شناسه خبر : 26360

نظارت بر ایمنی صنعت هوانوردی ایران آغاز شد

نظارت بر ایمنی صنعت هوانوردی ایران آغاز شد

برنامه ممیزی نظارت بر ایمنی صنعت هوانوردی ایران توسط بازرسان ایکائو آغاز شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، ایکائو یا ICAO در تاریخ ۷ دسامبر ۱۹۴۴ در ضمن تنظیم و امضا پیمان حمل‌ونقل هوایی مرسوم به پیمان شیکاگو تشکیل شد، اما موجودیت آن به‌طور رسمی در سال ۱۹۴۷ اتفاق افتاد و اولین جلسه آن در ۶ می ۱۹۴۷ تشکیل شد و در ۲۸ ماه می، اعضاء شورا انتخاب شدند. دولت ایران نیز در سال ۱۳۲۷ هجری شمسی رسما به پیمان شیکاگو و در نتیجه به ایکائو پیوست. پیمان شیکاگو در ۹۶ ماده تدوین شده و در ضمن آن بر اصول کلی حقوق بین‌المللی و هوانوردی از جمله اصل حاکمیت دولت‌ها بر قلمرو و تابعیت هواپیما تاکید دارد. 

منشور ایکائو شامل اطمینان از رشد منظم و ایمن هواپیمایی کشوری بین‌المللی در سراسر جهان، تشویق صنعت و طراحی هواپیما برای مقاصد صلح‌جویانه، ترغیب توسعه خطوط هوایی، فرودگاه‌ها و تسهیلات هوانوردی برای هواپیمایی کشوری بین‌المللی، پاسخ به نیاز مردم جهان به حمل‌ونقل هوایی ایمن، منظم، کارا و باصرفه، جلوگیری از تضییع اقتصادی ناشی از رقابت مضره، حفظ حقوق دولت‌های عضو و تامین فرصت مساوی برای اعضاء برای برقراری سرویس هوایی بین‌المللی، از بین بردن تبعیض میان کشورهای عضو، افزایش ایمنی پروازها در ناوبری بین‌المللی، ارتقاء عمومی همه ابعاد هوانوردی و به‌طور کلی تعمیم و توسعه کلیه امور پشتیبانی هواپیمایی کشوری بین‌المللی است.

در حالی که آخرین ممیزی به عمل‌آمده از حوزه‌های دیگر سازمان هواپیمایی کشوری با همین روش در سال ۲۰۱۸ انجام شده بود، امروز هفتم شهریورماه، برنامه ممیزی نظارت بر ایمنی صنعت هوانوردی ایران توسط ممیزان ایکائو آغاز شده و تا ۱۹ شهریورماه پایان خواهد یافت.

در این راستا میراکبر رضوی -سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری- گفته است: برنامه ممیزی نظارت بر ایمنی صنعت هوانوردی ایران توسط ممیزان ایکائو (USOAP CMA)، از هفت شهریورماه جاری (برابر با ۲۹ آگوست) آغاز شده و تا ۱۹ شهریورماه (۱۰ سپتامبر) پایان خواهد یافت. ظرف مدت یاد شده، از دفاتر تخصصی نظارت بر ایمنی در حوزه هایی همچون فرودگاه‌­ها (AGA)، خدمات ناوبری هوائی (ANS) و بررسی سوانح و حوادث هوائی(AIG) و دو حوزه‌ی پشتیبانی شامل قوانین، مقررات و پشتیبانی حقوقی (LEG) و ساختار سازمانی (ORG) ممیزی به عمل خواهد آمد.

او همچنین گفته بود: این برنامه با نگرش پایش مستمر (Continuous Monitoring Approach-CMA)، برای تعیین میزان اثربخشی برنامه‌های نظارت بر ایمنی مطابق با استانداردها و توصیه‌های ایکائو (ICAO SARPS) در کلیه کشورهای عضو انجام می‌شود.

ارسال نظر