شناسه خبر : 1519

رئیس سازمان فناوری اطلاعات خبر داد:

سازمان فناوری اطلاعات و بورس تفاهم‌نامه نوشتند

سازمان فناوری اطلاعات و بورس تفاهم‌نامه نوشتند

تفاهم‌نامه بین سازمان فناوری اطلاعات و سازمان بورس اوراق بهادار امضا شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، رسول سراییان - رئیس سازمان فناوری اطلاعات - امروز در نشست خبری با اشاره به انعقاد تفاهمنامه میان سازمان فناوری اطلاعات و سازمان بورس اوراق بهادار اظهار کرد: هدف این تفاهم‌نامه هم‌افزایی و همسویی در راستای ارائه خدمات بیشتر به مردم است. ورود فناوری اطلاعات در تمامی صنایع روز به روز بیشتر می‌شود و به عنوان توانمندساز، پیش برنده ارائه خدمات و تسهیل در ارائه خدمت و شفاف کردن فعالیت‌ها نقش محوری دارد. این تفاهم‌نامه در ارتباط تنگاتنگ و نزدیک با سازمان بورس انجام شده و اقدامی برای جلب مشارکت حداکثری به بازار سرمایه است.

وی درباره محورهای این تفاهم‌نامه بیان کرد: اولین محور برگرفته از توسعه دولت الکترونیکی است؛ این تفاهم‌نامه به تبادل اطلاعات با سازمان بورس و مرکز تبادل داده منجر و این کار بدون دخالت انسانی و به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود. بازار سرمایه حدود ۵۰ میلیون مخاطب دارد و در این لحظه بازار تعیین کننده است.

او درباره محور دوم گفت: محور دوم زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در حوزه مالی و بهره‌گیری از فناوری‌های جدید مثل بلاکچین و خدمات ابری است. سازمان فناوری اطلاعات هرچه تجربه دارد را به کار می‌گیرد که باعث می‌شود خدمات را امن‌تر در دسترس مردم قرار دهیم.

وی ادامه داد: محور دیگر کسب و کارهای نوپا در حوزه مالی یا فین‌تک‌ها هستند. فین‌تک‌ها جزو توسعه‌یافته‌ترین کسب و کارهای تکنولوژی هستند و موجب اشتغال در کارآفرینی می‌شوند.

سراییان به امنیت داده‌ها به عنوان محور دیگر این تفاهم‌نامه اشاره کرد و افزود: امنیت داده‌ها و امن‌سازی زیرساخت‌های اطلاعات در بازار سرمایه از ارکان مهم است. باید در برابر حملات بیرونی و درونی از اطلاعات حفاظت شود که با توجه به تجربه سازمان فناوری اطلاعات و همکاری مرکز ماهر در این خصوص فعالیت خواهیم داشت.

وی با اشاره به محور پنجم تحت عنوان انتقال دانش سرمایه بیان کرد: انتقال دانش سرمایه برای این است که مسیر توسعه در بازار سرمایه را سریع‌تر طی کنیم.

سراییان با اشاره به طرح نوآفرین برای رفع موانع و چالش کسب‌وکارهای نوپا بیان کرد: بیمه، مالیات، ثبت و انحلال شرکت‌ها از چالش جدی کسب‌وکارهاست. ما سعی کردیم بر اساس تجارب بین‌المللی در قالب طرح نوآفرین جلو برویم. درباره چالش‌های موجود لزوم اصلاح قوانین هست. نقطه امید ما حمایت شخص رئیس جمهوری و اراده و عزم وزیر ارتباطات است که قول پیگیری دادند. ضمانت اجرایی هم دوسویه است. بخشی از طرف دولت و بخشی هم مطالبه‌ی کسب و کارهاست. به واسطه تاخیر در این حوزه، ‌ عقب‌ماندگی در حوزه قوانین داریم که باید به آن‌ها توجه شود.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا دولت در فناوری‌های نوین سرمایه‌گذاری می‌کند یا این کار را به بخش خصوصی می‌سپارد، گفت: اگر حکم قانونی و ضرورتی در کار نباشد، مداخله اجرایی و سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم و توسعه بازار به بخش خصوصی سپرده می‌شود.

محدودیتی برای پذیرش شرکت‌های ICT در بازار سهم نیست

در این نشست همچنین محمدی - رییس سازمان بورس و اوراق بهادار - در پاسخ به سوالی درباره محدودیت شرکت‌های اینترنتی و ICT برای ورود به بورس، گفت: در پذیرش شرکت‌های ICT محدودیتی نیست، گاهی مدارک شرکت‌ها برای پذیرش کافی نیست و رویه زمان‌بر می‌شود.

وی ادامه داد: ارزش‌گذاری شرکت‌های حوزه ICT یا به اصطلاح دات کام متفاوت از شرکت‌های سرمایه‌محور است و این تفاهم‌نامه می‌تواند مقدمه‌ای باشد که با کارشناسان رسمی دادگستری به زبان و رویه‌ای مشترکی برای ارزش‌گذاری این شرکت‌ها برسیم.

رییس بورس و اوراق بهادار همچنین اظهار کرد: معامله پتنت‌ها و برندها در فرابورس راه‌اندازی شده است اما در حوزه ارزش گذاری نیازمند کمک سازمان فناوری اطلاعات ایران هستیم. اتفاقا امروز نیز در با معاون رییس جمهور درباره حمایت از دانش بنیان‌ها و مالکیت فکری جلسه‌ای داریم. برخی حوزه‌ها می‌توانند از بورس تامین مالی می‌کنند و برخی حوزه‌ها مانند ساخت اپلیکیشن‌ها نیاز به سرمایه کمتری دارند، از طریق  تامین مالی جمعی دارند که تامین مالی جمعی در کشور قانونی و با اخذ مجوز قابل انجام است.

 

ارسال نظر