شناسه خبر : 46622

اقتصاد روسیه از ژاپن سبقت می‌گیرد

اقتصاد روسیه از ژاپن سبقت می‌گیرد

رئیس‌جمهور روسیه، اظهار کرد که روسیه می‌تواند یکی از چهار اقتصاد برتر جهان شود و در حال حاضر بزرگترین در اروپاست و به دنبال عبور از ژاپن است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، ولادیمیر پوتین گفت: روسیه از نظر برابری قدرت خرید (PPP)، بزرگترین اقتصاد اروپاست و می‌تواند به چهار اقتصاد برتر جهان بپیوندد.

معیار برابری قدرت خرید، بهره‌وری اقتصادی و استانداردهای زندگی بین کشورها را با تعدیل تفاوت در هزینه کالاها و خدمات مقایسه می‌کند.

پوتین هنگام ایراد سخنرانی سالانه خود در مجمع فدرال مسکو خاطرنشان کرد که در سال ۲۰۲۳ اقتصاد روسیه از نظر رشد از کشورهای گروه هفت پیشی گرفت.

وی گفت: سرعت و کیفیت رشد اقتصادی به ما این امکان را می‌دهد که بگوییم در آینده نزدیک گامی رو به جلو برداریم و به یکی از چهار قدرت اقتصادی جهان تبدیل خواهیم شد.

بر اساس برآوردهای بانک جهانی، روسیه در سال ۲۰۲۳، پنجمین اقتصاد بزرگ جهان از نظر برابری قدرت خرید و تنها کشور اروپا در پنج کشور برتر جهان بود.

چین در صدر این فهرست قرار دارد و پس از آن آمریکا و هند و ژاپن به ترتیب در جایگاه سوم و چهارم هستند. روسیه پنجم، اندونزی ششم و آلمان، بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا، در رتبه هفتم قرار گرفتند.

بر اساس آمارهای رسمی، اقتصاد روسیه در سال ۲۰۲۳ با وجود اینکه در معرض طیف وسیعی از تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی قرار گرفته و ارتباط آن از بازارهای مالی بزرگ قطع شده، رشد ۳.۶ درصدی داشته است.

در همین حال، در میان گروه هفت، تولید ناخالص داخلی آلمان ۰.۳درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش یافت، در حالی که تخمین زده می‌شود بریتانیا ۰.۱ درصد و ایالات‌متحده با ۲.۵درصد رشد داشته باشند.

ارسال نظر