شناسه خبر : 32442

اختصاصی چابک‌آنلاین؛

برترین تولید کنندگان سنگ جهان کدام کشورها هستند؟

برترین تولید کنندگان سنگ جهان کدام کشورها هستند؟

کشورایران یکی از چند کشور تولید کننده سنگ در جهان بوده که سالانه حدود ۱۰ میلیون تن انواع سنگ درآن استخراج و عرضه می شود.

به گزارش چابک آنلاین، ایران ازلحاظ گستردگی و تنوع سنگ های ساختمانی و نما در جایگاه خوبی در جهان قرارداشته و استانهای کردستان، لرستان، همدان، اصفهان، مرکزی، خراسان جنوبی،آذربایجان غربی، یزد و قم و بخش هایی از شمال کشور ذخایرغنی و بزرگی از سنگ های ساختمانی  و تزیینی را دراختیاردارند.

همین امرموجب شده که ایران پس ازچین،هند وایتالیا به عنوان چهارمین تولید کننده سنگ جهان محسوب شود.

گفته می شود که ایران تقریبا 15 درصد ازکل معادن سنگ جهان را دارا است.

سنگ

با این حال، با وجود بیش از 6 هزار کارخانه سنگ بری و فرآوری ، فقط یک درصد از صادرات سنگ جهان را به خود اختصاص داده است.

درحال حاضرعمده مواد اولیه (سنگ خام)واحدهای فراوری سنگ کشور ازطریق معادن داخلی تامین می شود.

صنعت سنگ درسال های اخیر توانسته توان بالقوه خود را برای ایجاد شغل و ثروت نشان دهد.

در حال حاضر بسیاری از فعالیت های استخراج ، فراوری و فروش داخلی و خارجی سنگ ایران توسط بخش خصوصی صورت گرفته اما بازار سنگ ایران درسه دهه اخیر به تدریج رونق داخلی و خارجی روزافزونی داشته ودر حوزه تولید، میزان اشتغال زایی این صنعت همواره بالا بوده است .

با این حال، با توجه به اینکه مقصد سنگ های فرآوری شده عمدتا صنعت ساختمان بوده و نظر به افزایش هزینه های تولید در صنعت ساختمان چشم انداز تولید در این صنعت روند کاهشی را نشان می دهد.

به نظرمی رسد که  صنعت سنگ کشور به رغم پیشرفت های دهه اخیراما هنوز نتوانسته به صورت کامل از بستر سنتی خارج شود.

ازپایین بودن فناوری بهره برداری معادن و فرآوری آن در کارخانجات سنگبری و پیشی گرفتن کشورهای صنعتی در بخش فرآوری و ساخت ماشین آلات صنعت سنگ و ارتقای استانداردهای تولید ازسوی دیگر، به عنوان بخشی ازعوامل تاثیرگذار برروند تولید وعرضه سنگ ایران یاد می شود.

در کنار آن،نبود ثبات در سیاست گذاری، موجب شده تا ایران جایگاه پنجمی خود را در جمع صادر کنندگان سنگ از دست بدهد وبه جایگاه هفدهم برسد.

سقوط رتبه صادرات سنگ ایران درحالی صورت گرفته که دراین مدت، رتبه کشورهای دیگر منطقه مانند ترکیه به جایگاه سوم ارتقا یافته است.

اما درباره مشکلات صنعت سنگ چه می دانیم؟

قیمت تمام شده بالا: 

ازقیمت تمام شده بالا به عنوان یکی از موارد تاثیر گذار برعدم توسعه مناسب صنعت سنگ درایران

یاد می شود که باعث شده این صنعت نتواند دربازار های داخلی و خارجی آنچنان که باید سهم خود را نسبت به رقبا حفظ کند.

استخراج و فرآوری غیرفنی سنگ:

وضع موجود استخراج و فرآوری و بازار فروش سنگ های تزیینی و نما در ایران متناسب با تکنولوژی روز دنیا نیست.

سنگ

درامراکتشاف و استخراج تنگنا ها و مسایلی وجود دارد که استخراج غیر فنی از جمله آنها است.

همچنین در بخش فرآوری انواع سنگ ها، تکنیک، دقت و ظرافت دربرش و ساب سنگ های تزیینی و نما درحدی  که ارزش افزوده را بالا ببرد اندک است و موجب اتلاف بیشترسنگ خام و انرژی می شود.

درعین حال،درجهت رفع موانع وتسهیل درامور تولید،ارتباط سازمان یافته ای بین فعالیت های معدنی و صنعتی سنگ های تزیینی وسنگ های ساختمانی دربخش خصوصی و دولتی برای هماهنگی و سیاستگذاری بیشتر وجود ندارد.

دراین بین،این صنعت ریسک هایی را در نیزدر پیش رو دارد که ازجمله آنها می توان به ریسک قیمت نهاده های تولید، ورود رقبای جدید، ریسک تداوم رکود حاکم بر صنعت ساختمان، ریسک نوسانات نرخ ارز، ریسک کیفیت و کاهش قیمت محصولات و ریسک تجاری  وریسک نقدینگی اشاره داشت.

ارسال نظر