شناسه خبر : 31961

ایران در آینده جزو ۷۰ کشور خشک دنیا خواهد بود

ایران در آینده جزو ۷۰ کشور خشک دنیا خواهد بود

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: در صورت عدم توجه به تغییرات اقلیمی جهان و ادامه فرسایش خاک کشور در آینده ایران جزو ۷۰ کشور خشک جهان خواهد بود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، عباس علی نوبخت، رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در اولین کنگره ملی مراکز جهاد کشاورزی گفت: امنیت زیستی حلقه اقتصادی امنیت غذایی است.

وی افزود: با توجه به شرایط آبخیزداری وضعیت پوشش گیاهی کشور مناسب نیست. این سازمان متولی ۱۳۵ تا ۱۳۷ هزار هکتار از ۱۶۵ میلیون مساحت کشور را برعهده دارد.

او ادامه داد: فعالیت‌ها به دلیل کمبود منابع اعتباری سرعت کندی دارد. از این رو ۱۲۵ میلیون هکتار کشور در قلمرو فرسایش قرار دارد و با این روند حرکت ۹۰ سال طول می‌کشد که فعالیت‌ها در حوزه مبارزه با بیابان زدایی به سرانجام برسد.

نوبخت با بیان اینکه سرعت فرسایش ۳ برابر حرکت ما بوده، گفت: پدیده فرسایش سالانه یک میلیون هکتار زمین کشور را تهدید می‌کند. از این رو نقاط بحرانی ریزگردها در حال افزایش است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه از ۱۳ اقلیم متفاوت در جهان ایران دارای ۱۱ اقلیم است، اظهار کرد: با این شرایط ما می‌توانیم امنیت غذایی کشور را تأمین و تضمین کنیم این در حالی است که فرسایش خاک تهدیدی جدی و در حال گسترش در ایران است.

این مقام مسئول اضافه کرد: امروز اهمیت خاک بیشتر از آب بوده و حفاظت از خاک دغدغه رهبر معظم انقلاب نیز است.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در ادامه سخنان خود به آمار تولید کربن جهان اشاره و عنوان کرد: در کشورهای جهان میزان تولید کربن برابر جذب کربن است و ایران جز ۷ کشور تولید کربن بوده اما در جذب آن جز ۴۲ کشور جهان به شمار می‌رود.

وی افزود: ایران ششمین کشور تولیدکننده کربن جهان است از این رو کاشت یک میلیارد اصله نهال ضروری است.

نوبخت یادآور شد: چین کاشت ۷۰ میلیارد اصله نهال در دستور کار دارد که ۵۰ میلیارد نهال کاشته شده و قرار است تا سال ۲۰۳۰ میلادی ۳۰ میلیارد نهال دیگر کاشته شود. پاکستان کاشت ۱۰ میلیارد نهال را در برنامه دارد. عربستان قرار است ۱۰ میلیارد نهال در داخل کشورش و ۴۰ میلیارد از این نهال‌ها خارج از کشور عربستان کاشته می‌شود.

از این رو کاشت یک میلیارد اصله نهال در کشور ضرورتی اجتناب ناپذیر در حوزه حفاظت از خاک است.

وی در پایان گفت: در صورت عدم توجه به تغییرات اقلیمی و ادامه فرسایش خاک در آینده ایران جز ۷۰ کشور خشک جهان خواهد بود.

 
ارسال نظر