شناسه خبر : 13641

اوراق تبعی یکی از ابزارهای مدرن بازارهای سرمایه است

اوراق تبعی یکی از ابزارهای مدرن بازارهای سرمایه است

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه برخی حواشی، آثار منفی بر بازار سهام دارد که سعی داریم آنها را به حداقل برسانیم، گفت: اگر مدافع سهامداران خرد هستیم باید از اظهارنظرهایی که موجب اخلال در معاملات می‌شود خودداری کنیم.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، «فرهاد دژپسند» روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره نوسانات بازار سهام، افزود: نوسان در ذات بازار سرمایه بوده و این بازار مبتنی بر رفتار سهامداران و عرضه کنندگان سهام است.  

وی اضافه کرد: دولت کاری که انجام می‌دهد این است که با قواعدی که تعریف می‌کند این نوسانات را به سمتی ببرد که شاخص‌ها و فعالیت‌ها به بازار پایدار و در حال رشد تبدیل شود.  

وزیر اقتصاد با اشاره به بحث‌های تاثیرگذار بر بازار سهام، گفت: اخیرا مباحثی مطرح شد که بر بازار اثرگذار بود، یکی از آنها افزایش نرخ سود بانکی بود در حالی که چنین بحثی، موضوعیت نداشت، دیگری افزایش نرخ سود بین بانکی است که این نیز باید کنترل شود.

وی افزود: برخی از نااطمینانی‌ها در بین سهامداران به دلیل اظهارنظرهایی که در برخی از امور بازار سرمایه مداخله گرانه بود، اتفاق افتاد که این نیز به اعتقاد من موجب ضرر سهامداران خرد است، اگر ما مدافع سهامداران خرد هستیم باید از اظهارنظرهایی که موجب اخلال در معاملات می‌شود خودداری کنیم.  

دژپسند با بیان اینکه از سوی دیگر نگرانی برای برخی از سهامداران ایجاد شده مبنی بر اینکه روند بازار سهام ممکن است روند مستمر کاهنده باشد، گفت: باید توجه داشته باشیم که آنچه موجب امیدواری است برنامه‌هایی به شمار می رود که دولت برای عرضه دارد.  

 وی اضافه کرد: هم اکنون شورای عالی بورس و سازمان بورس برنامه‌ای دارد که تا پایان سال جاری می‌تواند ۱۰۰ شرکت به صورت «عرضه اولیه» عرضه شود و این به این معناست که استقبال خوبی وجود دارد و سهامداران برای بهره‌مندی از این شرایط باید با دقت عمل کنند.  

وزیر اقتصاد با بیان اینکه فروش اوراق برای تامین مالی دولت نیست، گفت: بازار سرمایه چند جز دارد، یکی بازار سهام و دیگری بازار بدهی که فلسفه‌اش این است که اوراق بدهی در بازار بدهی برای تامین مالی بدهی دولت فروخته شود.  

وی ادامه داد: در نظر داریم تمام واگذاری‌ها در بازار بورس انجام شود و این به دلیل نقش و کارکرد بازار بورس است چون این بازار شفاف، رقابتی و سالم است و این در راستای تبیین ظرفیت‌ها و اهمیت بازار سرمایه است.  

دژپسند تاکید کرد: باید در گفتار و رفتار، طبیعی رفتار کنیم و دارایی و اموال خود را به راحتی در معرض خرید و فروش قرار ندهیم.  همچنین مطالعه، مشاوره و معامله باید سرلوحه کار ما در بازار سرمایه باشد.  

وی بیان کرد: امروز بازار سرمایه، بازار گردان دارد و از ۳۲۰ شرکت ۲۰۰ مورد آنها بازار گردان دارند، علاوه بر آن، اوراق تبعی یکی از ابزارهای مدرن بازارهای سرمایه است که در بازار سهام ما نیز وجود دارد و تمام اینها برای این است که نقدشوندگی بالا برود و هر وقت اراده کردیم بتوانیم سهام خود را با سهولت بفروشیم.

۱۰۰ درصد درآمد مالیاتی محقق شده است

وزیر اقتصاد درباره تحقق درآمدهای مالیاتی از ابتدای سال تاکنون گفت: در هفت ماه سال جاری ۱۰۰درصد مربوط به هفت دوازدهم درآمد مالیاتی محقق شده و این به ندرت اتفاق می‌افتد.  

وی افزود: در ۱۵ سال اخیر تنها سال گذشته بود که بیش از ۱۰۰ درصد درآمدهای مالیاتی (۱۰۲ درصد) محقق شد.  

وی درباره اصلاح قانون مالیات گفت: مالیات برارزش افزوده در مجلس نهایی شده ‌و پس از تصویب در شورای نگهبان ابلاغ می‌شود.  

دژپسند گفت: به دنبال اصلاح قانون مالیات مستقیم هستیم که لایحه آن سال گذشته به هیات دولت ارسال شد و هم اکنون در کمیسیون اقتصاد نهایی شده و در دست دولت است.

 

ارسال نظر