شناسه خبر : 23005

اختصاصی چابک آنلاین؛

میزان تولید معادن سنگ کشور یک سوم ظرفیت اسمی است

میزان تولید معادن سنگ کشور یک سوم ظرفیت اسمی است

نایب رییس هیات مدیره انجمن ملی سنگ ایران کمبود و فرسوده بودن ماشین آلات و تجهیزات معادن را از معضلات بخش معدن سنگ های طبیعی برشمرد و گفت: وضعیت مطلوبی به لحاظ ظرفیت پروانه های بهره برداری و استخراج واقعی وجود ندارد زیرا حدود دوهزار معدن سنگ وجود دارد که از این تعداد تنها هزار معدن فعال هستند.

چابک آنلاین، شراره عبازاده، احمد شریفی، درگفت وگو با چابک آنلاین، افزود :باوجود ظرفیت تولید ۳۰ میلیون تنی سنگ در معادن، تولید واقعی حدود ده میلیون تن تولید بوده که  یک سوم ظرفیت اسمی معادن است. 

وی ادامه داد: درحال حاضر حدود ۶ هزار واحد فرآوری سنگ  درکشور وجود دارد که نیمی از این تعداد فعال و نیمه فعال و مابقی متوقف اند. 

به گفته شریفی، ظرفیت تولید ۲۰۰ میلیون مترمربع سنگ فراوری شده در کشور وجود دارد اما به طور متوسط ۷۰ تا ۸۰ میلیون مترمربع فراوری می شود که باز هم یک‌سوم ظرفیت این بخش است. 

نایب رییس هیات مدیره انجمن ملی سنگ ایران، از کاهش صادرات سنگ های طبیعی در سال های گذشته خبر داد و اظهار کرد: طی سال های اخیر صادرات سنگ خام از یک میلیون تن به ۶۰۰تا ۷۰۰ هزار تن رسیده به طوری که سال گذشته ۷۰۰ هزار تن صادرات سنگ خام انجام شد  و عمده صادرات سنگ خام یا نیمه فراوری شده به چین و هند صورت می گیرد و به صورت محدود به ایتالیا و کشورهای همسایه هم صادر می شود ‌.

نایب رییس انجمن ملی سنگ ایران، ادامه داد: دربخش فراوری شده ۱۵ میلیون مترمربع صادرات داشتیم که عمده این صادرات به عراق و سوریه و کشورهای حاشیه خلیج فارس صورت گرفت، بخشی به آسیای میانه صادر شد و حدود ۲۰ درصد هم  به اروپا و کشورهای دیگر که با قیمت مناسب خریدار بودند، صادر شد .

شریفی، با بیان این که واردات سنگ فراوری شده ممنوع است، خاطر نشان کرد: در داخل کشور کارخانه های بسیار بزرگی وجود دارد که ظرفیت تولید ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ متر مربع سنگ را به طور روزانه دارند از جمله کارخانه های تولیدی اصفهان که به صورت انبوه تولید می کنند و حدود ۳۰۰ کارخانه با دستگاه های مدرن تولید می کنند و ۵۰ تا ۶۰ کارخانه توان بالفعلی برای صادرات دارند .

ارسال نظر