شناسه خبر : 29728

اختصاصی چابک آنلاین؛

مالیات بر خانه های لوکس تاثیری بر کنترل بازار مسکن ندارد

مالیات بر خانه های لوکس تاثیری بر کنترل بازار مسکن ندارد

یک کارشناس اقتصاد و مالیات، با بیان اینکه تنظیم سیاست های مالیات بر مسکن مستلزم شناسایی دقیق بستر و شرایط اقتصادی کشور است، گفت:سیاست های مالی در حوزه مسکن برگرفته از سیاست های کشورهای خارجی است در حالیکه شرایط کشورها کاملا با یکدیگر متفاوت بوده و سیاست های حوزه مسکن ناکارآمد بوده و بازدهی معکوس دارد .

چابک آنلاین، شراره عبازاده، سیاوش غیبی پور در گفتگو با چابک آنلاین، افزود:سیاست های کنونی مالیاتی در حوزه مسکن در صورتی کارامد خواهد بود که پرداخت مالیات مانع از فعالیت های سوداگرانه در بازار مسکن شود اما باتوجه به نرخ بالای تورم عمومی در کشورو تمایل به حفظ ارزش سرمایه از سوی افراد،پرداخت مالیات نیز صرفه بوده و مانع از سوداگری در بازار مسکن نمی شود.

وی،ادامه داد: درحال حاضرمسکن ، به یک کالای سرمایه ای تبدیل شده وتقاضای مصرفی در این بازار کمرنگ شده و با روند کنونی هر مدلی که برای اخذ مالیات بر مسکن در راستای کنترل این بازار ارائه شود،کارایی لازم را نخواهدداشت.

این کارشناس مالیات،با اشاره به روش های اخذ مالیات مستقیم درحوزه مسکن کشور،گفت: یکی از این روش ها مربوط به مالیات نقل و انتقال  است که تحت عنوان ماده 187 قانون مالیات های مستقیم درحال اجرا بوده و این مالیات برمبنای ارزش دفتری منطقه ای اخذ می شود.

وی، خاطر نشان کرد: اخذ مالیات خانه های لوکس از نظر عایدی برای دولت دارای نکات مثبتی است اما باتوجه به اینکه تعداد خانه های لوکس فراگیر نیست،تاثیری بر کنترل بازار مسکن و جلوگیری از لوکس سازی ندارد .

این کارشناس اقتصاد و مالیات، در رابطه با قانون مالیات برخانه های خالی ، گفت: اجرای این قانون می تواند بر بازار مسکن موثر باشد اما متاسفانه بستر شناسایی و سازوکار پیاده سازی این قانون در کشور وجود ندارد ضمن اینکه در جریان شناسایی،راهی هم برای اثبات خالی بودن اماکن نیست که دلیل آن هم به روز نبودن سامانه اسکان و املاک کشور است.

غیبی پور، با بیان اینکه اخیرا قانون دیگری تحت عنوان مالیات بر عایدی سرمایه مطرح شده است، تصریح کرد: در شرایط کنونی که تورم وانتظارات تورمی در بازار مسکن بالاست، اجرایی شدن این قانون نیزتاثیری بر ساماندهی بازار مسکن و کاهش سوداگری  نخواهد داشت، چراکه در هر صورت ،پرداخت مالیات در قبال حفظ سرمایه و قدرت خرید بازهم برای معامله گران به صرفه خواهد بود .

 

ارسال نظر