شناسه خبر : 37286

۱۵ درصد فرش های موجود در بازار قاچاق و از کشور افغانستان وارد می شود

۱۵ درصد فرش های موجود در بازار قاچاق و از کشور افغانستان وارد می شود

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: سال گذشته ارزش صادرات فرش به ۵۰ میلیون دلار رسیده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، فرحناز رافع رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: افزایش تولید و صادرات در کنار فروش داخلی، معرفی ظرفیت‌های این بخش اقتصادی، برنامه ریزی برای حل مشکلات، موانع و نقاط ضعف موجود این صنعت، ایجاد بستر‌های مناسب برای سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی، ایجاد زمینه اشتغال و کارآفرینی، آشنایی دست اندرکاران با محصولات، نوآوری‌ها و ظرفیت‌های موجود، ایجاد فضای رقابتی سالم میان تولیدکنندگان داخلی برای ارتقای کیفیت تولید و ایجاد ارتباط مستقیم و رو در رو میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را از مهمترین اهداف برگزاری این نمایشگاه اعلام می کند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت:خوشبختانه اقدامات اساسی برای بهتر شدن وضعیت بخش فرش در کشور انجام شده و در حال رایزنی در راستای رفع مشکلات هستیم. 

او در خصوص صادرات فرش کشور گفت: مهمترین اتفاقات در بخش صادرات فرش کشور متاسفانه تحریم بود،از سال ۹۷  هم تعهد ارزی باعث کاهش صادرات  دلایلی بود که باعث کاهش صادرات فرش شد.

رافع گفت: سال گذشته ۵۰ میلیون دلار صادرات فرش کشور به کشورهای دیگر بوده است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت:کشور چین براساس بزرگترین صادر کننده فرش بعد از هند است،اکثر فرش کشور از طریق حمل مسافر انجام می شود.

او افزود: صادرات فرش دستباف به لحاظ وزنی تغییر نکرده است، اما به لحاظ ارزشی آمار صادرات کاهش نشان می‌دهد و همانطور که اشاره شد بخشی از این مسأله ناشی از مشکلات رفع تعهد ارزی و کم اظهاری صادرکنندگان در گمرک است.‌

به گفته رافع، در سال گذشته خوشبختانه ۷ درصد رشد تولید فرش گزارش شده است.

رافع گفت: متاسفانه دولت بودجه ای برای بیمه قالیبافان ندارد و همیشه این موضوع را ما مطالبه می کنیم،ما با شناسنامه دار کردن فرش باید کارفرما کارگران خود را بیمه کنند.

رئیس مرکز ملی فرش دستباف گفت: در حال حاضر ۲۳۰ هزار  قالیباف در کشور بیمه هستند،همچنین با شناسنامه دار کردن قالی مشخصات بافنده و قالی مشخص می شود‌.

 رافع گفت: در حال حاضر ۱۵ درصد فرش های موجود در  بازار قاچاق و از کشور افغانستان وارد می شود

 

ارسال نظر