شناسه خبر : 2324

عضو اتاق بازرگانی ایران:

ظرفیت صادرات به کشورهای همسایه ۲۰ میلیارد دلار است

ظرفیت صادرات به کشورهای همسایه 20 میلیارد دلار است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: ظرفیت کشور در صادرات به کشورهای همسایه حدود ۲۰ میلیارد دلار است و افزایش این میزان فقط با حضور جدی شرکت های بزرگ ایرانی در این بازارها محقق می شود.

به گزارش چابک آنلاین، حمید حسینی یادآوری کرد: افزایش قیمت ارز در اقتصاد کشور تبعاتی دارد اما می تواند زمینه ساز جهش صادراتی کشور شود.
وی اضافه کرد: در بیشتر بازارهای همسایه حداقل 15 درصد افزایش صادرات اتفاق افتاده است. برای مثال در چهار ماه نخست امسال در عراق حدود 25 درصد افزایش صادرات را داشتیم.
عضو اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد کاهش ارزش پول ملی می تواند تبعات مثبتی نیز داشته باشد، همانگونه که چین برای به دست آوردن قدرت رقابت صادراتی به کاهش ارزش پول اقدام کرده است.
او توضیح داد: در ایران سال ها شاهد سرکوب ارزی در اقتصاد بوده ایم و همه تلاش بر این است که نرخ ارز ثابت نگه داشته شود.
حسینی تاکید کرد ثابت نگه داشتن نرخ ارز بخشی از قدرت رقابتی کشور در بازار صادراتی را کم می‌کند.
وی یادآوری کرد: اقتصاد کشور در دولت یازدهم دچار تورم بود اما دولت همه تلاش خود را برای ثبات نرخ ارز کرد و این اقدام به ضرر قدرت رقابتی صادرات تمام شد و در واقع قدرت کشور برای رقابت در صادرات را کاهش داد اما اکنون می توان از فرصت افزایش نرخ ارز استفاده کرده و با افزایش صادرات این خسارت ها را تا اندازه ای جبران کرد.
به گفته وی، در بخش صنعت، کشاورزی، مواد غذایی و خدمات فنی و مهندسی ظرفیت صادراتی مطلوبی وجود دارد. همچنین ایران به صورت سنتی صادرکننده اقلامی مثل فرش، پسته، خاویار و کالاهایی لوکسی بوده که هنوز هم در بازارهای منطقه می تواند موثر باشد و بر قدرت صادراتی کشور تاثیر مثبت بگذارد.
حسینی مزیت کالاهای صادراتی را بسته به بازار هدف متفاوت دانست و اضافه کرد: آسان بودن حمل و نقل می‌تواند مزیت صادرات مصالح ساختمانی مثل فولاد، فلزات، سیمان، گچ و آهک کاشی و سرامیک و سفال و غیره به کشورهای همسایه باشد. همچنین محصولات پتروشیمی در بازارهای جنوب شرقی آسیا مزیت بیشتری دارد. برای ایران در بیشتر بازارهای فنی و مهندسی مزیت وجود دارد و اگر بستر صادرات فراهم باشد موفق خواهد شد.
وی تصریح کرد: باید در اروپا و جنوب شرقی آسیا تلاش برای حفظ بسترهای بانکی بوده و سیستم هایی نظیر تهاتر فعال باشد تا بتوان تحریم ها را پشت سر گذاشت اما در کشورهای همسایه به حضور جدی تر فعالان اقتصادی و بنگاه ها نیاز است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت دیروز در آیین گشایش بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی فرش دستباف یکی از فرصت‌های ایجاد شده را کاهش ارزش پول ملی اعلام کرد.
محمد شریعتمداری تاکید کرد کاهش ارزش پول ملی تهدید چندان بزرگی نیست و افزود: ارزش پول ملی کشور، متاثر از عوامل بیرونی ضعیف شده است و این روند کاهشی چندان زیاد نیست و همین تهدید امروز، برای صادرات کشور یک فرصت بزرگ است.

ارسال نظر