شناسه خبر : 23555

درآمد کشورهای نفتخیز به ۴ تریلیون دلار می رسد

درآمد کشورهای نفتخیز  به ۴ تریلیون دلار می رسد

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد درآمد بخش‌های گاز و نفت در سال ۲۰۲۲ به ۴ تریلیون دلار خواهد رسید.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد درآمد بخش‌های گاز و نفت در سال ۲۰۲۲ به ۴ تریلیون دلار خواهد رسید.

شرکت تحقیقاتی انرژی آمریکا، ریستاد انرژی، در گزارش اخیر خود پیش بینی کرده بود که درآمدهای دولت از بخش اکتشاف و تولید در سال جاری به بالاترین میزان خود یعنی ۲.۵ تریلیون دلار افزایش یابد و رکورد قبلی ۲.۱ تریلیون دلاری را که در سال ۲۰۱۱ ثبت شده بود، بشکند. درآمد نفت و گازی که دولت‌ها در سال ۲۰۲۰ به دست آوردند با قیمت پایین نفت و گاز تنها به ۰.۶۲ تریلیون دلار رسید.

در بحبوحه رشد شدید تقاضا و کاهش عرضه با تهاجم روسیه به اوکراین، قیمت نفت با سرعتی قوی افزایش یافت و از سطح بشکه‌ای ۱۰۰ دلار فراتر رفت.

گزارش این شرکت آمریکایی پیش بینی می‌کند که عربستان سعودی با بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار، بزرگترین دریافت کننده درآمد نفت و گاز در سال جاری خواهد بود و این نشان دهنده افزایش نزدیک به ۲۵۰ میلیارد دلاری نسبت به سال ۲۰۲۱ است.

ایالات متحده با احتساب هزینه‌های پرداختی به مالکان خصوصی، با حدود ۲۵۰ میلیارد دلار در رتبه دوم قرار دارد که در مقایسه با سال ۲۰۲۱ به میزان ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش داشته است.

در رتبه سوم، عراق با دو برابر شدن درآمد دولت از بخش اکتشاف و تولید به صورت سالانه به ۲۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ می‌رسد.

نروژ با وجود درآمدهای پیش بینی شده ۱۵۰ میلیارد دلار، با وجود اینکه دهمین تولیدکننده بزرگ نفت و گاز در جهان است، به دلیل قیمت بالای گاز اروپا، سطوح پایین هزینه و مالکیت قابل توجه دولت در این بخش، رتبه چهارم را دارد.

به طور کلی، تولیدکنندگان خاورمیانه در فهرست ۱۰ کشور برتر از نظر درآمدهای نفت و گاز برای دولت‌ها تسلط دارند.

ارسال نظر