شناسه خبر : 32008

۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار به احیای قنوات اختصاص یافت

۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار به احیای قنوات اختصاص یافت

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای احیا و مرمت قنات ها در سطح کشور حدود ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار از بخش های مختلف در نظر گرفته شده است که امیدواریم با این میزان بتوانیم بخش هایی از مشکلات منابع آبی را کاهش دهیم.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، صفدر نیازی شهرکی در جلسه شورای هماهنگی معاونان و مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان‌شمالی در بجنورد که چهارشنبه شب ۱۰ اسفند برگزار شد، اظهار کرد: ۱۴ درصد منابع آبی بخش کشاورزی سطح کشور از قنات‌ها تامین می‌شود که ارزان‌ و با کیفیت ترین آب است.

وی افزود: اینک ۴۱ هزار رشته قنات به طول ۴۱ هزار کیلومتر در سطح کشور وجود دارد که به طور متوسط سالانه بین ۴ تا ۶ میلیارد متر مکعب آب از این منابع استحصال می شود.

نیازی شهرکی، به تغییرات اقلیم و کاهش منابع آبی در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: همچنین در کل دنیا نیز شرایط به سمت کاهش منابع آبی می رود که سخت ترین چالش دنیا نیز در آینده تامین غذا خواهد بود.

وی تصریح کرد: اعتبارات وزارت جهاد کشاورزی در حوزه منابع آبی محدود است و برای اجرای طرح ها در بخش های مختلف با مشکل مواجه هستیم و با وجود اینکه در طی سالیان طرح های زیادی نیز از جمله ایجاد کانال، لوله گذاری و سایر موارد انجام شده است اما کارهای انجام نشده زیادی هنوز وجود دارد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، به واگذاری بخشی از طرح های نیمه تمام به بخش خصوصی و سرمایه گذاران اشاره کرد و افزود: در برخی از استان ها این امر اجرایی شده و حتی سرمایه گذاران با اجاره زمین، طرح های آبیاری نوین را اجرایی کرده اند که بسیار نیز موفق عمل شده است.

نیازی شهرکی افزود: از محل ذخیره ارزی برای بخش کشاورزی، هزار و ۸۰۰ میلیون دلار پیشنهاد شده است که اگر اختصاص داده شود قدم‌های مهمی در راستای توسعه بخش کشاورزی بر می داریم.

وی گفت: البته چینی ها نیز قول کمک ۴ میلیارد دلاری برای هزینه و مشارکت در حوزه آب را داده اند که امیدوار هستیم این موضوع نیز پیگیری شود.

تهاتر ۴۷۹ ساختمان  

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: مجوز فروش ۴۷۹ ساختمان با ارزش بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان در طرح مولد سازی دستگاه های دولتی از ستاد گرفته شده است که امیدواریم این مهم نیز عملیاتی شود.

نیازی شهرکی به ۲۶ هزار میلیارد تومان مصوبات سفر استان های مختلف کشور اشاره کرد و افزود: در این راستا نیز تلاش می کنیم تا قول های داده شده را عملیاتی کنیم.

ارسال نظر