شناسه خبر : 22115

شامخ ساختمان در اسفند ۱۴۰۰ افزایش یافت

شامخ ساختمان در اسفند ۱۴۰۰ افزایش یافت

عدد شامخ کل در اسفند ۱۴۰۰ به میزان ۵۸.۷۲ بوده که نسبت به ماه قبل افزایش قابل توجهی داشته است که نشان می‌دهد فعالیت در حوزه صنعت ساختمان در اسفند ماه نسبت به بهمن ماه رونق بیشتری یافته و در وضعیت بهتری نسبت به ماه قبل قرار دارد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از میزان، طبق اعلام پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران،  شامخ ساختمان در اسفند ماه ۱۴۰۰ به میزان ۵۸.۷۲ بوده است که افزایش ۵۰ واحدی را نسبت به ماه بهمن نشان می‌دهد.

براساس آمار، مولفه‌های میزان سفارشات جدید مشتریان، میزان فعالیت‌های انجام شده، میزان فروش کالا‌ها و خدمات، قیمت محصولات تولیدشده (خدمات ارائه شده) و قیمت خرید مواد اولیه یا لوازم مورد نیاز نسبت به ماه قبل افزایش قابل توجهی را تجربه کردند.

همچنین مولفه‌های مصرف حامل‌های انرژی و موجودی مواداولیه یا لوازم خریداری شده کاهش داشتند. آمار‌ها نشان داد شاخص انتظارات تولید در ماه آینده با رقم ۳۷.۲ نسبت به ماه قبل ۵۰.۹۷ با کاهشی قابل توجه، وضعیت فعالیت‌های ساختمانی در فروردین ماه را نسبت به اسفند ماه، پیش بینی می‌کند.

عدد شاخص انتظار بهبود فعالیت‌های کسب و کار در بین فعالان بخش ساختمان در فروردین ماه نسبت به اسفند ماه کاهش قابل توجهی داشت، در نتیجه پیش بینی می‌شود با توجه به تعطیلات نوروز، کاهش قابل توجهی در سرعت رشد فعالیت‌ها را در ماه آینده مشاهده کنیم.

با توجه به کاهش قابل توجه شاخص انتظارات تولید در ماه آینده نسبت به ماه قبل همچنین با در نظر گرفتن کاهش قابل توجه شاخص موجودی مواداولیه یا لوازم خریداری شده، شاهد کاهش فعالیت‌های صنعت ساختمان در فروردین ماه خواهیم بود. البته پیش بینی می‌شود با توجه به رونق چشمگیر فعالیت‌ها در اسفند ماه همچنین فعالیت‌های طرح جهش ملی مسکن، این کاهش نسبت به ماه مشابه در سال گذشته شدت کمتری خواهد داشت.
 
 از میان شاخص‌های گوناگون اقتصادی که توسط کشور‌ها و سازمان‌های بین‌المللی انتشار می‌یابند، شاخص (Purchasing Manager’s Index) PMI که در فارسی به اختصار «شامخ» نامگذاری شده است، یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی است که مورد پذیرش اکثر کشور‌های توسعه‌ یافته قرار دارد. درحال حاضر شاخص شامخ برای حدود ۲۹۰۰۰ بنگاه بخش خصوصی در بیش از ۴۰ کشور دنیا محاسبه و منتشر می‌شود.
ارسال نظر