شناسه خبر : 28442

یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر مشمول قبض رایگان گاز شده اند

یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر  مشمول قبض رایگان گاز شده اند

چگنی گفت: گازرسانی به ۲۵ شهر و ۳۲۰۰ روستا را در دستور کار داریم و طرح گازرسانی در کل کشور با اعتبار بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان در حال انجام است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، چگنی مدیرعامل شرکت ملی گاز در برنامه صف اول به سوالات زیر در حوزه تولید و مصرف گاز پاسخ داد:

وضعیت تامین گاز در زمستان امسال چطور است؟

چگنی: با همکاری مردم شبکه گاز پایداری خواهیم داشت و امسال را هم به خوبی پشت سر خواهیم گذاشت. اولویت ما تامین گاز برای بخش خانگی-تجاری، سپس نیروگاه ها و  بعد صنعت است.

در بخش خانگی قطعی گاز نداریم. در صنعت هم تلاش می‌کنیم قطعی نباشد ممکن است بسته به شرایط  آب و هوایی، محدودیت‌هایی در این بخش داشته باشیم.

برای جبران ناترازی گاز چه اقدامی شده است؟

چگنی: نا ترازی را  باید با تدابیر اندیشیده شده و همکاری مردم  کاهش دهیم. زمان بندی مصرف جزو پیشنهادات ما است. تغییر ساعت کار دستگاه‌های اداری و تجاری پیشنهاد شده است.

تولید ما در کشور مشخص است باید موازنه‌ای بین عرضه و تقاضا ایجاد کنیم. تمام تلاش این است که صنعت کمترین آسیب را ببیند.

نا ترازی از کجا می‌آید؟

چگنی: بیشتر ناترازی ما از طرف تولید است.طی سال های گذشته  در بالادست شرکت ملی گاز به واسطه مشکلاتی که بوده سرمایه گذاری انجام نشده است. به موازات افزایش تقاضا باید عرضه را هم افزایش داد. میادین گاز‌ی به میزان کافی توسعه نیافته و فشارافزایی میدان پارس جنوبی باید زودتر انجام می‌شد.

در حال حاضر ۲۰۰ میلیون متر مکعب ناترازی گاز داریم.  مجلس در تامین اعتبارات کمک می‌کند و وزارت نفت هم مصصم است با توسعه میادین و فشارافزایی پارس جنوبی ناترازی را رفع کند.

چه تعداد پروژه در دست اقدام دارید؟

چگنی: پروژه‌های بالادست زیاد است. میادین مستقل همچنین پارس جنوبی و تکمیل فاز ۱۱ آن در حال انجام است.

در شرکت ملی گاز در حال حاضر گازرسانی به ۲۵ شهر و ۳۲۰۰ روستا را در دستور کار داریم این طرح گازرسانی با اعتباری بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان در حال انجام است. همچنین با احتساب سایر پروژه های گازی  ۳۱ هزار میلیارد تومان پروژه در دست کار است.

به بیش از ۹۸ درصد شهر‌ها و ۹۰ درصد روستا ها گازرسانی شد و به طور متوسط ۹۵ درصد کل کشور تحت پوشش گاز هستند که با اجرای این پروژه ها ، آمار افزایش می یابد.

چالشی در اجرای پروژه ها دارید؟

چگنی: خیر. طرح ها  در حال انجام است به ویژه در استان‌های کم برخوردار به طور مثال در استان  سیستان و بلوچستان ۱۳ هزار میلیارد تومان پروژه گازی در حال اجرا است.

در وزارت نفت امسال سال سیستان و بلوچستان نامگذاری شده است، به چه دلیل؟

چگنی: اولویت دولت سیزدهم  این است  که به مناطق محروم و کم برخوردار برسیم وزیر نفت هم بر این موضوع تاکید دارد.

در پروژه هفته گذشته خط لوله ایرانشهر-خاش، ۲۵۶ کیلومتر خط لوله گاز بهره برداری شد که به موجب آن به شهر‌های شرق استان سیستان و بلوچستان گازرسانی می‌شود و شهر خاش به زودی تحت پوشش شبکه گاز قرار می‌گیرد.

در پروژه گاز رسانی به سیستان و بلوچستان ۵ استان دیگر هم همکاری می‌کنند که این نماد همکاری کل ملت است تا مردمان نجیب این منطقه از نعمت گاز برخوردار شوند. وقتی گاز به این استان برود صنعت و اشتغال هم به منطقه خواهد رفت.

خط لوله گاز ایرانشهر به چابهار به طول ۲۳۰ کیلومتر هم تا پایان پاییز تکمیل می شود.

گازرسانی به  استان هرمزگان را هم داریم که از متوسط کشوری عقب هستند ۲ استان دیگر هم در گازرسانی به این استان همکاری می‌کنند.

برنامه آتی در استان سیستان و بلوچستان چیست؟

چگنی: ۳۹۶۶ کیلومتر تا الان شبکه گاز اجرا کردیم  که ۲۲۶۸ کیلومتر گازدار شده است. در این استان ۱۱۵ هزار مشترک داریم که با تکمیل طرح های گازرسانی جهش خوبی خواهد داشت.

اجرای طرح قبوض رایگان محرومان به کجا رسید؟

چگنی: تقریبا یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی  مشمول قبض رایگان گاز شده اند. همه اسامی  که این دو سازمان به ما  اعلام کرده اند،  قبض رایگان دارند.

