شناسه خبر : 34507

پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان از مهم‌ترین برنامه‌های سال ۱۴۰۲ فرابورس

پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان از مهم‌ترین برنامه‌های سال ۱۴۰۲ فرابورس

مدیرعامل فرابورس ایران از مهم‌ترین برنامه های امسال این سازمان را تجدید ساختار بازار شرکت‌های کوچک و متوسط عنوان کرد تا شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک و استارتاپ‌ها در این بازار پذیرش شوند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، محمدعلی شیرازی روز پنجشنبه در نشست خبری که در پانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار شد، اعلام کرد: سال گذشته ۱۷ عرضه اولیه داشتیم که پذیرش و عرضه تپسی به عنوان نخستین استارتاپ بازار سرمایه انجام شد.

وی به پذیره‌نویسی چهاردر فرابورس شرکت در فرابورس اشاره کرد و افزود: در این سال اولین پذیرش صندوق اهرمی و صندوق املاک و مستغلات رقم خورد.

مدیر عامل فرابورس ایران خاطرنشان کرد: در این بازار شاهد پذیرش ۲۲ صندوق قابل معامله ETF و یک صندوق سرمایه خصوصی بودیم.

شیرازی با بیان اینکه سال گذشته نخستین صندوق اهرمی و صندوق املاک و مستغلات در بازار پذیرش شد، تصریح کرد: در ابتدای امسال نخستین اوراق قرضه الحسنه منتشر شده است.

وی با یادآوری اینکه پذیرش شرکت‌های دانش بنیان و صندوق‌های جسورانه نیز دنبال شد و در پایان سال ۱۴۰۱ بزرگ‌ترین صندوق جسورانه را پذیرش کردیم، درمورد برنامه‌های سال جاری این شرکت، گفت: مهم ترین برنامه‌ای که در دستور کار قرار گرفته است، راه‌اندازی بازار توافقی است، این بازار برای شرکت‌هایی است که سهامی عام هستند و شرایط پذیرش در بازارهای اصلی را ندارند.

مدیرعامل فرابورس ایران تاکید کرد: در ادامه اقدامات انجام شده به دنبال فعال‌سازی بازار سوم هستیم که این اقدام نیز با همکاری سازمان بورس دنبال می شود.

شیرازی همچنین اظهار داشت: این بازار مختص شرکت‌های سهامی خاص است و در این میان در تلاش هستیم تا با تخصیص ساختار به پذیرش استارتاپ‌ها در بازار بپردازیم.

وی با یادآوری اینکه به دنبال تجدید ساختار بازار شرکت‌های کوچک و متوسط هستیم، گفت: هدف از این اقدام این است که شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک و استارتاپ‌ها در این بازار پذیرش شوند.

مدیر عامل فرابورس ایران از دیگر ابزارهای فرابورس تامین مالی جمعی عنوان کرد که امسال رونق بیشتری می گیرد.

شیرازی اظهار داشت: با توجه به ارتقای حاکمیت شرکتی، تاکید بیشتر بر رعایت الزامات حاکمیت شرکتی در ناشران فرابورسی از دیگر اقدامات در دستور کار برای سال ۱۴۰۲ است. این امر تضمین کننده بازاری ایمن به لحاظ حفظ منافع عموم سهامداران خواهد بود.

وی همچنین درخصوص برنامه فرابورس برای توسعه ابزارهای نوین، اعلام کرد: آیین‌نامه اجرایی تامین مالی جمعی تدوین شده است و در سال جاری تلاش بر رونق این موضوع داریم.

شیرازی خاطرنشان کرد: همچنین در بازار ثانویه بر تامین مالی جمعی تمرکز خواهیم کرد و در تلاش هستیم تا در ۶ ماه نخست این بازار راه‌اندازی ‌شود.

به گفته وی، اکنون ۱۸ سکوی تامین مالی وجود دارد و مصمم هستیم تا این تعداد به‌طور ویژه افزایش یابد.

مدیر عامل فرایورس ایران با بیان اینکه اکنون برخی از سکوهای تامین مالی با وجود اینکه دارای مجوز هستند اما دارای عملکرد فعالی نیستند، گفت: در این خصوص نیز مهلت مقرری درنظر گرفته می شود و در صورت عدم عملکرد فعالانه، مجوز آنها لغو می‌شود.

ارسال نظر