شناسه خبر : 32619

اختصاصی چابک آنلاین؛

ارزش بازار جهانی صنعت بسته بندی کاغذ ۴۲۰ میلیارددلار

مجموع ظرفیت تولیدکاغذتحریر و روزنامه درایران سالانه ۱۸۰ هزارتن است

ارزش بازار جهانی صنعت بسته بندی کاغذ 420 میلیارددلار

صنعت خمیرکاغذ وکاغذ یکی از بزرگترین صنایع جهان به شمار می رود که این صنعت تحت تسلط شرکت های آمریکای شمالی، شمال اروپا و شرق آسیا قرار دارد.

به گزارش چابک آنلاین، البته آمریکای لاتین و استرالیا نیز دراین صنعت فعالیت های  قابل توجهی دارند.

انتظارمی رودکه درسال های آتی دوکشور هند وچین هم  به بازیگران کلیدی این صنعت مبدل شوند.

در مورد صنعت پایین دستی،صنعت بسته بندی کاغذ،درحال حاضر بزرگترین بخش مصرف کننده تولید جهانی کاغذ محسوب می شود که نیمی از تولید جهانی کاغذ را مصرف می کند.

ارزش بازارجهانی صنعت بسته بندی کاغذ در سال 2016 به 240 میلیارد دلار رسیدکه تخمین زده می شودتا سال 2025  این عدد به 420 میلیارد  دلار برسد.

بنابراین این صنعت با رشددر بازار بسته بندی کاغذ و مواد، تخمین زده می شود که سریعترین بازار درحال رشد با نرخ رشد پیش بینی شده 7.5 درصدی در دوره 2016 تا 2022 باشد.

کل تولید کاغذ جهان در سال 2006 حدود 382 میلیون تن بود که این عدد در سال 2022 به رقم 420 میلیون تن افزایش یافت.

تولید کاغذ ومقوا در جهان در سال 2020 معادل 430 میلیون تن بوده که پیش بینی می شود این عدد در سال  2022  با 15 درصد رشد به 485 میلیون تن برسد.

صنعت خمیر کاغذ و کاغذ در ایران

صنایع سلولوزی(چوب وکاغذ) یکی از قدیمی ترین صنایع جهان به شمار می رود که از نظر تنوع تولید و زنجیره  های تولید صنایع پایین دستی بسیار گسترده  بوده ودارای ویژگی های خاصی است.

مصرف کاغذ در هر کشور نشان دهنده وضعیت اقتصادی آن کشور بوده و یکی از شاخص های مهم رشد فرهنگی آن جامعه نیز محسوب می شود.

با توجه به تغییر الگوی مصرف و توسعه شهرنشینی در سال های اخیر،مصرف فرآورده های چوب و کاغذ کشور افزایش روز افزونی داشته است.

صنایع سلولوزی کشور 7 درصد تعداد پروانه های بهره برداری صادره 8.4 درصد اشتغال و حدود 5 درصد ارزش افزوده صنعت با احتساب چاپ صنعتی و 6.4 درصد بدون احتساب چاپ صنعتی را به خود اختصاص داده است.

بیشترین تولید کاغذ و مقوای کشور مربوط به کاغذهای لاینر و فلوتینگ بوده که نیمی  ازتولیدکاغذو مقوای کشور را به خود اختصاص می دهد.

تیشوسازی:

درسالیان اخیردرداخل کشور،سرمایه گذاری های عظیمی برای تولید تیشوصورت گرفته تا جایی که پیش بینی می شود ظرفیت تیشو سازی درایران که تا پایان سال 95 حدود 110 تن درروز بود تا پایان سال 1401  به حدود 900 تن درروز هم برسد.

براساس مطالعات انجام شده ، متوسط سرانه مصرف تیشو دردنیا حدود 4.4 کیلوگرم به ازای هر نفر بوده که این میزان درکشورهای پیشرفته مانند آمریکا و اتحادیه اروپا به ترتیب 23 و 16 کیلوگرم است.

 هرچندکه در ایران مصرف تیشو بسیار پایین ترازحد متوسط جهانی است.

بحران آب درکشورهای خاورمیانه از سویی و تغییر الگوی مصرف باعث توجه ویژه به این صنعت شده است.

پیش بینی می شود که با عنایت به افزایش تولید تیشو درایران، شاهد رشد مصرف آن در کشورو همچنین کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان باشیم.

برای تولید هریکصدکیلوگرم تیشو( بسته به گراماژ و کاربرد) به حدود 60 تا 65 کیلوگرم خمیرالیاف کوتاه و 35 تا 40 کیلوگرم خمیرالیاف بلند نیاز است.

بنابراین برای تولید این میزان تیشو ( 800 تن در روز) در داخل کشور،حدود 500 تن در روزخمیر الیاف کوتاه مورد نیاز است که خمیر باگاس به عنوان خمیر الیاف کوتاه قابلیت استفاده دارد.

کاغذ سازی:

پیش بینی می شودکه مصرف خمیر و کاغذ در ایران در سال های آتی با رشد مواجه شود، هرچند که مصرف کاغذ در ایران  در حال حاضر با الگوی جهانی فاصله معناداری دارد.

طبق آمار سندیکای تولیدکنندگان مقوا و کاغذ ایران، درحال حاضر سرانه مصرف کاغذ در کشور 22 کیلوگرم بوده درحالیکه متوسط مصرف سرانه جهانی 54 کیلوگرم است.

همچنین سرانه مصرف کاغذ در ایالات متحده آمریکا 150 کیلوگرم وکشورهای حوزه اسکاندیناوی 200 کیلوگرم است.

این عدد هرچقدر بیشتر باشد بر شاخص توسعه اقتصادی بهتردلالت دارد.

کاغذ دردنیا ضمن توسعه اقتصاد به عنوان یک محصول فرهنگی نیز تلقی می شود.

ایران سالانه 380 هزارتن کاغذ تحریروروزنامه نیاز دارد،درحالیکه مجموع ظرفیت ایجادی برای تولید این نوع کاغذ در کشور180 هزارتن درسال است.

به همین سبب ، ایران در بخش تامین کاغذتحریر و روزنامه وابسته به واردات است.

سالانه 70 هزارتن کاغذ روزنامه درکشور مورد نیاز است که از این میزان 40 هزارتن در داخل تولید و مابقی از محل واردات تامین می شود.

ناگفته نماند که صنعت کاغذ و مقوا در شرایط فعلی با ریسک هایی چون ریسک نوسانات نرخ ارز،ریسک انرژی، تورم بخش تولید، ریسک نهاده های تولید  و ریسک تکنولوژی و استهلاک مواجه است.

 

ارسال نظر