شناسه خبر : 29610

صادرات روزانه ۱.۵ میلیون بشکه نفت در شرایط تحریمی

صادرات روزانه 1.5 میلیون بشکه نفت در شرایط تحریمی

میزان وصول درآمد حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی و خالص گاز صادراتی ۶ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش بیش از ۴۴۶ درصدی داشته است.

به گزارش چابک آنلاین، تلاش‌های شبانه روزی و نخوابیدن‌ها و پشت میز ننشستن‌های وزیرنفت  و تیمش برای یافتن مشتریان جدید نفتی، سرانجام جواب داد.

وزارت انرژی امریکا پیرامون درآمدهای نفتی ایران در ۷ماهه ۲۰۲۲  اعتراف کرده است که  ایران در این دوره،  بیش از ۱٫۵ میلیون بشکه نفت در روز صادرکرده است.

به عبارتی، ایران در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی روزانه ۲٫۵۶۶ میلیون بشکه نفت تولید کرده و پس از عربستان، عراق، امارات و کویت در جایگاه پنجمین تولیدکننده بزرگ نفت سازمان اوپک ایستاده است.

از قرار معلوم، ایران بیش از ۸٫۷ درصد کل تولید ۲۹ میلیون و ۴۴۲ هزار بشکه‌ای اوپک را در این دوره به خود اختصاص داده است.

با این همه، اداره اطلاعات انرژی امریکا از درآمد نفتی ۳۴ میلیارد دلاری ایران در ۷ ماهه سال جاری میلادی خبر داده و اعلام داشته است که این درآمد، تنها ۵ میلیارد دلار از کل درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۲۱ کمتر است.

ایران در سال گذشته میلادی حدود ۳۹ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته است.

متوسط درآمد ماهانه ایران از فروش نفت در سال گذشته میلادی ۳.۲۵ میلیارد دلار بوده اما ایران در ۷ ماهه امسال به طور متوسط ۴.۸۵ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته که نشان دهنده رشد ۴۹ درصدی است.

درآمد ۳۴ میلیارد دلاری ایران از فروش نفت در ۷ ماهه امسال که دو برابر درآمد نفتی ایران در ۱۲ ماهه سال ۲۰۲۰ است، نشان دهنده تحلیل رفتن اثرتحریم‌های سخت امریکا علیه ایران بوده است.

نشانه دیگر تحلیل رفتن تحریم‌های غرب علیه ایران، بازگشت  ظرفیت تولید نفت خام در دولت سیزدهم  به مقدار پیش از تحریم‌ها  بوده که درحال حاضر ظرفیت تولید نفت ۳ میلیون و ۸۳۸ هزار بشکه در روز است.

از افزایش صادرات نفت خام به عنوان اتفاقی مهم در خلال یکسال از آغاز فعالیت‌های دولت سیزدهم یاد می‌شود.

جواد اوجی، وزیر نفت با یادآوری اینکه در روزهای نخست آغاز به‌کار دولت سیزدهم، شرایط سختی به لحاظ کاری در وزارت نفت حاکم بود،گفت: در آن ایام ایران بیش از ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی روی آب ذخیره داشت و تصور بر این بود که ما باید تعداد کشتی بیشتری برای استمرار در تولید گاز کشور به‌منظور ذخیره‌سازی میعانات گازی خریداری کنیم!

وی افزود: بازاریابی برای افزایش فروش نفت و میعانات گازی از همان روزهای نخست آغاز به‌کار دولت سیزدهم شروع شد، به عبارت دیگر با ایجاد تنوع در قراردادهای فروش نفت و بازاریابی‌های بسیار دقیق،  توانستیم فروش نفت را افزایش دهیم؛ من و همکارانم از آن زمان تاکنون برای فروش نفت خام پشت میز ننشسته‌ایم و همواره شبانه‌روز در تلاش برای یافتن راهکارهای مختلف برای دور زدن تحریم و افزایش فروش بوده‌ایم.

افزایش فروش نفت در یکسالگی آغاز به کار دولت سیزدهم درشرایطی اهمیت بیشتری می‌یابد که اقتصاد کشور در طول سال‌های گذشته تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار داشت.

ناگفته نماند که این تحریم‌ها از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم، تشدید هم شد.

هرچند که هنر دولت سیزدهم در این بود که بدون اتکا به وعده‌های پوشالی غرب و متکی‌شدن به برجام، مسیر خنثی‌‌سازی تحریم‌ها بویژه در حوزه نفت را در پیش گرفت که این سیاست در نهایت به بار نشست.

دیوان محاسبات کل کشور در گزارش تفریغ بودجه 6 ماهه اول سال 1401 از رشد 4 برابری درآمدهای نفتی در سال جاری خبر داده و اعلام کرده است که   ۴۴۶ درصد میزان وصول درآمدهای ریالی حاصل از فروش نفت خام، میعانات گازی و خالص گاز صادراتی در سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است. اما این افزایش شدید درآمدهای نفتی با چه روش‌هایی محقق شد؟

ازفعال شدن دیپلماسی نفتی ایران برای یافتن مشتریانی در امریکای لاتین، آسیا وحتی اروپا برای فروش نفت و میعانات گازی، تهاتر نفت باکالاهای اساسی، پیگیری برای فروش نفت به مشتریان سنتی و حضور درعرصه پالایشگاه‌های فراسرزمینی،  تنها به عنوان بخش بسیار کوچکی  از تکنیک‌های مهم افزایش فروش نفت در یکسال اخیر یاد می‌شود.

وزیر نفت گفته است که «هم‌اکنون ۸۰ درصد از فروش نفت خام ایران به‌صورت نقدی و با ارزهای خارجی انجام می‌شود و پول نفت را تمام و کمال گرفته‌ایم و این روند ادامه دارد.»

صنعت نفت ایران درحال حاضر در بخش نفت ۱۵۸ میلیارد بشکه معادل نفت خام و ۱۸۲ میلیارد بشکه معادل نفت خام، ذخایر گازی را در اختیار دارد که در مجموع ۳۴۰ میلیارد بشکه معادل نفت خام می‌شود.

واقعیت این است که وزارت نفت دولت سیزدهم برخلاف سیاست‌های وزارت نفت دولت دوازدهم که کمبود سرمایه‌گذاری در صنعت نفت را به تحریم‌ها گره ‌زدند، توانست با دیپلماسی فعال نه تنها فروش نفت را افزایش چشمگیری دهد بلکه در سال اول دولت سیزدهم،  بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار تفاهم‌نامه و قرارداد نفتی و گازی امضا کند.

وزارت نفت، اکنون بدون توجه به تحریم‌های فزاینده درمسیر دیپلماسی فعال، گام‌های مؤثری برداشته و این روند همچنان با سرعت بیشتر ادامه دارد، آنچنان که سیاست‌ورزان امریکایی اکنون اذعان دارند که ایران با وجود تحریم‌ها توانسته صادرات نفت خود را به شکلی خیره‌کننده افزایش دهد.

 

 

ارسال نظر