شناسه خبر : 31806

اختصاصی چابک آنلاین؛

سودسازی آروماتیکی های بورسی به ۲۲ هزار میلیارد تومان رسید

سودسازی آروماتیکی های بورسی به 22 هزار میلیارد تومان رسید

پتروشیمی بوعلی سینا تنها شرکت آروماتیکی است که در ۹ ماهه ۱۴۰۱ تناژ فروش خود را افزایش داده و با رشد سودسازی رو به رو شده است.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، بررسی صورت های مالی چهار شرکت آروماتیکی بورسی نشان داد،این شرکت ها در9 ماهه 1401 از طریق فروش بیش از 7.5 میلیون تن محصولات خود، در حدود 22 هزار میلیارد تومان سود شناسایی کرده اند که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال 1400به میزان 2.6 درصد رشد نشان می دهد.

رشد مجموع سود شناسایی شده شرکت های آروماتیکی درحالی است که از میان این شرکت ها تنها پتروشیمی بوعلی سینا (نماد: بوعلی) رشد میزان فروش وسود سازی داشته است.

در واقع ، سایر پتروشیمی ها با کاهش فروش و سودسازی رو به رو شده اند.

موضوعی که درکنار کاهش قیمت جهانی محصولات، به عواملی چون کاهش تقاضای صادراتی وافزایش هزینه های جانبی این شرکت ها مربوط می شود.

درجدول زیرعملکرد فروش و سود سازی چهار شرکت آروماتیک ساز بورسی بایکدیگر مقایسه شده است.

Capture

همانطورکه از ارقام موجود درجدول مشخص است، نماد «بوعلی» تنها نمادی است که توانسته فروش محصولات خودرا با 19 درصد افزایش رو به رو کند و از این طریق رشد 81 درصدی درسود خالص را به ثبت رساند.

بررسی صورت های مالی این شرکت نشان می دهد، افزایش تناژ فروش مربوط به محصولات رافینیت وگاز مایع در داخل و ریفورمیت ، برش سنگین ، رافینیت و برش میانی نفتا دربخش صادرات بوده است.

از طرفی پتروشیمی نوری، تناژ فروش خود را در گاز مایع، ارتروزایلین،آروماتیک سنگین و ارتروزایلین افزایش داده است.

دربخش صادراتی نیزتنها محصولات بنزن و برش سنگین افزایش فروش داشته وسایر محصولات کاهش محسوسی را به ثبت رسانده اند.

درمجموع هرچند،پتروشیمی نوری تغییرچندانی در تناژ کل محصولات خودگزارش نکرده،اما کاهش فروش صادراتی درکنار افزایش قابل توجه نرخ خدمات جانبی و هزینه خوراک منجر شده تا سود خالص شرکت حدود 20 درصد نسبت به 9 ماهه 1400 کاهش یابد.

درمورد پتروشیمی پارس نیز باید توجه داشت هرچند این شرکت  محصولات متنوعی نسبت به سایر شرکت های بررسی شده تولید می کند، اما تولید حدود 90 درصد استایرن مونومر کشور که یکی از محصولات مهم مشتق شده از محصولات آروماتیکی به حساب می آید، باعث شده تا در لیست بررسی های ما قرار گیرد.

این شرکت به واسطه تولید اتان،پروپان ، بوتان ، پنتان ، تولوئن و اتیل بنزن یکی از پتروشیمی های منحصر به فرد کشورشناخته می شود.

با این حال،قرارگرفتن این شرکت درلیست بزرگترین تولیدکنندگان استایرن مونومر دنیا و بزرگترین تامین  کننده نیازداخلی استایرن منومردرداخل کشور( که از این محصول برای تولیدات پلی استایرن و کالاهای مصرفی مختلف در صنایع پایین دستی استفاده می شود) فعالیت های این شرکت را با اهمیت تر کرده است.

پتروشیمی پارس براساس برنامه ازپیش تعیین شده، درابتدای نیمه دوم سال اقدام به انجام تعمیرات اساسی در واحد تولید کننده اتیل بنزن ( به عنوان ماده اولیه تولید استایرن مونومر) و واحد تولید استایرن مونومر کرد.

براین اساس،کاهش تناژ فروش وکاهش سود سازی این شرکت مربوط به تعمیرات صورت گرفته بوده است.

به نظرمی رسد با شروع به کار مجدد واحدهای تولیدی این شرکت، تاپایان سال ، سود سازی شرکت نیز رشد کند و عقب ماندگی شرکت نیز جبران شود.

پتروشیمی اصفهان (شصفها) نیز در سال جاری کاهش درتناژ فروش بنزن ، ارتروزایلین ، پارازایلین ، انیدریدفتالیک و رافینیت را به ثبت رسانده و تنها مخلوط زایلین ها در این شرکت افزایش تناژ فروش داشته است.

این موضوع باعث شده تا سود خالص شرکت با کاهش 13 درصدی رو به رو شود.

هرچندکه درحال حاضرافزایش نرخ خوراک و خدمات ویژه پتروشیمی ها به عنوان بزرگ ترین موضوع در زمینه سودسازی آنها مطرح است.

 اما بررسی ها نشان می دهد، باشروع رکود جهانی، قیمت برخی محصولات نیز نسبت به سال 1400 کاهش یافته و این موضوع تاثیر قابل توجهی بر سود سازی پتروشیمی ها داشته است.

بررسی ها نشان می دهد درسال 1401 ، نرخ فروش محصولاتی چون ، پروپان ، بوتان ، پنتان ، رافینیت و نفتای سبک نسبت به سال 1400 کاهش یافته است.

پتروشیمی های تولیدکننده محصولات آروماتیکی در جهان به دلیل تقاضای بالایی که ازطرف صنایع متنوع به سمت آنها سرازیر است، همواره از نظر درآمد و سودسازی در جایگاه ویژه ای قرارمی گیرند و بازدهی فعالیت های آنها نسبت به دیگر صنایع بیشتر است.

درایران نیز درمجموع پنج پتروشیمی تولید کننده محصولات آروماتیکی(با در نظر گرفتن پتروشیمی پارس)  وجود دارد و سهام چهار شرکت نیز در بورس مورد معامله قرار می گیرد.

ارسال نظر