شناسه خبر : 33691

بنادر شمالی ایران برای توزیع غلات روسیه بیش از پیش فعال شدند

بنادر شمالی ایران برای توزیع غلات روسیه بیش از پیش فعال شدند

رئیس هیات مدیره کانون صنایع غذایی خاطر نشان کرد: خط توزیع و فروش غلات روسیه از مسیر ایران برقرار و خط دریای خزر بیشتر از گذشته فعال شده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، محمدرضا مرتضوی، با بیان اینکه ترکیه برفروش غلات اوکراین متمرکز شده است، گفت: اوکراین با ترکیه برای توزیع غلات این کشور به توافق رسیده است این در حالیست که بنادر شمالی ایران برای توزیع غلات روسیه بیش از پیش فعال شده‌اند.

وی با اشاره به توسعه فعالیت تجار ایرانی از بنادر شمالی برای توزیع غلات روسیه، تصریح کرد: به نظر می‌رسد که تجار ایرانی برای توزیع غلات روسیه در مسیر درستی قرار گرفته‌اند. تعداد مناسبی سیلو باتوجه به حجم عملیات در بنادر ایرانی اجرا و احداث شده است و تجار کشتی‌های خود را به این خط دریایی ‌آورده‌اند چرا که به این نتیجه رسیده‌اند سود خوبی خواهند کرد.

من پیش بینی می‌کنم تا پایان سال جاری رکود نقل و انتقال غلات روسیه از طریق دریای خزر شکسته خواهد شد.

این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که روسیه و ایران هر دو در شرایط تحریم هستند آیا تحریم‌ها خللی در روند تجاری این دو کشور ایجاد نکرده است؟ گفت: تجار بخش خصوصی راه‌های جابه‌جایی پول با روسیه را پیدا کردند و روس‌ها نیز تمایل زیادی دارند که با ایران وارد معامله شود.

در این بین تنها یک مشکل وجود دارد و آن این است که باید در این مسیر تعداد کشتی‌های بیشتری فعال شود که همانگونه که اشاره کردم بخش خصوصی برای اینکه فعالیت در این زمینه اعلام آمادگی کرده است.

رئیس هیات مدیره کانون صنایع غذایی ادامه داد: مشکلات در زمینه مراودات بانکی بین دو کشور به حداقل رسیده و مسئله اصلی این است که ایران و روسیه به عنوان دو کشوری که در شرایط تحریم هستند بتوانند با ارز محلی و پول‌های ملی مبادلات تجاری فی مابین خود را انجام دهند.

وی با تاکید بر لزوم منظم شدن خطوط کشتیرانی در دریای شمال، تصریح کرد: توسعه و رفع مشکلات حمل ونقل دریایی در خزر و اضافه شدن کشتی‌ها در آینده بدون تردید باعث خواهد شد که به نتایج مثبتی در این زمینه دست پیدا کنیم.

به گفته مرتضوی؛ خط توزیع و فروش غلات روسیه از مسیر ایران برقرار است و خط کاسپین یا خط دریای خزر بیشتر از گذشته فعال شده است.

رئیس هیات مدیره کانون صنایع غذایی در پایان قیمت جهانی خرید گندم را کیلویی 13 هزار تومان اعلام کرد و افزود: خرید تضمینی گندم کیلویی 15 هزار تومان با توجه به نرخ جهانی برای کشاورز عادلانه است و در روسیه قیمت گندم 210 دلار در هر تن است؛ مشکل کشاورزان ایرانی در تامین سم و کود است و به نظر می‌رسد این قیمت برای خرید گندم مناسب باشد.

 

ارسال نظر