برنامه‌های آینده برای سوآپ گاز چیست؟

چگنی:  از بدو تکشیل دولت سیزدهم، دیپلماسی انرژی خوبی داشتیم. وزیر نفت در سفر به ترکمنستان مذاکراتی داشت که نتیجه آن منجر به قرارداد سوآپ گاز ترکمنستان به آذربایجان شد.

با سایر کشور‌ها هم توافقاتی داشتیم. صادرات گاز به عراق، ترکیه، آذربایجان و ارمنستان داریم. قرارداد تهاتر گازی با ارمنستان ۴ سال تمدید شده که متناسب با افزایش صادرات گاز ضریب تهاتر هم افزایش می‌یابد.

 با روسیه و ترکمنستان در خصوص سوآپ و خرید گاز مذاکراتی داشتیم. برای تمدید قرارداد صادرات گاز به ترکیه مذاکرات انجام شده و تمدید قرارداد صادرات گاز به عراق هم در دستور کار است.

میزان تولید و مصرف گاز کشور چطور است؟

چگنی:  در ۸ ماهه اول سال با توجه به اینکه تاسیسات تحت تعمیر قرار می‌گیرند میزان تولید کاهش می یابد و در ۴ ماهه آخر سال حداکثر تولید را داریم. امسال تعمیرات طبق برنامه انجام شده و  آماده تولید حداکثری گاز هستیم.

تعمیرات کاملا توسط پیمانکاران داخلی و با تجهیزات بومی انجام می شود. ۸۵ درصد تجهیزات صنعت گاز توسط شرکت‌های داخلی تولید می‌شود که  برنامه داریم کلیه اقلام را داخلی سازی کنیم.

در حوزه دانش بنیان ها چه اقدامی انجام شده است؟

چگنی: سعی شده حداکثر استفاده از دانش بنیان‌ها داشته باشیم. صنعت گاز ارتباط نزدیکی با دانشگاه‌ها دارد. در حوزه تجهیزات و توسعه فناوری همکاری هایی با شرکت های دانش بنیان داریم.

در حوزه صادرات دانش فنی هم فعال هستیم؟

چگنی: در حال حاضر خیر. امیدواریم با تفاهمنامه‌هایی که برای بومی سازی یک سری از فناوری‌ها همچون مینی ال ان جی‌ها انجام شده و بهره گیری از ظرفیت دانش بنیان  ها  در آینده صادرات دانش فنی هم داشته باشیم.

 هیچ مشکلی در داخل نداریم. همه تجهیزات مورد نیاز را می‌توانیم در داخل بومی سازی کنیم. در حوزه اجرای پروژه‌ها ظرفیت داریم و کشور‌هایی متقاضی آن هستند که درحال بررسی هستیم و مذاکراتی صورت گرفته است.

در حوزه مدیریت مصرف چه برنامه ریزی صورت گرفته است؟

چگنی:  تنها راهی که برای مدیرت مصرف افسارگسیخته در کشور داریم ، داشتن عزم ملی و برنامه بلند مدت است. در حوزه مصرف گاز چهارمین کشور دنیا هستیم و با چین با جمعیت میلیاردی خیلی تفاوتی نداریم و این نشان می‌دهد در حوزه مدیریت مصرف خیلی عقب هستیم.

در کشورهای دیگر از کنتور هوشمند استفاده می کنند تا آگاهی از مصرف داشته باشند و حتی می توانند گاز را سهمیه بندی کنند. رویکرد ما هم این است در جهت استفاده از کنتور‌های هوشمند گام برداریم که این تکلیف قانونی است و در بودجه آمده است.

گاز نهاده مهمی است که در توسعه اقتصادی کشور‌ها موثر است. به جای اینکه در خانه‌ها هدر برود باید صرف توسعه صنعتی شود. باید سیاست‌هایی داشته باشیم تا بهینه مصرف کنیم‌ که این امر می‌تواند ارزش افزوده بیشتری برای کشور ایجاد کند.

بهینه سازی ۲۵۰ هزار موتورخانه‌ها و تعویض بخاری‌های پرمصرف از سیاست های در دستور کار ما است. همچنین ذخیره سازی گاز طبیعی را در دستور کار قرار داریم خوب نیست سومین تولیدکننده گاز دنیا از جهت ذخیره سازی گاز عقب باشد.

هوشمندسازی کنتورها در چه مرحله ای است؟

چگنی:  این مصوبه در حال اجرا است. مشاور مهندسی گرفته ایم یکی  از دانشگاه ها‌ی معتبر در حال مطالعه این طرح هستند. به زودی مطالعات طرح تمام می شود بعد از اینکه اسناد مناقصه آماده شود از شرکت‌های توانمند داخلی دعوت می‌شود در مناقصه شرکت کنند. طرح قبلی کنتور‌های هوشمند نواقصی داشت که در مطالعه جدید نواقص رفع شده است.

بیش از ۲۶ میلیون مشترک گاز داریم برای اینکه همه کنتورها را هوشمند کنیم زمان زیادی لازم است. از تمام شرکت‌های دانش بنیان توانمند در این کار دعوت کردیم و در صورت اجرای طرح تحول خوبی در مدیریت مصرف گاز صورت می گیرد.

ارسال نظر