شناسه خبر : 26532

قطع برق مشترکان خانگی در دستور کار قرار نگرفت

قطع برق مشترکان خانگی در دستور کار قرار نگرفت

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران گفت: امسال قطع برق مشترکان خانگی در دستور کار قرار نگرفت و تنها فرهنگ سازی صورت گرفت.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، آرش کردی امروز (یکشنبه) در نشست خبری، افزود: تابستان امسال با فرهنگ سازی صورت گرفته، مردم همکاری خوبی با صنعت برق داشتند، به گونه‌ای که هرجا نیازی به مصرف نداشتند، انجام ندادند.

وی ادامه داد: همین همکاری سبب شد تابستانی بدون مشکل تاکنون سپری شود.

مدیرعامل توانیر خاطرنشان کرد: مدیریت مصرف صورت گرفته سبب شد از حدود ۳۹ میلیون و ۶۰۰ هزار قبض صادر شده ۴۲.۴ درصد مشمول پاداش مصرف شوند.

کردی با بیان اینکه امسال بالای ۸۰۰ میلیارد تومان باید پاداش به مشترکان کم‌مصرف پرداخت شود، گفت: امسال یک هزار و ۱۸۰ مگاوات فقط مدیریت مصرف از سوی مردم محقق شد.

وی افزود: تنها زیر ۲ درصد مشترکان بالاتر از الگو مصرف داشتند که با قبض‌های پلکانی مواجه شدند.

مدیرعامل توانیر خاطرنشان کرد: امسال رعایت عدالت در همه بخش‌ها مورد تاکید قرار گرفت.

کردی  ادامه داد: اکنون ۱۰۰ درصد مناطق شهری و ۹۹.۷ درصد نقاط روستایی به شبکه برق متصل هستند و این در حالی است که در دنیا به طور متوسط ۸۵ درصد جمعیت روستایی و ۹۷.۲ درصد در مناطق شهری از نعمت برق برخوردارند.

وی  درباره میزان بدهی به بخش خصوصی هم گفت: کل تولیدکنندگان و فروشندگان ۴۰ هزار میلیارد تومان مطالبه دارند، علت هم ناترازی ناشی از فروش تکلیفی و قیمت‌گذاری تکلیفی است که دولت همراهی خوبی برای کاهش این بدهی دارد.

مدیرعامل توانیر خاطرنشان  کرد: برنامه ما این است که به‌صورت تدریجی به سمت اخذ قیمت تمام شده گام برداریم، البته با رعایت اصولی که به اقشار نیازمند یارانه فشار وارد نشود. براین‌اساس دولت آیین‌نامه‌ای را ابلاغ و مصوب کرد که دولت مابه‌التفاوت قیمت تمام شده و تکلیفی را به‌عنوان بدهی می‌پذیرد.

کردی ادامه داد: بانک‌ها نیز ازجمله طلبکاران صنعت برق محسوب می‌شوند که امید است با اوراق سلف و افزایش تدریجی تعرفه بتوان بدهی‌های بانکی را کاهش داد.

وی افزود: البته اقدام دیگر اینکه معاملات در بورس انجام شود و در این صورت تغییرات عمده‌ای خواهیم داشت.

این مقام مسئول گفت: حدود ۸۰ درصد مبادلات برق در بازار عمده‌فروشی است و تنها ۱۲ درصد در بورس صورت می‌گیرد و اگر قرار باشد بورس انرژی به تعادل برسد باید از طریق سایر صنایع صورت گیرد.

مدیرعامل توانیر افزود: اکنون صنایع بالای ۵ مگاوات می‌توانند از طریق بورس اقدام کنند و صنایع زیر ۲ مگاوات هم مقرر است از اول مهرماه وارد شده و اقدام کنند.

کردی میزان بدهی به بانک‌ها به صنعت برق را ۳۶ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

وی به ناترازی موجود در صنعت برق را  یک بیماری مزمن آزاردهنده دانست و افزود: اما بااین‌حال در بحث مدیریت مصرف توانستیم اقدام‌هایی را انجام دهیم که از آن طریق بتوان پیک مصرف را پشت سر بگذاریم.

