شناسه خبر : 42326

اختصاصی چابک آنلاین؛

رشد اقتصاد جهانی از ۳ درصد فراتر نمی رود؟

رشد اقتصاد جهانی از 3 درصد فراتر نمی رود؟

کم کم روزهای پایانی سال ۲۰۲۳ میلادی را طی می کنیم، سالی که مانند سالهای اخیر، آبستن حوادث و اتفاقات مهم جهانی بوده که بر جوانب مختلف زندگی مردم سراسر جهان و به ویژه بر وضعیت اقتصادی آنان تأثیر مستقیم یا غیر مستقیم گذاشته است.

چابک آنلاین، فواد پورعبادی، کارشناسان اقتصاد جهانی معتقدند وضعیت موجود، تنها در سال جاری یا سال گذشته وجود نداشته بلکه حداقل یک دهه اخیر، جهان با بحران اقتصادی و عدم استقرار مالی مواجه بوده است.

صندوق بین المللی پول اخیرا با انتشار گزارشی تحت عنوان "چشم اندازهای اقتصادی جهانی  اکتبر 2023" به پیامدها و آثار جنگ جاری در غزه بر اقتصاد جهانی پرداخت و پیش بینی کرد که رشد اقتصادی جهان در مدت زمان باقی مانده تا پایان سال 2023 از 3 درصد فراتر نخواهد رفت و این عدد در سال 2024 میلادی تنها 2.9  درصدخواهد بود.

این گزارش افزود که میانگین تورم جهانی در سال 2023 میلادی 5.9  درصدخواهد بود اما در سال 2024 میلادی با بهبود نسبی به 4.8  درصدکاهش خواهد یافت.

از جمله عوامل بحران جهانی اقتصاد، تنش آمریکا با چین است.

به رغم اینکه نوامبر 2023 میلادی دیداری میان روسای جمهور دو کشور در ایالات متحده انجام شد، کارشناسان معتقدند که این دیدار نتیجه ملموسی در حل اختلاف میان دو طرف در بر نداشت.

در این میان جنگ روسیه و اکراین، به افزایش جهانی قیمت مواد غذایی منجر شد که به اقتصاد بسیاری از کشورها ضربه سنگینی زد. 

بسته شدن تنگه باب المندب هم باعث شد تا شاهراه رفت و آمد کشتی های باری از شرق به غرب جهان با مشکل مواجه شود و ناگزیر برای در امان ماندن، مسیر خود را تغییر داده و با دور زدن کل قاره آفریقا، تقریبا 13 هزار کیلومتر مسافت آنها دور شود که این امر باعث بالا رفتن هزینه حمل و نقل و نیز بیمه کشتی ها شده که بی شک تأثیر مستقیمی بر قیمت کالاها داشته است.

بالا رفتن قیمت محصولات و کالاها در کشورهای مختلف به ویژه اروپا، باعث شده تا علاوه بر افزایش تورم، بانک ها نیز در هزینه و قیمت خدمات خود تغییراتی اعمال کنند که در نهایت بر دیگر بخش های اقتصادی مردم تأثیر خواهد گذاشت.

 

ارسال نظر