شناسه خبر : 24625

اروپا یک‌سوم مصرف گاز خود را کاهش می دهد

اروپا  یک‌سوم مصرف گاز خود را کاهش می دهد

دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد با توجه به احتمال قطع کامل عرضه گاز روسیه به اروپا و خالی ماندن ذخایر گاز این قاره، کشورهای اروپایی باید مصرف گاز خود را ۳۰ درصد پایین بیاورند.

به‌گزارش چابک آنلاین به نقل از تسنیم، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید در سه‌ماهه اول سال آینده میلادی مصرف گاز طبیعی خود را 30 درصد پائین بیاورند و آماده‌ قطع کامل جریان گاز روسیه باشند.

فاتح بیرول، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی در روز سه‌شنبه گفت قطع کامل عرضه گاز روسیه به اروپا باعث می‌شود ذخایر گازی این اتحادیه قبل‌از زمستان به پائین‌تر از سطح متوسط سقوط کرده و اتحادیه اروپا را در معرض خطر قرار دهد.

روسیه در اوایل ماه جاری جریان گاز به اروپا از خط لوله نورد استریم را به‌خاطر مسائل فنی 60 درصد کاهش داد.

اگر عرضه گاز روسیه به اروپا تا پایان سال جاری میلادی متوقف شود، این قاره نمی‌تواند ذخایر گاز طبیعی خود را پر کند.

اروپا باید ذخایر گاز خود را تا اول نوامبر 90 درصد پر کند اما قطع جریان گاز روسیه این طرح را ناکام گذاشته و باعث یک افزایش قیمت شدید دیگر برای گاز طبیعی می‌شود. قیمت گاز همین حالا هم نسبت‌به سال گذشته سه‌برابر شده‌است.

ازسرگیری جریان گاز از خط لوله ترک استریم که در حال تعمیر بود، باعث شده قیمت گاز در روز گذشته تغییر چندانی نداشته باشد. ظرفیت این خط لوله به 31.5 میلیون مترمکعب می‌رسد. شاخص قیمت گاز اروپا در روز سه‌شنبه 0.2 درصد کاهش داشت.

همچنین کاهش تقاضا به‌خاطر آفتابی شدن هوا و استفاده بیشتر از انرژی خورشیدی قیمت گاز طبیعی در اروپا را ثابت نگه‌داشته است.

اما این شرایط موقتی است و نمی‌تواند بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا را آرام کند. مقامات آلمان هفته گذشته در مورد سهمیه‌بندی گاز هشدار دادند که تاثیر مخربی بر اقتصاد این کشور خواهد گذاشت.

ارسال نظر