شناسه خبر : 28675

۷۹ حلقه چاه نفت‌خیز به دانش‌بنیان‌ها واگذار می شود

۷۹ حلقه چاه نفت‌خیز به دانش‌بنیان‌ها واگذار می شود

معاون مدیریت نظارت بر تولید نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران گفت: ۷۹ حلقه چاه کم‌بازده و بسته در محدوده عملیاتی سه شرکت بهره‌بردار مناطق نفت‌خیز جنوب، نفت مناطق مرکزی و نفت فلات قاره در نخستین سبد واگذاری به شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان قرار گرفته است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، علی براتی در همایش توجیهی طرح احیای چاه‌های بسته و کم‌بازده نفتی افزود: پس از بررسی‌ها و ارزیابی‌های انجام‌شده ۷۹ حلقه چاه مربوط به شرکت‌های مناطق نفت‌خیز جنوب، نفت مناطق مرکزی و نفت فلات قاره در سبد چاه‌ها قرار گرفته است، البته پیش از این و در مرحله نخست تعداد چاه‌ها بیشتر بود، اما با بررسی‌های دوباره و لحاظ کردن برخی ملاحظات تعداد آن‌ها کاهش یافت.

 
به گفته وی، از مجموع ۷۹ چاه موجود در سبد، ۳۳ حلقه در محدوده عملیاتی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، ۲۵ حلقه در محدوده عملیاتی شرکت نفت مناطق مرکزی و ۲۱ حلقه در محدوده شرکت نفت فلات قاره ایران قرار دارد.
 
معاون مدیر نظارت بر تولید نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران افزود: از نظر ریسک‌پذیر بودن نیز ۵۴ حلقه چاه جزو چاه‌های پرریسک هستند، ۱۸ حلقه چاه ریسک متوسط دارند و هفت حلقه چاه در طبقه‌بندی کم‌ریسک قرار می‌گیرند.
 
براتی ادامه داد: در ضمن از میان ۷۹ حلقه چاه نهایی‌شده، ۶۴ حلقه چاه‌های فعال کم‌بهره و ۱۵ حلقه از جمله چاه‌های بسته است.
 
وی به بیان مشکلات مربوط به چاه‌های کم‌بهره پرداخت و گفت: البته تلاش شده چاه‌هایی انتخاب شوند که ریسک مخزنی نداشته باشند.
ارسال نظر