اختصاصی چابک آنلاین؛

درآمدهای دو پالایشگاه بزرگ بورسی ۵۹ درصد افزایش یافت

بین دو نماد «شبندر» و «شتران» کدام یک ارزنده تر است؟

درآمدهای دو پالایشگاه بزرگ بورسی 59 درصد افزایش یافت

بررسی صورت های مالی حسابرسی نشده دوشرکت پالایش نفت بندرعباس «شبندر» و پالایش نفت تهران «شتران» برای سال ۱۴۰۱، نشان می دهد، دو شرکت درآمدهای خود را به نسبت سال گذشته به میزان ۶۰ و ۵۶ درصد افزایش داده اند.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، براین اساس،مجموع درآمدهای عملیاتی این دو شرکت از حدود 536 هزار میلیارد تومان فراتر رفته که به نسبت سال 1400، درحدود 59 درصد رشد داشته است.

افزایش درآمدهای عملیاتی این شرکت ها باعث شد تا سود خالص آنها نیز به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

به این ترتیب نماد «شبندر» توانست سود خالص خود را برای سال 1401 به حدود 35 هزار میلیارد تومان برساند که در مقایسه با سال قبل از آن ، 54 درصد افزایش یافته است.

همچنین سود خالص نماد «شتران» نیزحدود 95 درصد افزایش داشته و به رقم 30 هزار میلیارد تومان رسیده است.

درجداول زیر تغییرات درآمد و سودسازی این دو شرکت بایکدیگر مقایسه شده است.

1

2

براساس ارقام موجود در جداول بالا، در بخش عملیاتی عملکرد نماد «شبندر» بهتر بوده و این شرکت توانسته در سال جاری نسبت درآمد به بهای تمام شده خود را تاحدودی بهبود ببخشد درحالیکه این نسبت برای نماد «شتران» کاهش یافته است.

سهام کدام شرکت برای سرمایه گذاری بهتر است؟

هرچند که افراد ممکن است براساس ترجیهات و استراتژیهای کوتاه مدت و بلند مدت خود، در خصوص ورود یا عدم ورود به سهام مختلف تصمیمات متفاوتی بگیرند اما بررسی برخی شاخص های بنیادی نیز می تواند در تصمیم گیری درست سرمایه گذاران موثر باشد.

یکی از شاخص های متداول برای شناسایی سهام ارزنده در بازار سهام نسبت قیمت به درآمد(p/e) است که از تقسیم قیمت جاری هرسهم به سود تحقق یافته در یک سال مشخص به دست می آید.

در جدول زیر برخی از شاخص های ارزندگی دو شرکت پالایشی بایکدیگر مقایسه شده است.

3

براساس ارقام موجود در جدول، میانگین نسبت قیمت به درآمد نماد «شبندر» تا پایان هفته چهارم اردیبهشت ماه در محدوده عدد 5.31 قرار گرفته درحالی که این نسبت برای نماد «شتران» در محدوده عدد 5.5 است.

این ارقام نشان می دهدهردو نماد از نظرشاخص قیمت به درآمد درمحدوده ارزندگی قراردارند و نماد شبندر در وضعیت بهتری نسبت به نماد شتران قرارگرفته است.

همچنین مقایسه نسبت پرداخت سود این دوشرکت نشان می دهد، نماد شبندر در سال های گذشته بخش بیشتر از سود خالص محقق شده خود را بین سهامداران تقسیم کرده که این موضوع نیز جذابیت این سهم را به نسبت نماد شبندر افزایش می دهد.

نگاهی به شاخص های سودآوری و نقدینگی دو شرکت

نمادهای پالایشی و به طور کلی گروه فرآورده های نفتی در بازار سهام همواره به عنوان یکی از ارزنده ترین سهام موجود در بازار شناخته می شوند و سهم بسیار بالایی از مجموع درآمدها و سودهای خالص شناسایی شده در بازار به این گروه تعلق داشته است.

هرچند که پیچیدگی شرایط اقتصادی ایران و قوانین بالادستی باعث شده تا پالایشگاه های بورسی نتوانند رویه حسابداری خود را آنطور که باید شفاف کنند، اما طی سال های گذشته شاهد آن بودیم که میزان بازدهی سهام و پرداخت سود مصوب سالیانه در پالایشگاه های بزرگ کشور به مراتب بیشتر از سایر گروه های موجود در بازار بوده است.

از طرفی ، با توجه به اینکه انحصار فروش محصولات شرکت های پالایشی در اختیار شرکت ملی پالایش و پخش ایران قرار دارد و این شرکت در خصوص نحوه فروش و قیمت محصولات اصلی پالایشگاهی تصمیم گیری می کند، طی سال های گذشته شاهد آن بودیم که میزان سود خالص این شرکت ها بسیار کمتر از درآمدهای شناسایی شده در صورت های مالی بوده و حاشیه سود خالص شرکت های پالایشی در محدوده 10 الی 16 درصد قرارداشته است.

موضوعی که در صورت های مالی سال 1401نیز مشهود است و با وجود اینکه  در نیمه اول سال گذشته قیمت جهانی فرآورده های نفتی به میزان قابل توجهی افزایش یافته بود ، حاشیه سود خالص دو نماد «شبندر» و «شتران» در حدود 11 و 14 درصد باقی مانده است.

در جدول زیر نسبت های مالی این دو شرکت بایکدیگر مقایسه شده است.

4

 براساس ارقام موجود در جدول ، هرچند نماد «شتران» توانسته در سال 1401، حاشیه سود خود را به نسبت سال 1400، بهبود بخشد.

بااین حال عملکرد نماد «شبندر» چندان مناسب نبوده و حاشیه سود خالص این شرکت به نسبت سال گذشته کاهش یافته است.

 

ارسال نظر