شناسه خبر : 33848

تدوین ۱۴ هزار مگاوات برنامه مدیریت مصرف برای امسال

تدوین ۱۴ هزار مگاوات برنامه مدیریت مصرف برای امسال

حائری گفت: برای تابستان امسال در قالب ۱۶ برنامه، ۱۴ هزار مگاوات مدیریت مصرف برق در نظر گرفته شده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، همایون حایری معاون برق و انرژی گفت: با توجه به ناترازی که در سالیان گذشته داشتیم، برای ۱۴۰۱ پیش بینی می‌کردیم که ۱۵ هزار مگاوات ناترازی داشته باشیم. سال گذشته برنامه ۱۰۰ اقدامی اجرا شد که بتوانیم ناترازی را برطرف کنیم. در این برنامه ۶۱۰۰ مگاوات قابلیت تولید نیروگاه راه افزایش دادیم که یک رکورد بود. ۴۱۵۰ مگاوات نیروگاه جدید الاحداث داشتیم و ۱۳۵۰ مگاوات ارتقا واحد رقم خورد.

در مجموع این اقدامات برای اولین بار کاهش ۴ درصدی در بخش مصرف خانگی داشتیم که معادل ۱۲۰۰ مگاوات بود.

حایری ادامه داد: سال گذشته تولید واحد‌های نیروگاهی ما به ۵۲ و ۶۰۰ مگاوات رسید و در مجموع قابلیت تولید ما در سال گذشته به ۶۰ هزار مگاوات رسید. پیک مصرف ما در سال گذشته ۶۸ هزار مگاوات ثبت شد.

۱۹ هزار مگاوات مصرف صنایع، ۲۶۴۳ مگاوات مصرف بخش تجاری و ۲۸ هزار و ۳۰۰ مگاوات مربوط به بخش خانگی بود که البته با عدم تغییر ساعت‌ها امسال نگرانی‌های را در این بخش داریم.

به گفته معاون وزیر نیرو، امید می‌رود ۱۲۰۰ مگاوات صرفه جویی که سال گذشته انجام شد امسال به رقم بیشتری برسد.

حایری‌در خصوص برنامه‌های امسال گفت: ۷۷۰۰ مگاوات افزایش ظرفیت تولید و بیش از ۱۴هزار برنامه مدیریت مصرف برای امسال داریم. ۱۰ برنامه مربوط به افزایش ظرفیت تولید است، ۱۶ برنامه برای مدیریت مصرف و ۴۷ برنامه برای رفع محدودیت‌های نقاط مشکل ساز شبکه در نظر گرفته شده است.

امیدواریم با ارتقاء استاندارد وسایل سرمایشی و جابجایی تجهیزات پرمصرف و کم مصرف، ۴۰۰ مگاوات صرفه جویی داشته باشیم؛ و پاداش ۲۰ برابری وزارت نیرو ویژگی‌های خاص امسال در مقایسه با پیک سال گذشته است.

حیدری معاون وزیر نیرو گفت: هر تولیدی در کشور به دو عنصر آب و برق نیاز دارد. در سال ۱۴۰۰ خاموشی‌ها در کشور شروع شد و عنوان شد که ۱۷ هزار مگاوات کمبود داریم.

براین اساس اقدامات مناسبی که صورت گرفت نه تنها در ۱۴۰۱ خاموشی نداشتیم، صنایع هم ۸.۵ درصد رشد بیشتری داشتند. امسال عزم وزارت نیرو این است که بتوانیم رشد بیشتری داشته باشیم.

او ادامه داد: تولید برق در‌۱۴۰۱ برابر کل تولید برقی بود که در دولت یازدهم انجام شد، اما در کنار تولید برق به کنترل مصرف خانگی دقت کنیم. اگر برق تولید شود، اما مدیریت نشود عملا آن را هدر داده ایم. نظام با صنعت آب و برق باید همراه باشد که اهداف تحقق شود.
 

 

ارسال نظر