شناسه خبر : 22563

ترخیص ۵۳ قلم لوازم یدکی منوط به اخذ شناسه شد

ترخیص ۵۳ قلم لوازم یدکی منوط به اخذ شناسه شد

طبق اعلام اتاق اصناف ایران، ترخیص کالاهای مشمول از گمرک منوط به اخذ گواهی الکترونیکی و شناسه‌های رهگیری از سامانه جامع تجارت است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، اتاق اصناف ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که طرح رهگیری قطعات یدکی و مصرفی وسایل نقلیه با تعیین ۵۳ قلم کالا وارد فاز دوم شد و این ۵۳ قلم کالا که فهرست آن‌ها در ادامه قابل مشاهده است، نیز باید دارای شناسه و کد رهگیری شوند.

62237666

در فاز اول این طرح، فروش «باتری» و «کمک فنر خودرو» بدون کد رهگیری از ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ ممنوع شده بود.

گفتنی است طبق اعلام اتاق اصناف ایران، ترخیص کالاهای مشمول از گمرک منوط به اخذ گواهی الکترونیکی و شناسه‌های رهگیری از سامانه جامع تجارت است.

طرح جمع‌آوری باتری و کمک فنر قاچاق و تقلبی از روز ۱۵ فروردین‌ ماه در چند استان آغاز شده و به تدریج در تمامی استان‌ها انجام خواهد شد. البته طبق اعلام مسئولان وزارت صمت، برخورد با تقلب و قاچاق در سطح عرضه در ۵۳ قلم دیگر لوازم یدکی که اخیرا مکلف به درج شناسه شدند، سه ماه دیگر آغاز خواهد شد.

طبق گفته‌های مسئولان ستاد مقابله با قاچاق و ارز و وزارت صمت، برآورد شده که حدود ۳۰ تا ۶۰ درصد کل بازار لوازم یدکی خودرو سهم فعالیت‌های قاچاق و کالاهای تقلبی است.

همچنین بر اساس گزارش وزارت صمت در مورد سهم تخلف در قطعات مختلف خودرویی، بیشترین تخلف با سهمی معادل ۷۲ درصد، مربوط به سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو است، سهم لاستیک و موتور یا قوای محرکه و گیربکس هر کدام به تفکیک پنج درصد تعیین شده و یک درصد هم مربوط به باتری خودرو برآورد شده و مابقی یعنی سهم ۱۶ درصدی در اختیار سایر قطعات مرتبط با خودرو است.

ارسال نظر