شناسه خبر : 29398

ایران حداکثر ۱۸ میلیون هکتار خاک قابل کشت دارد

ایران حداکثر ۱۸ میلیون  هکتار خاک قابل کشت دارد

صبح امروز در همایش روز جهانی خاک رئیس انجمن علوم خاک کشور در زاهدان بیان کرد: با توجه به جایگاه خاک در تأمین غذای مردم و نقش کارکردهای اکولوژیک خاک بویژه درتعدیل اثرات تغییر اقلیم و پایداری تولید در دنیا در سال های اخیر توجه جهانی به حفظ منابع خاک جلب شده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، کامبیز بازرگان بااشاره به اینکه سازمان جهانی فائو با هدف جلب توجه سیاست گذاران و آحاد مردم به اهمیت و جایگاه خاک در امنیت غذایی آینده بشر، برنامه ای تحت عنوان"برنامه مشارکت جهانی خاک" که همه کشورها در این برنامه مشارکت دارند راه اندازی کرده است افزود: بهمین مناسبت روز پنجم دسامبر بعنوان روز جهانی خاک با هدف تبیین ارزش و اهمیت خاک در سراسر جهان جشن گرفته می شود.

وی بیان کرد: در کشور ایران از سال ۱۳۹۰ به مناسبت پاسداشت روز جهانی خاک همه ساله مراسمی برگزار می شود.

بازرگان تصریح کرد: کشور با محدودیت منابع خاک و عوامل مخرب زیست محیطی مواجه است که کمیت و کیفیت منابع خاک را تهدید می کند.

وی اظهار کرد: کشور ایران حداکثر ۱۸ میلیون  هکتار خاک قابل کشت دارد که می‌تواند در چرخه تولید قرار گیرد و معمولا کمتر از  ۱۵ میلیون هکتار به زیر کشت می رود.

بازرگان افزود: حدود ۱۰ درصد از مساحت کشور قابل کشاورزی است و از طرفی با افزایش جمعیت کشور روبرو هستیم، حفظ و حراست کمی و کیفی منابع خاک بسیار حائز اهمیت است.

مهمترین مسئله ای که در حفظ منابع خاک امروزه باید مورد توجه قرار گیرد تغییر کاربری اراضی کشاورزی است. هر متر مربعی از اراضی کشور که پتانسیل کشاورزی دارد باید در چرخه کشاورزی حفظ شود و همه مدیران، بهره برداران، مسئولین و آحاد جامعه باید تلاش کنند که تغییر کاربری اراضی کشاورزی به غیر کشاورزی انجام نشود.

رییس انجمن علوم خاک کشور تاکید کرد باتوجه به اینکه استان سیستان و بلوچستان در معرض خطر خشکسالی های مداوم و بارندگی های سیل آسا و فرسایش بادی و آبی قرار دارد، به منظور کنترل فرسایش خاک، افزایش مواد آلی و ارتقای کیفیت حاصلخیزی باید برای بهره وری بهتر و تولید بیشتر مورد توجه همگان قرار گیرد.

 

ارسال نظر