شناسه خبر : 32872

هواپیماهای روسی در ایران تعمیر می‌شوند

هواپیماهای روسی در ایران تعمیر می‌شوند

رییس سازمان هواپیمایی کشوری درباره توافق ایران و روسیه در حوزه ساخت و تعمیر هواپیما، تاکید کرد: توافقنامه‌ای بین ایران و روسیه منعقد شده است که تمام تاییدیه سازمان هواپیمایی ایران و روسیه در حوزه تعمیرات و طراحی ساخت مورد تایید طرفین باشد و تعمیر هواپیماهای روسی در ایران در حال انجام است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، محمد محمدی‌بخش، معاون وزیر راه و شهرسازی، درباره جزییات توافقات ایران و روسیه در زمینه همکاری‌های دو کشور در صنایع هوایی در دیدار با «ایگور لویتین» دستیار ویژه رییس جمهور روسیه، اظهار داشت: هفته گذشته در سفر یک روزه به روسیه جلسه‌ای با معاون حمل و نقل این کشور جلسه‌ای برگزار کردیم و مهم‌ترین موضوع این جلسه و مذاکرات افزایش پرواز‌های دو کشور و ارتقای سطح همکاری‌های ایران و روسیه در صنعت هوایی بود.

وی درباره توافق ایران و روسیه در حوزه ساخت و تعمیر هواپیما، تاکید کرد: توافقنامه‌ای بین ایران و روسیه منعقد شده که تمام تاییدیه سازمان هواپیمایی ایران و روسیه در حوزه تعمیرات و طراحی ساخت مورد تایید طرفین باشد و تعمیر هواپیماهای روسی در ایران در حال انجام است.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود اگر ایران توان تعمیر هواپیماهای روسی را دارد، چطور نیمی از ناوگان هوایی کشورمان زمینگیر شده و چرا توان تعمیر هواپیماهای ایرلاین‌های داخلی را نداریم، گفت: خوشبختانه هواپیماهای زمین‌گیر شرکت‌های هواپیمایی کشورمان هم در حال تعمیر است و در هفته‌های اخیر تعدادی هواپیمای زمینگیر تعمیر و به مدار بازگشتند.

محمدی‌بخش در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه آیا اخیرا خرید قطعات برای تعمیر هواپیماهای زمین‌گیر انجام شده‌است، ادامه داد: با توان و تخصص شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان داخلی قطعات مورد نیاز در داخل کشور ساخت و تولید و بخش زیادی از قطعات توسط شرکت‌های داخلی تولید می‌شود و وابستگی به خارج در این حوزه کاهش پیدا کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره مهمترین قطعاتی از هواپیما که در ایران تولید می‌شود، گفت: فهرست قطعاتی که امروز توانمندی ساخت آن در داخل کشور داریم را در اسکوپ مراکز تعمیرات و دفتر طراحی وجود دارد و با این ظرفیت است که امروز توانستیم تعدادی هواپیمای زمین‌گیر را به مدار برگردانیم و اگر غیر از این بود شرایط تحریمی به هیچ وجه اجازه نمی‌داد، در حوزه صنعت هوایی حرکت کنیم.

هر چند که همچنان با گلوگاه‌های زیادی مواجه هستیم اما در همین شرایط سر پا ایستاده‌ایم و به توان تولید قطعات و تعمیر هواپیما دست پیدا کرده‌ایم و ظرفیت‌های دانش‌بنیان در این حوزه را تا دو هفته دیگر اعلام و اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

وی درباره ارایه گزارش‌هایی به رهبری درباره توانمند‌هایی در حوزه ساخت و تولید هواپیمای مسافربری در داخل کشور اظهار داشت: در این زمینه کنسرسیومی با دبیری معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری راه‌اندازی و شروع به کار کرده و معاونت علمی دبیرخانه آن بوده و وزارت‌های دفاع، راه و شهرسازی و صمت عضو این کارگروه هستند و قرار بر این است که معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری به طور مستمر گزارش‌های مربوط به طراحی و ساخت هواپیما در داخل کشور را اطلاع رسانی کند.   

 

ارسال نظر