شناسه خبر : 18039

۲۵۰ هکتار از اراضی شهرک صنعتی اترک آماده واگذاری به بخش خصوصی است

۲۵۰ هکتار از اراضی شهرک صنعتی اترک آماده واگذاری به بخش خصوصی است

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی گلستان گفت که ۲۵۰ هکتار از مجموع مساحت شهرک صنعتی هزار هکتاری اترک با برخورداری از زیرساخت‌های ضروری مانند آب، برق، گاز و مخابرات آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، رضا شهمرادی روز یکشنبه در نشست خبری اظهار داشت: با تصویب ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون در اردیبهشت امسال، استقبال بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در شهرک اترک افزایش یافته به طوری که تاکنون قرارداد واگذاری زمین برای راه اندازی پنج واحد بزرگ صنعتی با سرمایه گذاری ۱۶ هزار میلیارد ریالی و ایجاد ۲۰۰ فرصت شغلی بسته شد.

وی با توجه به موقعیت ویژه این شهرک در شتاب بخشیدن به رونق اقتصادی منطقه، خواستار همکاری بیش از گذشته دستگاه های مرتبط برای انجام تعهدات خود در قبال توسعه و ایجاد زیر ساخت های مورد نیاز شهرک صنعتی اترک از جمله تامین برق پایدار از نیروگاه سیکل ترکیبی علی آباد کتول با ایجاد پست ۲۳۰ کیلووات و خط انتقال ۴۵ کیلومتری آن شد.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی گلستان به اقدامات انجام شده در ایجاد پست برق و خط انتقال به شهرک صنعتی اترک اشاره کرد و گفت: برای اجرای این طرح زیربنایی، تاکنون ۱۶۰ میلیارد ریال از سوی شرکت شهرک‌ها، ۴۰۰ میلیارد ریال از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی و استانداری گلستان هزینه شد.

شهمرادی افزود: برای اجرای این طرح زیربنایی هیات دولت در سفر استانی به گلستان پرداخت ۲ هزار میلیارد ریال برای کمک به احداث پست برق شهرک صنعتی اترک و اینچه برون و خط انتقال ۴۵ کیلومتری از نیروگاه علی‌آباد را مصوب کرد که با برآوردهای انجام شده اعتبار مورد نیاز این طرح در حال حاضر نیازمند هفت هزار میلیارد ریال اعتبار است.

براساس مصوبه سفر هیات دولت به گلستان در سال ۹۷، تامین اعتبار موردنیاز اجرای این طرح به صورت ۵۰۰ میلیارد ریال وزارت نیرو، ۵۰۰ میلیارد ریال وزارت صنعت، ۵۰۰ میلیارد ریال استانداری  و ۵۰۰ میلیارد ریال سازمان برنامه و بودجه تعیین شده بود.

تا شهریور امسال ۳۴ قرارداد با واگذاری ۴۸ هکتار و ۷۰۰ متر مربع و تخصیص ۳۰ قطعه زمین در شهرک اترک به متقاضیان انجام شده و سرمایه گذاران پیگیر مراحل اداری ساخت و ساز هستند.

اکنون یک واحد صنعتی با سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد ریالی بهره برداران ایرانی - اوکراینی و ایجاد فرصت شغلی برای ۲۳ نفر در این شهرک مشغول تولید سقف‌های کششی بوده و یک نیروگاه کوچک مقیاس تولید برق با ظرفیت ۹.۵ مگاوات با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی گلستان همچنین گفت که کار مطالعه احداث خط آنتنی (فرعی) ریلی به شهرک هزار هکتاری اترک آغاز شد.

شهمرادی افزود: مدت زمان مطالعه این طرح با پیمانکار طرف قرار داد سه ماهه است و با اعتبار ۷۰۰ میلیون ریال انجام می شود.

به گفته وی نتیجه مطالعه این طرح در اختیار راه آهن قرار می گیرد تا عملیات اجرایی آن با طی کردن مراحل اداری و تخصیص اعتبار به مسافت ۲ کیلومتر انجام شود.

۱۶۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری زیر بنایی در شهرک صنعتی گلستان

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی گلستان گفت : امسال حدود ۱۶۰  میلیارد ریال اعتبار برای ایجاد زیرساخت های مورد نیاز در شهرک ها، نواحی و منطقه ویژه اقتصادی اترک در نظر گرفته شده است.

