شناسه خبر : 30362

واردات و صادرات کالا از بندر شادگان ۱۴۷ درصد افزایش یافت

واردات و صادرات کالا از بندر شادگان 147 درصد افزایش یافت

بندر شادگان که بندری برای رونق کسب و کار‌های محلی و صادرات آن‌ها است، امسال رشد چشمگیری در زمینه واردات و صادرات داشت.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بندر شادگان یکی از بنادر محلی و متصل به آب‌های آزاد در جنوب ایران و استان خوزستان است که از میانه‌های دهه ۹۰ راه اندازی شد، اما فعالیت آن طی یکسال گذشته به شکل چشمگیری افزایش داشت.

اگرچه صادرات نفت و پتروشیمی از این بندر صورت نمی‌پذیرد، اما صادرات سنگ‌های زینتی، علوفه و احشام رشد ۱۵۰ درصدی را نسبت به پارسال داشت.

البته مصطفی سکرانی مدیر بندر تجاری شادگان می‌گوید که علاوه بر این ۳ قلم کالا به دنبال  صادرات کالا‌های پیرامونی خودمان هستیم و با صنایع پتروشیمی  نیز وارد مذاکره شده ایم تا بتوان محصولات آن‌ها را صادر کرد.

او اقدام دیگر برای افزایش اقلام صادراتی را تلاش برای صادرات خرما دانست که از مرداد ماه در حال پیگیری بوده و سال‌ها از طریق بنادر استان هرمزگان از جمله بندر لنگه در حال ارسال است.

به گفته سکرانی در ابتدا معایب، موانع و گواهی مبدا صادرات خرما پیگیری و با اتاق بازرگانی آبادان نیز رایزنی شد تا گواهی مبدا را از بندر شادگان صادر نماید و در نهایت ماه گذشته قرار شد که اولین محموله خرما به کشور‌های حوزه خلیج فارس صادر شود و شناور نیز آماده بود، اما قرارداد فرستنده با تجار عربی به اتمام رسیده بود.

صادرات اولین محموله خرما از بندر شادگان طی ماه‌های آینده

مدیر بندر تجاری شادگان در ادامه یادآور شد که فرستنده خرما منتظر سفارش جدید صادرات است تا خرمای شادگان برای اولین بار از همین بندر ارسال شود.

گنجایش جابجایی کالا در بندر تجاری شادگان ۱۰۰ هزار تن در سال است، ولی با توجه به آمار‌هایی که تاکنون از سوی سازمان بنادر منتشر شده، ۶۰ درصد ظرفیت آن تاکنون فعال بوده است.

مصطفی سکرانی مدعی است که امکان استفاده صد درصدی از این کارخانجات وجود دارد و می‌توان با بازاریابی قوی آن را جذب کرد؛ این امکان به واسطه ورود شناور‌های کوچک به حوزه خلیج فارس آسان‌تر هم می‌شود.

بندر شادگان وجه تمایزی نیز نسبت به سایر بنادر به غیر از بندر امام خمینی (ره) دارد و آن هم آبراه منحصر بفرد است؛  آبراه آن در حالت جزر حدودا ۵.۵ تا ۶ متر عمق دارد و در حالت مد ۱۰ متر عمق دارد و این یک وجه متمایز برای پذیرش کشتی شناور‌های با تناژ بالا است.

شناور‌های پذیرش شده در بندر شادگان اکثرا ۳ هزار تن و کمتر از آن هستند و عمدتا شناور‌های یکهزار تنی یا با ظرفیت ۸۰۰ تا ۹۰۰ تن که از نوع فایوگلاس هستند با پهلوگیری در این بندر کالا‌ها را تخلیه یا بارگیری می‌نمایند.

اشتغال روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر در بندر شادگان

مدیر بندر شادگان در این خصوص می‌گوید: پارسال تنها ۲۷ شناور در این بندر پهلو گرفتند، اما این آمار طی ۸ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ به ۱۶۵ شناور رسیده که نشان از رشد ۴۵۰ درصدی دارد و همچنان نیز تا پایان سال افزایش می‌یابد.

این مقام مسئول همچنین تردد کامیون‌ها با توجه به افزایش حجم صادرات را «خیلی خوب» ارزیابی کرد و خروج و ورود کالا را آرام روان عنوان کرد.

