شناسه خبر : 39861

افزایش ۲۱ درصدی صادرات به آذربایجان

افزایش ۲۱ درصدی صادرات به آذربایجان

کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت اظهار داشت: یکی از موانع توسعه تجارت، تحولات و مناقشات مرزی در قفقاز است که در تجارت و حمل کالا اثر منفی دارد که شامل هزینه‌های عبور از خاک و تغییر ناوگان هستد. البته ساختار سیاسی هم بی‌تاثیر نیست.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، سید روح‌الله لطیفی سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت، در خصوص تجارت با کشورهای ارمنستان، آذربایجان و گرجستان (قفقاز) گفت: تجارت ۶ ماهه نخست ایران با سه کشور ارمنستان ، آذربایجان و گرجستان  یک میلیون و ۳۰۷ هزار و ۱۶۰ تن به ارزش ۶۶۶ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۶۷۸ دلار بوده که ۲۴ درصد در وزن و ۱۲ درصد در ارزش رشد داشته است.

وی در ارتباط با صادرات به این سه کشور گفت: صادرات به این سه کشور یک میلیون و ۲۶۵ هزار ۷۵۷ تن به ارزش ۵۵۲ میلیون و ۴۸۱ هزار و ۱۰۰ دلار بوده که با رشد ۲۵ درصدی در وزن و ۱۴ درصدی در ارزش همراه بوده‌است.

وی افزود: به صورت تفکیک شده، صادرات به آذربایجان ۳۸۱ هزار و ۴۷۳ تن به ارزش ۲۶۲ میلیون و ۷۷۲ هزار و ۲۹۹ دلار با رشد ۲ درصدی در وزن و ۲۱ درصدی در ارزش، ارمنستان با ۶۴۹ هزار و ۳۹۰ تن به ارزش ۱۹۴ میلیون و ۸۲۴ هزار و ۱۷۵ دلار، با رشد ۴۹ درصدی در وزن و ۶ درصدی در ارزش، گرجستان هم ۲۳۴ هزار و ۸۹۴ تن کالا به ارزش ۹۴ میلیون و ۸۸۴ هزار و ۶۲۶ دلار و رشد ۱۸ درصدی در وزن و ۱۵ درصدی در ارزش بوده‌ است.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت در خصوص واردات از قفقاز گفت: واردات از این سه کشور در این مدت، ۴۱ هزار و ۴۰۳ تن کالا، به ارزش ۱۱۳ میلیون و ۷۹۶ هزار و ۵۷۸ دلار بوده که رشد ۳ درصدی در وزن و ۲ درصدی در ارزش داشته‌است.

وی افزود :واردات هم به ترتیب گرجستان با ۲۵ هزار ۲۳۵ تن به ارزش ۶۲ میلیون و ۳۶۸ هزار و ۴۱۳ دلار با رشد  ۵ درصدی و کاهش ۲۸ درصدی،  آذربایجان با ۱۰ هزار و ۶۹۳ تن به ارزش ۲۸ میلیون و ۱۴ هزار و ۴۷۵ دلار با کاهش ۲۰ درصدی در وزن و رشد ۴۰ درصدی در ارزش ، ارمنستان با پنج هزار و ۴۷۶ تن به ارزش ۲۳ میلیون و ۴۱۳ هزار و ۶۹۰ دلار با رشد ۱۰۰ درصدی در وزن و ۳۶۰ درصدی در ارزش بوده‌است.

 لطیفی در خصوص نوع محصولات صادراتی گفت:عمده کالاهای صادراتی، محصولات شیلاتی، دامی، عسل، محصولات باغی و زراعی و گلخانه ای، محصولات لبنی، محصولات فرآوری شده غذایی، محصولات معدنی، انواع روغن صنعتی، مشتقات پترو پالایشگاهی، قیر، دارو، کود، انواع رنگ، مواد شیمیایی، لوازم آرایش، محصولات بهداشتی ، چسب، پلی اتیلن، لوله، ورق های فلزی، چوبی و پلاستیکی، لوازم خانگی، مصالح ساختمانی، پوشاک، فرش، لاستیک، آهن و فولاد، صنایع دستی، کاغذ، پارچه، کفش، لوازم آشپزخانه، لوازم الکتریکی، ظروف آهنی، لوازم یدکی، ظروف، کولر و ....است.

وی در مورد کالاهای وارداتی افزود:عمده کالاهای وارداتی جوجه مادر، لاشه و قطعات گوشت گوسفندی، ذرت، میوه، کنستانتره مس، خاک سیلیس، مواد معدنی، کود، مرکب چاپ، اسانس ها، چوب، لوازم صنعتی، فولاد، کاغذ، قطعات موتور، ماشین آلات صنعتی، بدنه خودرو، دستگاههای پرس، پنبه، پودر کاکائو، کک، سولفات سرب، چوب اره شده، ابریشم، الیاف، ماشین آلات تصفیه گاز، ریخته گری، روغن معدنی، اکسید منگنز، کائوچو، کیت آزمایشگاهی دامپزشکی، تسمه، چوب، مفتول، کوره صنعتی، ماه، اره، ابزارهای صنعتی، تراکتور، چاقوو سوزن جراحی و .....هستند.

 سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت در خصوص موانع و مشکلات تجارت با قفقاز گفت: یکی از موانع توسعه تجارت، تحولات و مناقشات مرزی در قفقاز است که در تجارت و حمل کالا  اثر منفی دارد که شامل هزینه‌های عبور از خاک و تغییر ناوگان هستد. البته ساختار سیاسی هم بی‌تاثیر نیست.

وی افزود:در کل با وجود مناقشات و محدودیت های مرزی، توسعه روابط تجاری، نشانه تمایل و کشش بازار قفقاز برای کالاهای ایرانی و علاقه به تامین نیازهای کالایی ایران از سوی آنها است که با رفع موانع تجاری، سیاسی، حمل و نقلی و مالی، امکان رشد چند برابری وجود خواهد داشت.

 

ارسال نظر