شناسه خبر : 35185

اختصاصی چابک آنلاین؛

۶ شرکت ساختمانی بورسی از زیان خارج شدند

یک سوم شرکت های ساختمانی بورسی شرایط سود سازی خود را بهبود بخشیدند

6 شرکت ساختمانی بورسی از زیان خارج شدند

گروه انبوه سازی املاک و مستغلات با ۳۶ نماد و ارزش بازاری حدود ۵۰ هزار میلیارد تومانی یکی از گروه های پرتعداد بازار سهام شناخته می شود.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، هر چند که این گروه معاملاتی یکی از پربازده ترین و مهمترین شاخه های صنعتی جهان را در خود جای داده، اما با شروع روند رکود در بازار مسکن ایران، سودسازی شرکت های انبوه سازی نیز در شرایط نامطلوبی قرارگرفت.

آنگونه که صورت های مالی شرکت های انبوه سازنشان می دهد، در تعداد  از شرکت ها در سال های گذشته پروژه جدیدی در بخش ساخت و ساز تعریف نشده و بخشی از ظرفیت شرکت های ساختمانی به حالت راکد درآمده است.

ازطرفی، روند فزاینده تورم در سال های گذشته باعث شده تا شرکت های ساختمانی در تکمیل پروژه های خود با مشکلاتی رو به رو شوند.

تاخیردرتکمیل پروژه ها باعث شده تا شرکت ها با مشکل تامین سرمایه درگردش رو به رو شوند و بخش قابل توجهی از حاشیه سود عملیاتی آنها از بین برود.

براساس گزارش شرکت های ساختمانی، در حالیکه از سال 1392 تا سال1400  قدرت خرید مسکن کاهش یافته وتقاضا در شرایط رکودی قرار دارد، قیمت نهاده های تولید درحال افزایش بوده و این موضوع نیاز به سرمایه اولیه برای شروع پروژه ها را چندین برابر کرده است.

عدم توانایی خرید و شرایط رکودی در بخش مسکن،باعث شده تا دوره وصول مطالبات برخی از  شرکت های ساختمانی حتی به بالاتر از 1000 روز افزایش یابد.

گفته می شودکه برخی از  شرکت ها برای تامین هزینه ها، مجبور به مزایده دارایی و یا تامین مالی از شبکه بانکی شده اند که هزینه های مالی آنها را افزایش داده است.

به گفته مدیران فعال در صنعت ساختمان، درحال حاضر با شرکت هایی در این بازار رو به رو هستیم که در سال های گذشته پروژه جدیدی برای آنها تعریف نشده.

در عین حال، همچنان هزینه های آنها به طور فزاینده ای درحال افزایش است.

این روند، باعث شده تا تعدادی  از  انبوه سازان فعال در بازار سرمایه بازیان عملیاتی روبرو باشند.

بررسی آخرین صورت های مالی 29 شرکت انبوه ساز برای سال 1401 نشان می دهد ، از این تعداد 12 شرکت زیان ده بوده اند که حدود 41 درصد از شرکت ها را در برمی گیرد.

با این حال در سال گذشته 6 شرکت نیز از زیان خارج شده اند که نشان می دهد یک سوم از شرکت های بررسی شده توانسته اند شرایط سود سازی خود را تاحدودی بهبود بخشند.

درجدول زیر، تغییرات سودسازی شرکت های انبوه سازی فعال در بازار سرمایه براساس آخرین صورت های مالی 1401، بررسی شده است.

1

ارسال نظر