شناسه خبر : 34509

اسامی ۱۰ ایرلاین گرانفروش اعلام شد

اسامی ۱۰ ایرلاین گرانفروش اعلام شد

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام نام ۱۰ ایرلاینی که به دلیل گرانفروشی مجوز پروازی آنها باطل شده، گفت: فروش بلیت در فضای مجازی برای حمل‌ونقل هوایی حاشیه ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، به فاصله 48 ساعت ساعت پس از نقره‌داغ کردن 10 شرکت هواپیمایی داخلی به دلیل گرانفروشی و عدم رعایت نرخ‌های مصوب ابلاغ شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری، حسن خوشخو معاون هوانوردی این سازمان به تشریح اقدامات انجام شده در راستای ساماندهی بازار حمل‌ونقل هوایی کشور پرداخت.

وی با یادآوری این‌که طی 2 روز گذشته مجوز پرواز 10 شرکت هواپیمایی معراج، ساها، وارش، تابان، زاگرس، کیش، سپهران، ​کارون، آتا و فلای پرشیا به‌دلیل عرضه بلیت بالاتر از نرخ مصوب در برخی مسیر‌های پروازی ابطال شده است، اظهار کرد: گرچه این تصمیم منجر به کاهش عرضه بلیت هواپیما در برخی مسیر‌های داخلی می‌شود، اما برای ساماندهی بازار مجبور به پذیرش تبعات این تصمیم شدیم.

بیشتر بخوانید

وی ادامه داد: گزارش‌هایی که از طریق رسانه‌ها منتشر شد ناشی از چالش قیمت بلیت پرواز هواپیما و درصد افزایشی اعمال شده از سوی ستاد تنظیم بازار با آن چیزی که شرکت‌های هواپیمایی به فروش می‌رساندند، بود.

وی افزود: این امر باعث شد سازمان هواپیمایی کشوری به آن دسته از شرکت‌های هواپیمایی که مقررات را رعایت نکرده‌اند، اخطار بدهد. بر این اساس مهلت زمانی را به مدت 2هفته مشخص کردیم و در ادامه شرکت‌هایی که مقررات نرخ گذاری را رعایت نکردند در برخی مسیر‌های پروازی با محدودیت مواجه شدند.

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص ممنوعیت فروش بلیت چارتری در برخی مسیر‌ها گفت: دو هفته پیش سازمان هواپیمایی مهلتی را به منظور رعایت ممنوعیت پرواز‌های چارتری و همچنین رعایت نرخ مصوب و تعیین شده سازمان هواپیمایی کشوری به صورت مکتوب به شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده بود.

خوشخو یادآور شد:ممنوعیت چارتری را سال گذشته داشتیم تا اینکه تا اواخر سال 1401 و در ایام نوروز به دلیل اینکه مطالبات شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش قیمت بالانس بازار و عرضه و تقاضا را با مشکلات و چالش‌هایی مواجه کرده بود مجدداً ما با پدیده چارتری مواجه شدیم که تصمیم سازمان مبنی بر محدودیتی مضاعف برای این گونه پرواز‌ها بوده است.

وی با بیان این‌که سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی بحث ایمنی صنعت هوانوردی ملاحظات متعددی را دارد، گفت: آن چیزی که جزو رسالت صنعت هوانوردی و سازمان هواپیمایی کشوری است این است که بتواند در واقع چرخه‌ این صنعت را با کمک ذی نفعان به گردش دربیاورد. تکالیفی را قانونگذار برای سازمان هواپیمایی کشوری مشخص کرده است؛ یکی از آن هم بحث نظارت بر  فعالیت‌های شرکت‌های هواپیمایی است بنابراین با تدابیری که بنا به ملاحظاتی که وجود دارد قطعاً سازمان هواپیمایی کشور در موعد مقرر در واقع اقدامات خودش را عملی خواهد کرد.

وی با اشاره به این‌که نقش سازمان هواپیمایی تنظیم‌گری صنعت حمل‌ونقل هوایی است،‌اضافه کرد: قانون گذار در بند 2 ماده 5 قانون هواپیمایی کشوری به صراحت عنوان کرده که سازمان هواپیمایی کشوری وظیفه تنظیم گری حمل و نقل هوایی و فعالیت‌های حوزه‌ هوانوردی را دارد و این را باید در مواجهه با مصالح عمومی اعمال کند.

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: آن چیزی که در این حوزه چالش  ایجاد کرده حاشیه‌ها در بازار فروش بلیت هواپیماست که عمدتاً​ در فضای مجازی اتفاق می‌افتد.

خوشخو با اشاره به این‌که محدودیت پروازی برای شرکت‌های هواپیمایی -متخلف- قطعاً​ عرضه‌ را محدود می‌کند،‌بیان کرد: لاجرم بایستی یک اقدامی را انجام می‌دادیم که بتوانیم تنظیم‌گری را در فعالیت شرکت‌های هواپیمایی ایجاد کنیم و طبیعتاً هر محدودیتی ممکن است چالش‌های خودش را داشته باشد.

وی تاکید کرد: عرضه و تقاضا در حمل‌ونقل هوایی تناسب ندارد؛ باید قبول کنیم میزان عرضه‌ در حمل و نقل هوایی با توجه به نیاز‌های روز افزون جامعه متناسب نیست و این چالشی را برای ماست.

 

ارسال نظر