۳ برنامه وزارت نفت برای جبران ناترازی گاز در زمستان ۱۴۰۲

۳ برنامه وزارت نفت برای جبران ناترازی گاز در زمستان ۱۴۰۲

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اجرای تعویض بخاری‌های کم‌بازده، توسعه کنتورهای هوشمند و همچنین افزایش ظرفیت مخازن ذخیره‌سازی در کنار صنایع عمده برای جبران ناترازی گاز در زمستان سال ۱۴۰۲، گفت: تامین مالی اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی از محل صرفه‌جویی گاز خواهد بود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، مجید چگینی، با اشاره به اینکه عبور از زمستان سال گذشته با وجود سرمای بی‌سابقه و تداوم آن در اکثر مناطق کشور، بدون قطعی گاز تجربه ارزشمندی بود، افزود: با این حال از هم اکنون باید به فکر ناترازی گاز در زمستان پیش رو باشیم.

وی ادامه داد: راهبردی که برای حل ناترازی گاز در سال جاری داریم بحث بهینه‌سازی است. در این زمینه سرعت دادن به تعویض بخاری‌های فرسوده با بخاری‌هایی با بازده بالا می‌تواند بخشی از ناترازی گاز را جبران کند.

معاون وزیر نفت استفاده از کنتورهای هوشمند برای مدیریت مصرف را راهکار دیگر بهینه‌سازی مصرف گاز از سوی شرکت ملی گاز ایران عنوان کرد و گفت: اگر اجرای این پروژه به درستی پیش برود، تا حد زیادی مصرف گاز کنترل خواهد شد.

رشد مصرف متناسب با رشد تولید نیست

چگینی به ضرورت فرهنگ‌سازی برای کاهش مصرف افسارگسیخته گاز در کشور اشاره کرد و افزود: ظرفیت تولید در کشور به میزان محدود افزایش پیدا می‌کند، اما رشد مصرف متناسب با رشد تولید نیست.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد: با توجه به رشد مصرفی که داریم، لازم است تا همه دستگاه‌ها برای بهینه‌سازی مصرف وارد شوند و ناترازی انرژی را در کشور مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه می‌توان با تامین سوخت جایگزین برای صنایع تا حد زیادی از انرژی مورد نیاز آنها در زمان اوج مصرف گاز را تامین کنیم، تاکید کرد: اگر آنها از سوخت دوم استفاده کنند، آسیب کمتری می‌بینند.

چگینی گفت: صنایع باید از ابتدای سال حتماً به فکر ذخیره‌سازی باشند.

تعویض ۴ میلیون بخاری کم‌بازده

مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به پیشنهاد وزیر نفت برای ساخت مخازن ذخیره‌سازی سی‌ان‌جی و ال‌پی‌جی در کنار صنایع عمده کشور، بیان کرد: لازم است تا واحدهای صنعتی که به گاز نیاز دارند برای زمان پیک‌سایی یا اوج مصرف این مخازن را بسازند تا در صورت قطع گاز و یا افت فشار، از ظرفیت این مخازن استفاده کنند.

وی گفت: شورای اقتصاد برای تعویض ۴ میلیون بخاری کم‌بازده تکالیفی تعریف کرده که باید انجام شود و منابع مالی مورد نیاز آن از سوی سرمایه‌گذار داخلی تامین خواهد شد و از محل صرفه‌جویی در مصرف گاز بازپرداخت می‌شود.

ارسال نظر