شناسه خبر : 25424

یک درصد کشاورزی کشور قراردادی شده است

یک درصد کشاورزی کشور قراردادی شده است

وزیر جهاد کشاورزی گفت :تاکنون ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم خرید تضمینی شده است که نتیجه تصمیم امسال مبنی بر اصلاح قیمت خرید را در سال زراعی آینده می‌بینیم.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی:  بنابر آمار تاکنون ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم خرید تضمینی شده است که نتیجه تصمیم امسال مبنی بر اصلاح قیمت خرید را در سال زراعی آینده می‌بینیم. کما اینکه در سال‌های گذشته اگر یک‌هکتار اراضی ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلو گندم داشت، برداشت نمی‌شد که امسال بدلیل کشاورزی اقتصادی برداشت انجام شد.

چرا بعد از ۱۳ سال هنوز کشت قراردادی در ایران عملیاتی نشده است؟

ساداتی نژاد: علی رغم آنکه ۴۰ درصد تولید جهان و برخی کشور‌ها تا ۹۰ درصد قراردادی است، اما کشاورزی قراردادی در ایران یک درصد است که با اجرای کشت قراردادی و استمرار حمایت‌ها سال آینده به خودکفایی در گندم‌ می رسیم که با این وجود اگر تامین مالی کشت قراردادی از ۱۵ شهریور تا پایان اسفندصورت گیرد، این پول از ۱۵ فروردین تا پایان مرداد بر می‌گردد.

در کشورما ۸ درصد تولید از دیم زارهاست، درحالیکه دنیا ۶۰ تا ۷۰ درصد است که این امر نشان می‌دهد به این بخش توجه نکردیم که با کمک ستاد اجرایی فرمان امام بخش مغفول غذا روشن شده است.

طرح جهش تولید در دیم زار‌ها به ۴.۲ میلیون هکتار افزایش یافت

ساداتی نژاد: طرح جهش تولید در دیم زار‌ها اتفاق مبارکی است که با ستاد اجرایی فرمان امام آغاز شده است و امسال به ۴.۲ میلیون هکتار افزایش پیدا کرده که با ۱.۲ میلیون هکتار برای افراد علاقه‌مند به تولید در این بخش انتظار می‌رود که به بالای ۵ میلیون هکتار برسد که براین اساس بیش از ۲۰۰ هزار نفر با اجرای طرح دیم زار‌ها تحت پوشش قرار می‌گیرند.

 دیم زار‌ها به سبب استفاده از آب سبز و شیلات ۲ بخش مغفول وزارت جهاد کشاورزی است که با وجود ثروت نهفته در حوزه شیلات امیدواریم که با کمک ستاد فرمان امام در کنار جهش تولید در دیم زارها، جهش تولید در شیلات هم رقم بزنیم چرا که ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی داریم که تولید آبزیان در داخل به اندازه تولید آبزیان در سواحل است.

 

ارسال نظر