اختصاصی چابک آنلاین؛

بیشترین سهم ذخیره سازی گاز در جهان مربوط به کدام کشور ها است؟

بیشترین سهم ذخیره سازی گاز در جهان مربوط به کدام کشور ها است؟

یکی از شاخص هایی که به ازای آن می توان وضعیت ذخیره سازی گاز در هر کشور را مورد بررسی قرار داد، سهم ظرفیت ذخیره سازی گاز یک کشور از کل میزان مصرف گاز در آن کشور است.

به گزارش چابک آنلاین، به صورت متوسط سهم ذخیره سازی گاز از کل مصرف در دنیا 11 درصد و در بین همه کشورهایی که مخزن ذخیره سازی گاز دارند 16.4  درصد اســت. 

این عدد برای اروپا برابر با 23 درصد است.

ایران با دارا بودن 1.4 درصد ظرفیت ذخیره سازی از کل مصرف، رتبه پایینی دارد.

با توجه به اینکــه آمریکا و روســیه به عنـوان دو تولیدکننده و مصرف کننده بزرگ گاز در دنیا شــناخته می شوند و ایران نیز در تولید و مصرف رتبه های سوم و چهارم قرار دارد، بررسی وضعیت ذخیره سازی در این دو کشور می تواند حائز اهمیت باشد.

کشــور آمریکا با بیــش از 390 مخزن ذخیره ســازی، بیشترین ظرفیت ذخیره ســازی را در دنیا به خود اختصاص داده  است. 

ظرفیت ذخیره سازی آمریکا بیش از 137 میلیارد مترمکعب است که 17.5  درصد از کل مصرف این کشور را تشکیل می دهد.

بررسی آمار در این کشورنشان می دهدکه در بین سال های 1950 تا 1990 میلادی ، میزان سهم ذخیره سازی گاز در این کشور از 2 درصد به حدود 6 درصد افزایش داشته است، اما پس از آن به رغم  رشد مصرف گاز، سهم ذخیره ســازی از کل مصرف تقریبا ثابت  و بین 10 تا 14 درصد نوسان داشته که نشان از افزایش ظرفیت ذخیره سازی گاز متناسب با رشد مصرف دارد.

بررسی جغرافیایی قرارگیری مخازن ذخیره سازی در این کشور نشان می دهد که عمده تأسیسات ذخیره سازی گاز موجود در ایالت های نزدیک به مصرف کنندگان نهایی گاز طبیعی توزیع شده تا هزینه اجرایی را پایین آورد.

روسیه نیز با دارا بودن بیش از 37 هزار میلیارد مترمکعب مخازن اثبات شده گازی، بزرگترین دارنده گاز در دنیاست و از منظر تولید و مصرف، بعد از آمریکا رتبــه دوم را دارد. 

به همین  دلیل احداث ذخیره سازی گاز در روسیه نسبت به کانادا و آمریکا با حدود 40 ســال فاصله زمانی و در دهه ۵۰ میلادی رخ داده که شامل یک مخزن گازی و یک مخزن نمکی بود. 

gasss

پس از آن، با توجه به رشــد مصرف و اهمیت نقش روســیه در صادرات گاز، توسعه این تأسیســات در بازه زمانی 1960 تا 1980 به شدت رشد پیدا کرد و از دو مخزن ذخیره سازی، به 10 مخزن رسید که ظرفیت ذخیره ســازی گاز را به 40 میلیارد مترمکعب می رساند و حدود 7 درصد از کل مصرف سالیانه در این کشــور بوده است. 

پس از آن طی فروپاشــی اتحادیه جماهیر شوروی فرایند ذخیره سازی متناسب با رشد مصرف افزایش می یابد و سهم ذخیره سازی از کل مصرف ثابت است. 

درآن دوره بیشتر تأسیسات ذخیره سازی گاز روسیه از طریق سرمایه گذاری مســتقیم دولت در زمان شوروی ساخته شد.

پس از فروپاشــی اتحاد جماهیر شوروی، سیستم یکپارچه تأمین گاز و تأسیسات ذخیره سازی گاز به صورت کامل  در اختیار گازپروم بوده است. 

رشد سهم ذخیره سازی از  کل مصرف در سال 1995 به بعد رشد داشته و به حدود 16 درصد تا پایان سال 2010 رسیده است.

در حال حاضر روسیه با داشتن حدود 23 مخزن ذخیره سازی، دارای ظرفیت ذخیرهسازی گاز 72.5  میلیارد متر مکعب است که ســهم 18.4 درصدی از کل مصرف گاز این کشــور را دارد.

برخی از تأسیســات ذخیره ســازی گاز در روســیه در نزدیکی بخش های مصرفی واقع شده  و به عنوان یکی از منابع تأمین گاز در روسیه مورد استفاده قرار می گیرد. 

علاوه بر مسئله تأمین پیک مصرف گاز در فصل های ســرد، با توجه به نقش روسیه در صادرات گاز در دنیا و لزوم حفظ پایــداری و امنیت آن، بخش عمده و بزرگ مخازن ذخیره ســازی در نزدیکی خطوط انتقال گاز قرار دارند. 

به همین دلیل 10 مخزن ذخیره سازی گاز روسیه در مسیر شش خط لوله انتقال گاز به اروپا قرار دارد.

12 مخزن دیگر نیز در نزدیکی دریای خزر و در مسیر انتقال گاز روسیه به آسیای مرکزی واقع شده است .

درمجموع ظرفیت ذخیره سازی  گاز در روسیه حدود 28 درصد از کل صادارات این کشور است.

 

ارسال نظر