شناسه خبر : 33905

صادرات ۴ میلیارد دلار گاز به عراق در سال ۱۴۰۱

صادرات ۴ میلیارد دلار گاز به عراق در سال ۱۴۰۱

براساس آمار گمرک ایران، مبادلات تجاری با عراق، از ۱۰۰۹۶ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ به رقم ۱۰۵۰۱ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ رسیده است که نشان از رشد ۴ درصدی دارد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از تسنیم، با توجه به گزارش تحلیلی گمرک ایران، مجموع مبادلات تجاری ایران (مجموع صادرات غیرنفتی و واردات) با کشور عراق طی سال 1401 بالغ بر 27437 هزارتن و به ارزش 10501  میلیون دلار بوده است. همچنین تراز تجاری با این کشور در سال 1401، به میزان 9974 میلیون دلار ، مثبت بوده است.

بازرگانی و تجارت ,

سهم 37 درصدی صادرات گاز مایع از ارزش کل صادرات به عراق

ده قلم کالای نخست صادراتی به لحاظ ارزشی طی سال 1401 به کشور عراق شامل، گاز طبیعی مایع، میله های آهنی یا فولادی، گوجه فرنگی، اجزا و قطعات توربین های بخار، سایر روغن های سبک و فرآورده ها بجر بنزین، لوازم آشپزخانه، شمش آهن و فولاد و کاکپاند پلی اتیلن است.

گفتنی است ده قلم کالای صادراتی در مجموع، 55 درصد از وزن و 49 درصد از ارزش کل صادرات به عراق را از آن خود ساخته اند.همچنین لازم به ذکر است که گاز طبیعی مایع شده، نخستین کالای صادراتی به عراق بوده که به تنهایی بیش از یک سوم (37 درصد) از ارزش کل صادرات به عراق را به خود اختصاص داده است.

گمرک خسروی در صدر مبادی صادراتی 

همچنین ده گمرک نخست در صادرات کالا به عراق، به لحاظ ارزشی طی سال 1401 در جدول زیر آورده شده است. در مجموع، 76 درصد از وزن و 73 درصد از ارزش کل کالاهای صادراتی به عراق طی سال 1401 شامل می شوند. این گمرکات  به ترتیب میزان حجم صادرات انجام شده از آنها شامل: گمرک خسروی، شلمچه، مهران، پرویز خان، کرمانشاه، باشماق، تمرچین پیرانشهر، غرب تهران، قزوین و یزد است.

طلا، میله های آهنی و آلیاژهای آلومینیوم، 50 درصد از ارزش کل واردات از عراق را تشکیل می دهند

ده قلم کالای نخست وارداتی به لحاظ ارزشی طی سال 1401 از کشور عراق به ترتیب شامل: طلا به اشکال خام (از جمله طلای ابکاری شده با پلاتین) برای مصارف غیر پولی، میله های آهنی یا فولادی، آلیاژهای آلومینیوم، دستگاه تهویه، آسیاب و مخلوط کن، سایر کاغذ یا مقوا، قوطی بدون درز، کاغذ یا مقوای کرافت، ماشین های ظرفشویی و لاستیک رویی چرخ می شود.

گفتنی است ده قلم کالای وارداتی در مجموع 84 درصد از وزن و 73 درصد از ارزش کل واردات از عراق را از آن خود ساخته است. لازم به ذکر است طلا به اشکال خام (از جمله طلای آبکاری شده با پلاتین)، برای مصارف غیر پولی، میله های آهنی یا فولادی و آلیاژهای آلومینیوم، کار نشده، سه کالای نخست وارداتی بوده اند که به تنهایی حدود 50 درصد از ارزش کل واردات از عراق را به خود اختصاص داده اند.

همچنین ده گمرک نخست در وادرات کالا از عراق به ترتیب شامل، گمرک باشماق، تمرچین، منطقه آزاد تجاری اروند، سنندج، شلمچه، منطقه ویژه اقتصادی کاوه، یزد، منطقه ویژه اقتصادی شهید رجایی، اصفهان و بازار کیله سرشت است. گفتنی است به لحاظ ارزشی طی سال 1401 که 87 درصد از وزن و 88 درصد از ارزش کل کالاهای وارداتی از عراق از طریق این ده گمرک صورت گرفته است.

ارسال نظر