شهمرداری افزود: ۱۱۰ میلیارد ریال از این اعتبار برای احداث جدول هدایت آب سطحی شهرک های اترک، کردکوی و علی اباد کتول، راهسازی در شهرک های اترک و گرگان، اجرای فیبر نوری در شهرک ها و نواحی، گازرسانی به شهرک گمیشان، حفر چاه آب در شهرک کردکوی، انجام مطالعه پدافند غیرعامل برای شهرکها و نواحی صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی دیده شده است.

به گفته وی ۱۰ طرح با ۱۴۰ میلیارد ریال در مرحله قرار داد و هفت طرح با ۱۲ میلیارد و ۷۸۰ میلیون ریال در مرحله بستن قرارداد و آماده اجرا است.

وی توسعه ۱۰۰هکتاری شهرک صنعتی گنبدکاووس، تامین ۳۰ هکتاری زمین برای ایجاد ناحیه صنعتی خان ببین، توسعه ۲۰ هکتاری ناحیه صنعتی دهنه کلاله، توسعه ۳۰ هکتاری شهرک صنعتی گمیشان، پیگیری ایجاد شهرک صنعتی انرژی در استان با همکاری منابع طبیعی و شرکت توزیع برق استان در تامین زمین مورد نیاز، گسترش کارگاه های صنعتی در شهرک ها و نواحی صنعتی، تعیین تکلیف ۴۰ واحد صنعتی  راکد و ۳۰ واحد صنعتی در تملک بانک ها و تعیین تکلیف زمین های بلا استفاده واگذار شده به سرمایه گذاران و جذب سرمایه گذاران جدید را از مهم ترین برنامه های شرکت شهرک های صنعتی گلستان در سال جاری برشمرد.

22

شهرک صنعتی هزار هکتاری اترک در داخل منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه‌برون قرار دارد و با وجود گمرک مرزی و نزدیکی به فرودگاه گرگان و اتصال آن به خط راه آهن سراسری ایران به ترکمنستان می‌تواند به اقتصاد گلستان و ایران کمک شایانی کند.

راه اندازی شهرک صنعتی اترک در مرداد سال ۱۳۸۴ با هدف جبران عقب ماندگی‌ بخش صنعت گلستان به تصویب رسید.

منطقه ویژه اقتصادی اترک گلستان در فاصله ۲۵ کیلومتری گمرک و مرز اینچه برون گنبدکاووس برای استقرار صنایع بزرگ، متوسط و کوچک مورد نیاز کشور و استان گلستان و کمک به رفع مشکل بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار در زمینی به مساحت هزار و هفت هکتار طراحی و تصویب شد.

وجود منابع طبیعی و کشاورزی برای استفاده در صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، دسترسی به جاده ترانزیتی راه آهن بین المللی ایران - ترکمنستان - قزاقستان و راه آهن سراسری کشور، قرار گرفتن در کریدور شمال - جنوب و دسترسی جاده ای و ریلی به بندر ترکمن و نیز جاده ای به بندر خواجه نفس در گمیشان، نزدیکی با فرودگاه بین المللی گرگان، دسترسی به مراکز جمعیتی شهرستان های گرگان، گنبدکاووس، آق‌قلا و گمیشان، همجواری با مجتمع پتروشیمی و مجتمع فرآوری یُد و امکان استقرار صنایع پایین دستی پتروشیمی به دلیل سهولت تامین مواد اولیه، قرارگرفتن در مسیر جاده آق قلا - اینچه برون (مرز ترکمنستان) و فاصله ۲۵ کیلومتری از گمرک اینچه برون در مرز مشترک ایران و ترکمنستان از جمله مزیت‌های سرمایه گذاری در شهرک صنعتی اترک استان گلستان به شمار می رود.

گلستان دارای ۲۳ شهرک و ناحیه صنعتی و یک منطقه اقتصادی اترک است که اکنون ۸۲۲ واحد صنعتی بهره بردار با ظرفیت ۱۳ هزار و ۲۰۰ فرصت شغلی وجود دارد و از این تعداد ۶۱۲ واحد با سرمایه گذاری ۱۴ هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال و ۹ هزار و ۳۱۴ نفر مشغول فعالیت است و بقیه واحدها با دو هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال راکد و نیاز به احیا دارد.

اقتصاد استان گلستان واقع در شمال کشور با یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت، بر پایه کشاورزی استوار بوده و سرمایه گذاری در حوزه صنعت رتبه دوم را شامل می شود.

ارسال نظر