سکرانی واردات کالا‌ها را در حوزه‌های صنعتی، قطعات یدکی، پارچه و اقلام پزشکی بیان کرد.

روزانه در حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر مستقیما در بندر شادگان مشغول هستند که با توسعه فضای آن می‌تواند در رشد اشتغالزایی نیز نقش داشه باشد، اما تنها مسئله این بندر مسائل زیست محیطی به منظور توسعه است.

افزایش ۱۴۷ درصدی واردات و صادرات کالا از بندر شادگان

البته شایان ذکر است که راه‌های ترانزیتی با توجه به رشد روز افزون تجارت در شرق و آسیا موجب توجه ویژه سایر کشور‌های حوزه خلیج فارس برای توسعه بنادر خود شده تا از این طریق بتوانند کالا‌های شرق را به غرب و محصولات غربی را به شرق جهان برسانند که البته این مسئله موجب رشد اقتصادی و اشتغالزایی نیز می‌گردد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان معتقد است با توجه به توسعه‌ای که در حوزه خلیج فارس در زمینه دریانوردی رخ داده، باید ایران نیز همگام با آن‌ها پیش برود.

بهروزی با اشاره به اینکه ۹ کشور حوزه خلیج فارس بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار در زمینه دریانوردی در حال سرمایه گذاری هستند، افزود: به تبع آن نیز در بنادر استان خوزستان روند توسعه را با جدیت و همخوان با کشور‌های همسایه پیگیری می‌کنیم.

او بندر شادگان را بندری محلی می‌داند که در جهت توسعه کسب و کار‌های بومی نقش دارد و یادآور شد که رسالت بنادر بزرگ با بنادر کوچک متفاوت است؛ برای مثال بندر امام «ترانزیت» و «ترانشیپ» و صادرات و واردات از تمام کشور به سایر نقاط جهان و به عنوان اقتصادی‌ترین دالان ترانزیتی کشور مطرح است.

ی گفت: بندر تجاری شادگان برای صادرات فراورده‌های محلی ساخته شده و اقدام به صادرات همین محصولا کرده و در جهت رونق کسب و کار‌های محلی احداث شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان ادامه داد که پهلوگیری شناور‌ها در بندر شادگان نسبت به مدت مشابه پارسال ۵ برابر افزایش یافته و تقریبا ۱۴۷ درصد نیز میزان صادرات و واردات کالا از آن بیشر شده.

به گفته این مقام مسئول طی ۳ ماه گذشته بیش از ۸۰ هزار راس دام از بندر شادگان صادر شده که نشان می‌دهد هم از لحاظ جانمایی و هم زیر ساختی که برای آن ایجاد شده پاسخگوی تمام نیاز‌هایی است که در آن به عنوان طرح جامع بازرگانی و صادرات و واردات محصولات کشاورزی، باغی و صیادی ایجاد شده و از این جنبه جایگاه خوبی دارد.

لزوم حفظ محیط زیست همزمان با طرح‌های توسعه‌ای

شادگان یکی از شهرستان‌های جنوبی استان خوزستان است که از طریق خور‌ها و بندر شادگان به خلیج فارس متصل می‌شود.

خور‌های این منطقه یکی بکرترین مناطق طبیعی در ایران هستند و در برخی مواقع سال صد‌ها دلفین خلیج فارس برای رهایی از آلودگی‌های این دریای بزرگ که در پی فعالیت تجاری گسترده، استخارج نفت و گاز، کشتیرانی و عبور و مرور کشتی‌های جنگی خارجی آلوده می‌شود، به این نواحی از خوزستان پناه می‌آورند.

عمده مردم شادگان کشاورز یا صیاد هستند و تمام زندگی شان وابسته به همین هور‌ها است که در صورت آلودگی آن‌ها و توجه نکردن به مسائل محیط زیستی موجب آسیب رساندن به معیشت محلی‌ها می‌شود، اما در صورتی که توسعه بندر و سایر صنایع متناسب با محیط زیست باشند نه تنها موجب رشد و اشتغالزایی خواهند شد، بلکه رضایت طبیعت را به جای طغیان آن به دنبال خواهد داشت.

 

ارسال نظر