شناسه خبر : 34295

اختصاصی چابک آنلاین؛

سهامداران حقوقی از فروش متری مسکن سود خواهند برد

سهامداران حقوقی از فروش متری مسکن سود خواهند برد

یک کارشناس اقتصاد مسکن گفت: با فرض اینکه اگر طرح فروش متری زمین در بازار سرمایه موفق شود یا استقبالی ازاین طرح صورت بگیرد، بیشتر سهامداران حقوقی از این طرح بهره و سود خواهند برد و باعث تشدید سوداگری در بخش مسکن هم خواهد شد.

به گزارش چابک آنلاین، رجب پناهی در گفت و گو با چابک آنلاین،گفت: اگر این طرح قرار باشد که توفیقاتی هم داشته باشد بیشتر به نفع سهام داران حقوقی است، اما در کل فروش متری زمین در بازار مسکن حاصلی در پی نخواهد داشت.

فروش متری مسکن در بورس، آبان ماه سال گذشته کلید خورد.

بر این اساس افراد می‌توانند با هر میزان پس‌انداز، صاحب بخشی از سهام یک واحد مسکونی شوند و با تکمیل آورده خود، به تدریج خواهند توانست صاحب یک واحد مسکونی کامل شوند.

فروش متری مسکن در بورس یکی از راهکارها برای خانه دار کردن مردم بوده اما این پروژه در سال های گذشته با شکست رو به رو شده بود.

طرح بورس املاک در سال‌های اخیر مدنظر سازمان بورس، شورای عالی بورس، وزارت راه و شهرسازی و… بوده است.

حتی ساز و کار اجرایی آن در مقاطعی تهیه شد اما شکل اجرایی آن به صورت جدی گرفته نشد.

داشتن کد بورسی از شرایط اولیه برای ورود به بازار بورس و خرید و فروش متری مسکن در بورس است. 

متقاضیان باید در سامانه سجام ثبت‌نام و احراز هویت کنند تا بتوانند کد بورسی منحصر به فرد خود را دریافت کنند.

البته لازم است در یک کارگزاری ثبت‌نام کنند تا معاملات خود را از آن طریق انجام دهند.

پناهی، ادامه داد: درخصوص اثرات طرح فروش متری زمین آمار دقیقی اعلام نشده و استقبال ناچیزی از این طرح صورت گرفته، بنابراین بعید است  که این طرح صنعت ساختمان را از رکود خارج کند.

این کارشناس اقتصاد مسکن افزود: مشکل حال حاضر مسکن به نحوه توزیع آن در جامعه بر می گردد، زیرا کمبودی  درتعداد مسکن وجودندارد، هرچندکه در آمار ها اشاره می شود که  2.5 میلیون  واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد.

پناهی افزود: هر طرحی که در حوزه مسکن موفق باشد به نفع همه  ازجمله خریدار و فروشنده خواهد بود اما در کل طرح فروش متری زمین در بازار سرمایه یک طرح بدون مطالعه کارشناسی بوده و سرانجام جدی نخواهد داشت.

 

ارسال نظر