شناسه خبر : 29212

سالانه ۱۰ هزار هکتار زمین در کشور از چرخه کشاورزی خارج می‌شود

سالانه 10 هزار هکتار زمین در کشور از چرخه کشاورزی خارج می‌شود

رئیس انجمن علوم خاک ایران گفت: بر اساس آمار فائو، به دلیل کاهش بارندگی، در کشور ما میزان تولید غذا از زمین‌های کشاورزی پایین است، اما نکته مثبت این است که هنوز زمین‌های بایر زیادی در ایران وجود دارد که می‌تواند به چرخه کشت وارد شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس،‌ کامبیز بازرگان، امروز در همایش روز جهانی خاک با بیان اینکه قانون تسهیل مسکن در کشور باید اصلاح شود، اظهار داشت: امنیت غذایی برای کشور بسیار مهم است، در عین حال خاک حاصلخیز برای تولید هم بسیار کم است، بنابراین نباید منابع محدود برای ساختمان‌سازی استفاده شود.

رئیس انجمن علوم خاک ایران در اهمیت حفاظت از خاک گفت: با توجه به آمارهای فائو در 50 سال آینده بیش از 500 سال گذشته نیاز به کالری و غذا خواهیم داشت، از سوی دیگر تا سال 2057 جمعیت جهان از 10 میلیارد نفر عبور می‌کند و ضروری است که خاک کشاورزی حفظ شود.

وی با تأکید بر اینکه اراضی کشاورزی نباید برای تأمین مسکن استفاده شود، گفت: ‌اغلب کشورها مسئله امنیت غذایی و محدودیت‌های منابع خاک و آب را درک کرده‌اند و از این رو همه تلاش‌های خود را برای محافظت از آن به کار می‌گیرند.

بازرگان تصریح کرد: سرانه زمین در کشور و همچنین در جهان رو به کاهش است، از سوی دیگر، رژیم‌های غذایی از گیاهخواری به گوشتخواری تبدیل شده و تأمین کالری را سخت‌تر کرده است، به طوری که با همین دست فرمان، میزان زمین‌های کشاورزی باید 10 برابر شود تا بتوان میزان کالری مورد نیاز را تأمین کرد.

رئیس انجمن علوم خاک ایران با بیان اینکه 95 درصد غذای مردم به طور مستقیم و غیرمستقیم از خاک به دست می‌آید، گفت: در این میان فرسایش خاک در کشور ما رتبه نخست در جهان را دارد و مفهوم آن این است که ما هر ساله بخش زیادی از منابع تأمین غذایی خود را از دست می‌دهیم. 

وی ادامه داد: براساس آمار فائو سالانه 10 هزار هکتار زمین در کشور ما از چرخه کشاورزی خارج می‌شود.

وی به موانع دیگر تأمین غذا اشاره کرد و گفت: بارندگی در کشور ما پایین است و این عاملی برای شوری خاک شده و همچنین کیفیت خاک نیز تقلیل یافته است.

بازرگان در ادامه به بررسی آمارهای فائو درباره سه کشور ایران، آلمان و ترکیه که تقریباً جمعیت مشابهی دارند پرداخت و گفت: در این آمارها نشان می‌دهد که به دلیل کاهش بارندگی در کشور ما میزان تولید غذا از زمین‌های کشاورزی پایین است، اما نکته مثبت این است که هنوز زمین‌های بایر زیادی در کشور ما وجود دارد که می‌تواند به چرخه کشت وارد شود.

بازرگان به فقر خاک‌های کشور اشاره کرد و گفت: 40 درصد خاک‌های ایران از فقر روی و آهن رنج می‌برند و علائم این کمبود در غذای مردم دیده می‌شود.

رئیس انجمن علوم خاک ایران تصریح کرد:‌ براساس مطالعات در مناطقی که خاک آنها کمبود روی و آهن داشته است، مردم آن منطقه نیز با کمبود این عناصر ضروری مواجه بودند.

وی گفت: رژیم غذایی کشور باید دوباره به گیاهخواری برگردد، باید مدیریت حاصلخیزی خاک بهتر اجرا شود. ضرورت دارد جلوی فرسایش خاک‌های کشاورزی گرفته شود تا از این طریق بتوان امنیت غذایی پایدار را برای سال‌های آتی تضمین کرد.

 

ارسال نظر