شناسه خبر : 23675

دزدی دریایی آمریکا این بار در آب های یونان

دزدی دریایی آمریکا این بار در آب های یونان

داوجونز در گزارشی تایید نشده نوشت نفتکش روسی که ۷ هفته پیش در آب های یونان توقیف شد حامل نفت ایران بوده است و واشنگتن به بهانه تحریم ها این محموله را در کشتی دیگری تخلیه کرده تا به آمریکا منتقل کند.

به‌گزارش چابک آنلاین به نقل از تسنیم ، داستان نفت‌کش مرموز روسیه امروز شکل دیگری به خود گرفت. محموله نفت این نفت‌کش توسط وزارت دادگستری آمریکا توقیف شده و توسط نفت‌کشی متعلق به آمریکا در راه این کشور است.این نفت‌کش 7 هفته پیش در یونان با تصور این‌که متعلق به روسیه است و تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار دارد توقیف‌شده بود. اما گروه‌های نظارتی بعدها اعلام کردند این نفت‌کش حامل نفت تحریم شده ایران بوده‌است.

نفت‌کش افرامکس در اوایل آوریل با گزارش مشکلات فنی به یونان رسید و اعلام کرد برای ادامه مسیر خود احتیاج به کمک دارد. این نفت‌کش در جنوب جزیره اویای یونان لنگر انداخت و به‌عنوان نفت‌کش پگاس روسیه شناخته شد. در آن زمان تصور می‌شد محموله نفت این نفت‌کش متعلق به روسیه است.

طبق گفته یکی از مقامات یونان این نفت‌کش با درخواست آمریکا توقیف شده چون هم محموله آن متعلق به یک کشور تحریم شده است و هم خود کشتی تحریم است. محموله نفت به نفت‌کش دیگری برای انتقال به آمریکا منتقل شده است.مقامات آمریکا مدتهاست نفت ایران را به‌خاطر نقض تحریم‌های اعمال‌شده بر تجارت این کشور توقیف می‌کنند.

مقامات یونان در پانزدهم آوریل اعلام کردند این کشتی به‌خاطر تحریم‌های اخیر اتحادیه اروپا علیه روسیه و با تصور این‌که تحت کنترل بانک پی‌اس‌بی روسیه قرار دارد، توقیف‌شده است. این بانک روسی توسط آمریکا و اتحادیه اروپا به‌خاطر حمله روسیه به اوکراین تحریم شده‌است.

مقامات یونان چند روز بعد این نفت‌کش را آزاد کردند، چون عقیده داشتند حق توقیف آن را ندارند. مالک این نفت‌کش بانک پی‌اس‌بی نبود، بلکه کشتی متعلق به یک شرکت دیگر روسی با نام ترانسمورفلات است. شرایط بعدها پیچیده‌تر شد، این کشتی که از ژوئن 2031 با عنوان پگاس فعالیت می‌کرد، اعلام کرد از اول مارس سال جاری میلادی نام خود را به لانا تغییر داده‌است.

درحالی‌که مقامات ضد پول‌شویی یونان از نگه‌داشتن این نفت‌کش تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا صرف‌نظر کرده بودند، نفت‌کش به‌خاطر گزارش مسائل فنی تحت بازرسی قرار گرفت.

مقامات یونان در 18 آوریل مشکلات این نفت‌کش را قدرت ناکافی موتور اصلی و فرسودگی عرشه اعلام کردند.

گروه های صهیونیستی در همان زمان ضمن تأکید بر ماهیت مرموز این نفت‌کش گزارش دادند این نفت‌کش حاوی 700 هزار بشکه نفت خام ایران بوده که در ماه اوت 2021 بارگیری شده‌ و به‌دنبال بندری برای تخلیه بار خود عازم ترکیه بوده که با مشکل فنی مواجه شده‌است.  این سازمان اعلام کرد این نفت‌کش طی دور قبلی تحریم‌ها در لیست سیاه آمریکا قرار گرفته‌است.

سفارت روسیه در یونان اعلام کرد در حال بررسی این پرونده است، اما این نفت‌کش در اول ماه مه از مالکیت روسیه به مالکیت ایران درآمده است. گفته شد این نفت‌کش پرچم ایران را حمل می‌کند.

اطلاعات سازمان امنیت دریایی ایکواسیس نشان می‌دهد این نفت‌کش از 2003 تا 2012 با نام مانتیران فعالیت می‌کرده و بعد بارها نام خود را تغییر داده‌است، اول به هرم و بعد در 2012 به تگزاس استار. این نفت‌کش در 2020 نام پرون را داشته و در 2021 با عنوان پگاس شناخته شده‌است. آخرین تغییر نام این نفت‌کش به لانا بوده که یک هفته پس‌از شناسایی آن توسط آمریکا صورت‌گرفته است. این نفت‌کش در 2020 با پرچم روسیه فعالیت می‌کرده و تحت مدیریت شرکت‌های ترنسمارفلات و پی‌اس‌بی بوده‌است.

ارسال نظر