مدیرعامل توانیر درباره قبض برق مشترکان پرمصرف گفت: نوع قیمت‌گذاری به شکلی است که کسانی که دوبرابر الگو مصرف می‌کنند اعداد و ارقام به‌صورت تصاعدی برای آنها افزایش می‌یابد و این مسئله تنها در ایران نیست و در کل جهان سیاست‌های این‌چنینی اعمال می‌شود.

کردی افزود: عمده مشترکان صنعت برق الگو را رعایت می‌کنند و برای آنها مشوق‌هایی نیز در نظر گرفته شده است.

وی افزود: امسال  مطلقاً در بخش خانگی خاموشی یا قطع برق را نداشته‌ایم.

مدیرعامل توانیر ضمن تأکید بر فرهنگ‌سازی در بخش خانگی  به دلیل آنکه  تا زمان اجرای کامل هوشمندسازی نمی‌توانیم سیاست دیگری را پیش بگیریم، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، مشترکان پرمصرف صنعت برق به کنتورهای هوشمند مجهز خواهند شد و از این طریق می‌توانیم میزان مصرف آنها را دریابیم و اگر رعایت مصرف صورت نگیرد، از راه دور نسبت به قطع برق این مشترکان اقدام کنیم.

وی ادامه داد: این برنامه در حال اجرا و راه‌اندازی است و برای سال ۱۴۰۲ نیز برنامه‌هایی را در دستور کار داریم.

کردی خاطرنشان کرد: در بخش تولید یک رکوردزنی را شاهد بودیم، به‌گونه‌ای که در سال ۱۳۸۹ معادل ۴ هزار و ۸۰۰ مگاوات رکورد تولید زده شد؛ اما امسال برنامه داریم که تا پایان شهریورماه ۶ هزار مگاوات را وارد مدار کنیم.

مدیرعامل توانیر گفت:  از این میزان ۵ هزار و ۸۰۰ مگاوات قطعاً وارد مدار می‌شوند که به نوبه خود یک رکورد به‌حساب می‌آید.

وی افزود:  یک هزار و ۱۳ مگاوات طرح ارتقا نیروگاه‌های موجود را در دستور کار داشته‌ایم که محقق شد.

کردی، ادامه داد: در زمستان سال ۱۴۰۰ سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی‌شده بود که ظرفیت برق‌آبی‌ها ذخیره شود. 

مدیرعامل توانیر خاطرنشان کرد: برای امسال در اوج مصرف با وجود این‌که ورودی‌ها نسبت به سال گذشته چهار درصد کاهش داشت؛ اما این ذخیره را انجام دادیم. 

وی افزود: همچنین در حوزه مولدهای اضطراری و تولید پراکنده نیز اقدام‌های  مثبتی انجام شد.

کردی گفت: در مدیریت تقاضا نیز بخش‌های مختلف را هدف‌گذاری کردیم و در بخش صنعت با همکاری وزارت صنعت از پاییز توانستیم تأمین برق این بخش را بدون مشکل داشته باشیم.

مدیرعامل توانیر ادامه داد: در بخش کشاورزی نیز با وجود این‌که شاهد رشد سه‌درصدی مصرف انرژی بودیم؛ اما با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفت مشکلی برای تأمین به وجود نیامد.

وی گفت: در بخش عمومی و اداری نیز با اقدام‌های صورت‌گرفته شاهد کاهش ۳۳ درصدی مصرف بودیم.

کردی، اظهار کرد: شاخص آمادگی شبکه به‌گونه‌ای بود که از ابتدای امسال تاکنون حتی یکبار رله‌های حفظ بار از مدار خارج نشدند و این نشان‌دهنده پایداری شبکه برق است.

مدیرعامل شرکت توانیر درباره بیشترین میزان پیک در سال جاری گفت: در ۲۵ مردادماه اوج تقاضای بار ۶۹ هزار و ۴۵۸ مگاوات بود که ۳.۶۴ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

وی افزود:  در بخش خانگی میزان مصرف ۴.۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشت و این درحالی است که هرسال شاهد پنج درصد رشد مصرف هستیم. این عدد در بخش کشاورزی سه درصد، در صنایع بزرگ ۱۴.۵ درصد و در صنایع کوچک چهار درصد بوده است.

