شناسه خبر : 36235

اختصاصی چابک آنلاین ؛

سود خالص ۴ شرکت بورسی فعال در صنعت پخش افزایش یافت

سود سازی بزرگترین شرکت پخش داروی کشور کاهش یافت

سود خالص 4 شرکت بورسی فعال در صنعت پخش افزایش یافت

بررسی صورت های مالی ۴ شرکت بورسی فعال در صنعت پخش (محصولات غذایی و دارویی) نشان می دهد که این شرکت ها درفصل بهار ۱۴۰۲ حدود ۵۷۳ میلیارد تومان سود خالص شناسایی کرده اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از ۶۲ درصد افزایش داشته است.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، از صنعت پخش به عنوان حلقه اتصال کارخانه های تولیدی و مراکز فروش خرد یاد می شود.

توسعه این صنعت می تواند درکاهش قیمت تمام شده محصولات،دسترسی به موقع مصرف کننده نهایی به کالاها وتداوم تولید و رشد اقتصادی کشورها نقشی تعیین کننده ایفا کند.

درحال حاضر 251 شرکت فعال در صنعت پخش انواع محصولات غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی و غیره درکشور  شناسایی شده اند.

بررسی ها نشان می دهد، مالکیت شرکت های بزرگ پخش در ایران دراختیار صنایع تولیدی بزرگ محصولات مصرفی قرار گرفته و شرکت هایی که انحصار توزیع محصولات برندهای معتبر و شناخته شده کشور را در اختیار دارند، بیشترین بازدهی را در صنعت به دست می آورند.

این موضوع به خصوص در شرکت قاسم ایران که توزیع محصولات شرکت مینو را در اختیار دارد، نمایان است.

همچنین برخی شرکت های بزرگ تولید محصولات لبنی، محصولات آرایشی و بهداشتی، آبمیوه و انواع نوشیدنی ها نیز اقدام به تاسیس شرکت های پخش و توزیع محصولات خود کرده اند و از طریق این شرکت ها ، به توزیع مویرگی کالاهای خود در بازارهای داخلی می پردازند.

ازاین مجموعه، چهار شرکت پخش البرز«پخش» ، پخش هجرت«هجرت» ، توزیع داروپخش «دتوزیع» و قاسم ایران «قاسم» در بازار سرمایه حضور یافته اند و سهام آنها به عموم عرضه شده است.

در بخش دارو ، شرکت توزیع داروپخش با دراختیار داشتن حدود 14 درصد از کل بازار پخش داروی ایران به عنوان بزرگترین شرکت پخش دارو شناخته می شود.

شرکت داروپخش و شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین دو سهامدار عمده شرکت توزیع داروپخش هستند.

بررسی صورت های مالی «دتوزیع» نشان می دهد این شرکت با وجود افزایش 81 درصدی درآمد ها در سه ماهه ابتدایی سالجاری، حدود 28 درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل سودسازی کرده است.

به نظر می رسد که  عدم تسویه مطالبات شرکت از مشتریان در زمان مقرر می تواند سبب ایجاد مشکلاتی در زمینه توازن دریافت ها و پرداخت های نقدی شرکت شده و ریسک نقدینگی شرکت را افزایش دهد.

به همین سبب، شرکت اقـداماتـی در راسـتـای اعتبارسنجی مشتریان، تشکیل کمیـتـه وصـول مطالبات و مذاکره برای وصـول مـطـالـبـات از بخش های دولتی و دانشگاه های علوم پزشکی انجام داده است.

مدیران «دتوزیع» اعلام کرده اندکه کاهش 28 درصدی سود خالص آنها به دلیل افزایش هزینه های مالی ناشی ازکمبود نقدینگی و افزایش دوره وصول مطالبات آنها بوده است.

درجدول زیر تغییرات درآمد و سودسازی شرکت های بورسی فعال در صنعت پخش بایکدیگر مقایسه شده است.

Capture

 

ارسال نظر