شناسه خبر : 20659

سربازان متاهل دارای دو فرزند با ۳۰ سال سن از خدمت معاف می شوند

سربازان متاهل دارای دو فرزند با ۳۰ سال سن از خدمت معاف می شوند

نائب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه با بیان این که در حوزه سربازی به هیچ وجه نگاه ما در مجلس درآمدزایی نیست،گفت: در راستای تشویق به فرزندآوری، مشمولین متاهلی که بیش از ۳۰ سال سن و حداقل دو فرزند دارند، می توانند کارت معافیت از خدمت در یافت کنند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از تسنیم، محسن دهنوی، با بیان اینکه، امروز در جلسه کمیسیون تلفیق یکی از همکاران در خصوص طرح فروش سربازی، اخطار قانون اساسی داد، گفت: بر این اساس به دو جهت  آن مصوبه‌ای که کمیسیون تلفیق داشت خلاف عدالت و  خلاف اصل 110 قانون اساسی است. رئیس کمیسیون اخطار را وارد دانست و بنده برای اینکه مشکل حل شود یعنی بحث آن دو اشکال وارده برطرف بشود یک متن پیشنهاد دادم که این متن را به عنوان متن جایگزین پیشنهاد شد.  یعنی با رای آوردن این طرح عملا اعلام شد موضوع خرید سربازی آن هم با این عدد و رقم‌ها که از عهده خیلی از اقشار بر نمی‌آید، با عدالت همخوانی ندارد! و این طرح حذف شد.

نائب رئیس کمیسیون تلفیق گفت: متن جایگزین پیشنهاد ما این است که حالا که کل نظام، رهبری و مجلس  روی موضوع فرزندآوری تاکید دارند، بیاییم معافیت را به صورت رایگان بدهیم به کسانی که دو فرزند یا بیشتر دارند. یعنی گفتیم مشمولین غایب سی سال به بالا که دو فرزند یا بیشتر دارند، بتوانند معافیت خدمت سربازی دریافت کنند. این در واقع جایگزین متن قبلی شد. و با رای آوردن این همان موضوع اخطار قانون اساسی حل شد هم آن موضوع تبعیض حل شد و هم اینکه متن جدیدی الان جایگزین آن متن شده است به عنوان مصوبه کمیسیون تلفیق.

بر این اساس در راستای توجه به امر مقدس استحکام خانواده و تشویق به فرزندآوری، مشمولین متاهلی که بیش از 30 سال سن و حداقل دو فرزند دارند، می توانند کارت معافیت از خدمت در زمان صلح را رایگان دریافت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آن بحث فروش خدمت سربازی پابرجا هست یا نه؟ گفت:نه نیست و ان طرح از دستور کار کمیسیون تلفیق خارج شد و سال آینده بحثی در خصوص فروش خدمت سربازی نداریم.

دهنوی گفت: ما با مباحثی مثل فروش خدمت سربازی  به دنبال مباحث درآمدی دولت نیستیم، به طور کلی دنبال این هستیم که مشکل سربازی جوانان حل بشود. دنبال این هستیم که فردی که ازدواج کرده و الان به او کارت پایان خدمت نمی‌دهیم نمی تواند خیلی از فعالیت‌های اجتماعی را انجام بدهد مشکل او را حل بکنیم.

وی افزود، در موضوع حقوق سربازان اتفاق مهمی افتاد و طی  سال گذشته حقوقشان سه برابر شد. امروز هم می‌خواهیم یک مصوبه خیلی مهم دیگر برای آنها بگذرانیم تا وضعیت بیمه سربازان تعیین تکلیف شود. در حوزه سربازی به هیچ وجه نگاه ما در مجلس درآمدزایی نیست.

عضو کمیسیون تلفیق گفت: دولت پارسال منابع لازم برای پرداخت حقوق ماهیانه  سیصد هزار تومانی را در بودجه لحاظ کرده بود، گفت: سال گذشته برای افزایش حقوق  سربازان در کمیسیون تلفیق مصوب شد که حقوق سربازان بین یک تا یک و نیم میلیون تومان باشد  منابع هم در اختیارشان قرار دادیم و امروز  حقوق سربازان بالای یک میلیون  است  پس  در این حوزه موفق شدیم. امسال هم دولت منابع لازم برای پرداخت یک میلیون و 400 هزار تومان ماهیانه را لحاظ کرده بود که در تلفیق، حقوق سربازان را سه میلیون 350 تعریف کردیم برای این پرداخت ماهیانه نیز منابع لازم را  می‌گذاریم بر این اساس انتظار داریم کسی زیر سه میلیون و 350 دریافت نکند.

دهنوی در پاسخ به این سوال که اخیرا اعلام شد که  برای پرداخت حقوق ماهیانه 3.5 تا 5 میلیون تومانی به سربازان حدود 12 هزار میلیارد تومان  کسری منابع وجود دارد،‌ گفت: در این خصوص  پیشنهاد مشخص آماده کردیم که آن 12 هزار میلیارد از کجا تامین مالی بشود که جزئیاتش اعلام خواهد شد.

در لایحه‌ای که سال گذشته توسط دولت به مجلس ارائه شد، حقوق سربازی 300 هزار تومان تعیین شده بود.

وی افزود: ما متوسط این رقم را برای سال جاری به یک میلیون و 500 هزار تومان رساندیم و دولت حداقل یک میلیون و 50 هزار تومان را به سربازان پرداخت کرد. امسال خالصی دریافتی سربازان را حداقل به سه میلیون و 350 هزار تومان رساندیم. این بدین معنا است که این رقم در طول دو سال بیش از ده برابر شده است.

دهنوی در خصوص چرایی افزایش حقوق سربازی گفت: اساساً معتقدیم باید به قانون عمل می‌شد و در این سال‌ها به دلیل محدودیت‌های منابع و کم‌توجهی به معیشت سربازان به قانون عمل نشده بود.

وی با بیان اینکه در ماده 49 قانون نظام وظیفه عمومی، گفته شده که به یک سرباز باید حداقل 60 تا 90 درصد حقوق یک پایور پرداخت شود، گفت: دریافتی یک پایور امسال با مصوبات دولت و مجلس نزدیک به 5 میلیون و ششصد هزار تومان است و حداقلِ شصت درصد آن، سه میلیون و 400 هزار تومان می‌شود.

ارسال نظر