شناسه خبر : 27898

سرشماری ۱۴۰۵ بدون مراجعه به درِ منازل انجام می‌شود

 سرشماری 1405 بدون مراجعه به درِ منازل انجام می‌شود

رئیس مرکز آمار ایران گفت: سرشماری عمومی نفوس مسکن در ۱۴۰۵ بر اساس داده‌های پایگاه‌های اطلاعاتی و بدون مراجعه به در منازل مردم انجام می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، جواد حسین‌زاده ، در مورد روش آمارگیری ثبت‌محور گفت: نهادسازی خوبی در این زمینه در کشور انجام شده و ستاد ملی سرشماری در کشور شکل گرفته است که با عضویت دستگاه‌های مربوطه به کار خود ادامه می‌دهد. در سرشماری ثبت‌مبنا دیگر به صورت روش سنتی و مراجعه به مردم انجام نمی‌شود؛ یعنی در سرشماری سنتی مبنا بر خوداظهاری مردم بود، اما در سرشماری ثبتی‌محور مبنا پایگاه‌های اطلاعات و داده‌محور خواهد بود.

به گفته رئیس مرکز آمار ایران، در راستای نوین‌سازی روش‌های آماری در حال جایگزینی روش ثبت‌محور به جای روش‌های سنتی و مراجعه به درب منازل هستیم و سرشماری عمومی نفوس و مسکن در 1405 اولین سرشماری ثبتی‌محور در کشور خواهد بود و این یک پروژه ملی است که عزم ملی و همکاری همه دستگاه‌های دولتی مرتبط را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌طلبد.

رئیس مرکز آمار ایران این نکته را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم اضافه کرد که در سرشماری ثبتی‌محور به خانه‌های مردم مراجعه نمی‌شود بلکه به داده‌های ثبت‌شده در پایگاه‌های اطلاعاتی مراجعه می‌شود که معمولا داده‌های این پایگاه‌ها کیفیت و دقت بیشتری دارد و این اطلاعات تکمیل و ارتقا می‌یابد و این مسئله هم نیاز به حمایت دولت و مجلس و رفع نواقص پایگاه‌های داده‌ای و بازنگری قوانین دارد. همچنین ضمانت حقوقی قوانین باید تقویت شود.

حسین‌زاده در مورد اتصال این مرکز به پنجره واحد دولت الکترونیک گفت: پایگاه‌های اطلاعات مرکز آمار متصل به سامانه دولت است، اما خدمات این مرکز مردم‌محور نیست و داده‌هایی که در پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز آمار وجود دارد مجموع آمارهای تولیدی کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ منعکس می‌کند که به درد سیاست‌گذاران، دولتمردان و پژوهش‌گران می‌خورد.

وی از ایجاد سامانه‌های اطلاعاتی و اتصال آنها به یکدیگر خبر داد و گفت: با اتصال پایگاه‌ها ارزش افزوده ایجاد می‌شود که این مورد تاکید ماست و پایگاه‌های اطلاعاتی به یکدیگر متصل می‌شوند.

رئیس مرکز آمار ایران در پاسخ به این پرسش که چرا گاهی نرخ تورم اعلامی مرکز آمار با نرخ تورم بانک مرکزی مغایرت دارد، گفت: گاهی در تولید آمار مغایرت‌هایی بین دستگاه‌ها وجود دارد، اما با انتشار فهرست آمار رسمی این مغایرت‌ها رفع می‌شود. ما برای اولین بار فهرست آمار رسمی کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تهیه کردیم و به تصویب شورای عالی آمار به عنوان بالاترین مرجع آماری کشور رساندیم.

به گفته حسین‌زاده تکلیف هر یک از دستگاه‌های اجرایی در فهرست آمارهای رسمی مشخص است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و در آنجا معین شده است که بانک مرکزی باید چه آماری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تولید کند و مرکز آمار ایران چه آمارهایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تهیه کند. به این وسیله موازی‌کاری از طریق انتشار فهرست آمار رسمی حذف می‌شود.

وی این را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم یادآور شد: از سال 1400 فهرست آمار رسمی از سوی مرکز آمار منتشر شده، البته در سال 1399 مصوب شد و قرار است هر سال فهرست آمار رسمی به صورت مرتب منتشر شود.

رئیس مرکز آمار ایران خاطرنشان کرد: برخی از آمارها ثبتی هستند و مرکز آمار ایران همه آمارها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در سالنامه خود اعم از آمار تولید در همه بخش‌ها منتشر می‌کند.

حسین‌زاده اضافه کرد: مرکز آمار به تنهایی نمی‌تواند همه آمارهای بخش‌های مختلف را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تولید کند، بلکه آمارها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باید از دستگاه‌های تخصصی دریافت کند که پایه آن ثبت‌محور است. گاهی تولید در بخش‌های مختلف در بازه زمانی متفاوتی انجام می‌شود، اما در حوزه کشاورزی آمارهای تولید زودهنگام منتشر می‌شود و ما آمارهای بخش کشاورزی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به خوبی پوشش می‌دهیم.

وی همچنین با اشاره به انتشار حساب‌های ملی و فصلی از رشد اقتصادی کشور گفت: آمارهای این بخش هم به روز شده است.

به گفته رئیس مرکز آمار ایران؛ آخرین نرخ آمار مصرف‌کننده مربوط به مهرماه 1401، امروز اول آبان منتشر می‌شود.

حسین‌زاده در مورد سابقه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آمار در ایران اضافه کرد: اولین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1335 انجام شد و مرکز آمار ایران در سال 1344 راه‌اندازی شد و اولین سالنامه آماری این مرکز در همان سال منتشر شد.

ارسال نظر