کردی در باره  سیاست‌های اعمال محدودیت بار در بخش صنعت گفت: سال گذشته صنعت آلومینیوم در حوزه مدیریت مصرف همکاری نداشت؛ اما امسال با صحبت‌هایی که با وزارت صنعت داشتیم، قرار شد که صنعت آلومینیوم نیز در این بخش مشارکت داشته باشد اما ۱۸.۶۲ درصد اعمال محدودیت برای آنها کمتر بود درهرصورت بخش صنعت با مشکلات جدی مواجه نشد تا توانستیم تأمین برق پایدار را داشته باشیم.

مدیرعامل توانیر در باره احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه از سوی صنایع افزود: این کار اکنون در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود تا سال آینده یک هزار و ۵۰۰ مگاوات از طریق صنعت وارد مدار شود.

وی با اشاره به لزوم وجود صادرات در کشور ادامه داد: مبادلات برق اهمیت زیادی دارد و باتوجه‌به این‌که ایران کشوری انرژی خیز است می‌توانیم از منابع و ظرفیت‌های موجود در این بخش استفاده کنیم.

کردی گفت: تنها سه ماه در سال دچار محدودیت هستیم، بنابراین باید سیاست‌های صادراتی را حفظ کنیم و این به نفع کشور است و باید توجه داشت که ناترازی در صنعت برق پایدار نخواهد بود و از اکنون نیز برنامه‌های تأمین برق پایدار برای سال ۱۴۰۲ نیز تدوین شده است.

وی با اشاره به میزان ناترازی صنعت برق در سال جاری اظهار کرد: میزان ناترازی نسبت به سال گذشته که عددی بین ۱۲ تا ۱۳ هزار مگاوات بود، حدود ۳۵ درصد کاهش‌یافته و می‌توان گفت که میزان ناترازی امسال کمتر از ۱۰ هزار مگاوات است. با اقدامات و برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفت از ۳۷۰ هزار کیلومتر شبکه هوایی ۲۱۰ هزار کیلومتر را به کابل‌های خود نگه‌دار تبدیل کرده‌ایم.

مدیر عامل توانیر گفت: بیش از دو سوم از میزان حجم مبادلات برق امسال مربوط به صادرات و یک سوم به واردات مربوط بوده و تا سقف ۱۵۰۰ مگاوات امکان صادرات داریم. 

کردی درباره میزان واردات و صادرات برق صورت‌گرفته در سال جاری گفت: سال گذشته میزان واردات یک‌دوم صادرات بوده است چرا که باید محدودیت مصرف اعمال می‌شد؛ اما امسال شرایط تغییر کرد.

وی درباره آخرین وضعیت رمزارزها و علت کاهش فعالیت آن‌ها در سال جاری گفت: باتوجه‌به این‌که رمزارزهای غیرمجاز هزینه برق را به طور واقعی پرداخت نمی‌کنند و معاملات آنها با رقم‌های بین‌المللی است، این موضوع سودآور بوده و پیش‌بینی نمی‌شود که فعالیت آنها کاهش‌یافته باشد.

مدیرعامل توانیر با بیان این‌که کاهش قیمت منجر به کاهش مصرف رمزارزها نشده است و این مسئله هیچ منطق اقتصادی ندارد، ادامه داد: در حوزه رمزارزها اعتقاد ما این است که اکنون یک پراکندگی گسترده در این بخش صورت‌گرفته و به‌جای مجتمع‌های غیرقانونی در سطح کشور پخش شده‌اند.

کردی اضافه کرد: در این شرایط لازم است که فرایند کشف و ضبط رمزارزهای غیرمجاز به‌صورت جدی‌تر دنبال شود و آن‌طور که پیش‌بینی می‌شود و کارشناسان اعلام کردند میزان مصرف غیرمجاز آنها ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ مگاوات در سال جاری پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل توانیر با بیان این‌که هوشمندسازی می‌تواند ابزاری برای کشف رمزارزهای غیرمجاز باشد، اظهار کرد: یک کنسرسیوم در رفسنجان با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات به‌صورت مجاز در حال فعالیت است که این فعالیت هیچ فشاری را به شبکه وارد نمی‌کند؛ چراکه در پیک مصرف فعالیت آن‌ها قطع می‌شود و در فصل زمستان نیز اگر با کمبود سوخت مواجه باشیم، مصرف این بخش را مدیریت می‌کنیم.

 

ارسال نظر