شناسه خبر : 32251

اختصاصی چابک آنلاین؛

کاشی و سرامیکی ها در سال جاری کمتر فروختند

رشد ۵۳ درصدی درآمد کاشی و سرامیکی های بورسی

کاشی و سرامیکی ها در سال جاری کمتر فروختند

بررسی آمارتولید و فروش شرکت های کاشی وسرامیکی فعال بازار سرمایه نشان می دهد،این شرکت ها تا پایان بهمن ماه سال جاری بیش از ۳۱ میلیون متر مربع انواع محصولات خود را در بازارهای داخلی و صادراتی به فروش رسانده اند.

چابک آنلاین ، سعید رشیدی، این رقم در مقایسه با ارقام اعلام شده سال گذشته ، حدود 2.4 درصد کاهش یافته است.

با این حال، افزایش قیمت محصولات دراین مدت باعث شد تا این شرکت ها علی رغم فروش کمتر، درآمد ریالی بیشتری داشته باشند.

براین اساس ، مجموع درآمدهای شناسایی شده این گروه تا پایان بهمن ماه به 3 هزار و 647 میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با سال قبل حدود 53 درصد رشد را نشان می دهد.

صنعت کاشی و سرامیک یکی از صنایعی است که درسال های گذشته صادرات را دنبال کرده و توانسته بازارهای جدیدی را برای محصولات خود ایجاد کند.

این صنعت در سال 1400 صادرات خود را افزایش داد و براساس  اعلام دست اندر کاران امر،تمامی ارز حاصل از صادرات خود را به بازارهای ایران بازگرداند و در سامانه های بانکی عرضه کرد.

از قرار معلوم، بخش بسیار زیادی از نهاده های مورد نیاز تولید صنعت کاشی و سرامیک در داخل کشور موجود است و شرکت ها دراین سال ها پروژه های بسیار مناسبی را برای بهبود تکنولوژی تولید و افزایش کیفیت تولیدات خود انجام داده اند.

از این طریق  هم توانستنه اند بار دیگر جایگاه خود را در بازارهای خارجی به دست آورند.

با این وجود، بخشی از مواد مورد نیاز درتولید کاشی و سرامیک از خارج از کشور تامین می شود و نیاز شرکت ها به واردات همچنان پابرجاست.

در جدول زیر عملکرد تولید و فروش کاشی و سرامیکی های بورسی با یکدیگر مقایسه شده است.

Capture

بنا به ارقام جدول ،کاشی حافظ «کحافظ» بیشترین رشد در متراژ فروش را به خود اختصاص داده و بیشترین رشد درآمد ها نیز در این شرکت گزارش شده است.

این شرکت در سال های گذشته به دلیل فرسودگی خطوط تولیدی ، سهم خود را از بازار از دست داده بود که از سال 1400 و با تکمیل پروژه های توسعه ای، توانست باردیگر به بازارهای داخلی و صادراتی بازگردد و جایگاه خود را حفظ کند.

بیشترین رشد فروش صادراتی نیز در کاشی الوند«کلوند» اتفاق افتاده و این شرکت از طریق توسعه شبکه فروش و حضور مستمر در نمایشگاه های بین المللی توانسته تقاضای صادراتی برای محصولات خود را به شدت افزایش دهد.

افزایش متراژفروش صادراتی کاشی الوند در سال 1401با عث شد تا درآمدهای آن نیز با رشد 40 درصدی رو به رو شود.

 

ارسال نظر