نیمه اول سال ۱۴۰۲ با برتری ریسک گریزها همراه بود.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، همچنین در نیمه نخست سال، شاخص کل بورس با ثبت بازدهی 8.3 درصدی ، سوم شد و بازار طلا و ارز نیز با منفی 9.5 و 3.9 درصد ، مردود شدند.

بازارهای مالی ایران در سال جاری رنگ و بوی دیگری به خود گرفت.

در نتیجه سیاست های مهم دولت و بانک مرکزی برای تقویت ثبات در بازارهای ارز و طلا و نیزاقدامات مهمی که برای تصویب قانون مالیات برعایدی سرمایه در مجلس شورای اسلامی به انجام رسید؛ بازارهای رسمی  بیشترین بازدهی را بین بازارهای مالی ایران به ثبت رسانند.

براین اساس ، درشش ماه گذشته ، میانگین بازدهی صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت به حدود ماهیانه 2.3 درصد رسید و عایدی این صندوق ها برای سرمایه گذاران به حدود 13.5 درصد رسید.

1

عددی که حتی از سود سپرده بانکی نیز بالاتر است و در صدر بازدهی اوراق و بازارهای مالی ایران قرار می گیرد.

در مقام دوم نیز سپرده بانکی با حدود 12 درصد قرار می گیرد که در کنار صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت ، به عنوان دو بازار کم ریسک (یا بدون ریسک) به حساب می آید و معمولا از طرف سرمایه های ریسک گریز برای سرمایه گذاری انتخاب می شود.

اما درمقام سوم، می توان شاخص کل بورس را مشاهده کرد.

هرچند که در مردادماه با ارقامی پایین تراز محدوده ابتدای سال 1402 بازگشت  اما با روند صعودی که در شهریورماه طی کرد، توانست بازدهی 6 ماهه خود را به بیش از 8.3 درصد برساند و به عنوان سومین بازار مالی پربازده ایران در نیمه اول سال شناخته شود.

درسال جاری با توجه به سیاست های دولت و بانکی مرکزی و نیزسیاست هایی که انگیزه حضور افراد در بازارهای ارز و طلا را کاهش می داد (قانون مالیات برعایدی سرمایه) دو بازار ارز و طلا به شدت  تحت تاثیر قرار گرفته و برخلاف سال های گذشته ، مشاهده کردیم که این بازارها تقریبا در تمامی ماه های گذشته با بازدهی منفی و یا بسیار پایینی رو به رو بوده اند.

دراین بین، نرخ دلار غیر رسمی در 6 ماهه ابتدایی سال حدود 3.9 درصد کاهش یافت و به محدوده 48 تا 49 هزارتومان رسید.

سکه بهار آزادی نیز درمعاملات اولین روزمهر ماه به زیر 24 میلیون و 900 هزارتومان کاهش یافت تا این دو بازار با ثبت بازدهی منفی ، در نیمه ابتدایی 1402، مردود شوند.

2

براساس نظرکارشناسان، بازارهای مالی ایران در نیمه دوم سال از متغییر های بسیار زیادی تاثیر می پذیرد.

اما باتوجه به سیاست های اعلام شده از طرف دولت و بانک مرکزی ، به نظر می رسد ، ریسک فعالیت در بازارهای طلا و ارز همچنان بالا باشد و افراد کمتری برای ورود به این بازارها اقدام کنند.

در بازار سپرده و صندوق های درآمد ثابت نیز معمولا در نیمه دوم سال بخشی از منابع موجود در این بازارها برای خرید در بازارهای کالایی و ورود به سایر بازارهای مالی ،خارج می شود که با توجه به افزایش ریسک در بازار ارز و طلا و نیز نااطمینانی های موجود در مورد بازدهی شرکت های سهامی ، همچنان جذابیت خود را حفظ خواهد کرد.

 

ارسال نظر